۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۵۳۶۶۹۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

آغاز فاز اول پروژه بانوان انتظار، یوستن سه شخصیت حقیقی به اعضای شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی و عدم رای شورا به ۲ فوریت لایحه هبه به راهپیمایی اربعین از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، داود خدایی، مسؤول دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری آذربایجان شرقی از آغاز فاز اول پروژه بانوان انتظار خبر داد و اظهار داشت: این پروژه در موضوع مصاحبه با همسران آزادگان می باشد و قرار است در سال جاری با 5 تن از همسران آزادگان مصاحبه و پیاده سازی شود.
وی ادامه داد: در این راستا با همسر آزاده شاهرخ آسیم در سارب مصاحبه شده است. آسیم 10 سال در اردوگاه های مختلف رژیم بعثی عراق در اسارت بود و 15 روز قبل از انجام مصاحبه دار فانی را وادع گفت. زنان و به خصوص مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا، جانبازان و اسرا، نقش به سزایی در ترویج ارزش‏ها و فرهنگ روزهای آتش و خون دارند.
وی با تاکید بر اینکه انتشار نامه ‏های خانواده رزمندگان در آن روزها، سخنرانی ‏ها، مراسم یادبود و... همگی در بزرگداشت یاد آن روزها اثرگذار می ‏باشند، گفت: پروژه بانوان انتظار نیز در همین راستا آغاز شده و هدفش ارج نهادن به رشادت های بانوان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی است.
گفتنی است، پروژه بانوان انتظار توسط دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری استان و با مشارکت موسسه پیام آزادگان استان انجام می گیرد.


یوستن سه شخصیت حقیقی به اعضای شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: ‌ در پنجاه و چهارمین جلسه پیاپی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال جاری، با رای اعضای این شورا، "نسرین پیرسمساری"، حجه‌الاسلام "مجتبی نظری" و "رسول بشیری‌وند" سه شخصیت حقیقی فعال در حوزه‌ی فرهنگ، به جمع اعضای شورای فرهنگ عمومی استان افزوده شدند.
وی گفت: شورای فرهنگ عمومی استان در مرکز هر استان با هدف شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و اصلاح و ارتقای آن و نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی زیر نظر شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل می‌شود.


عدم رای شورا به 2 فوریت لایحه هبه به راهپیمایی اربعین
اعضای شورای شهر در جلسه علنی امروز شورا به دوفوریت لایحه هبه ۲۰ میلیونی برای کمک به سفر کربلای شهروندان تبریزی رای نداد و لایحه مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌ها ارسال شد.
شکور اکبرنژاد، رئیس شورای شهر تبریز ضمن اشاره به این مسئله با تاکید بر اینکه پیشنهاد مسعودی‌ریحان مبنی بر کمک شخصی اعضای شورا و مدیران شهرداری پیشنهاد معقولی است، گفت: بر این اساس کمیسیون هم در زمان مناسب تصمیم‌‌گیری خواهد کرد.
مسعودی‌ریحان، عضو شورای شهر تبریز در مخالفت با دو فوریت گفته بود: در زمانی که شهرداری بعی مناطق و سازمان‌ها حقوق و بیمه کارمندانشان را نداده‌اند، پرداخت این هبه درست نیست.
فرج قلی‌زاده یکی دیگر از اعضای شورا نیز در پایان این رای‌گیری اعلام کرد: حاضر است در صورت توجه به پیشنهاد مسعودی‌ریحان حق‌الزحمه یک ماه خود را برای کمک به این مسئله اختصاص دهد.


داش‌ماغازالار به اصالت تاریخی و فرهنگی خود باز می‌گردد
مسیری ۲۰۰ متری در بافت تاریخی مرکز شهر که به مغازه‌های سنگی شهرت یافته‌‌است؛ یادگار تبریز قدیم که فضای جذاب سنگفرش، ارتباط با محلات قدیمی مرکز شهر و تنوع مغازه‌ها، آن را به یکی از پیاده‌راه‌های مهم و خاطرانگیز در مرکز شهر تبدیل کرده‌است.
معماری پیاده‌راه داش‌ماغازالار  را به سال ۱۲۵۱ نسبت داده‌‌ و گفته‌اند متاثر از معماری تفلیسی و قفقازی است. جداره‌های پیاده‌راه نیز طبق آن‌چه در دانشنامه تاریخ معماری ایران‌شهر آمده، مربوط به دوره قاجار است. از تجربه‌های مهم ورود معماری مدرن به فضای شهری که حال و‌هوای تاریخی مرکز شهر را با الگوهای معماری غربی پیوند داده‌است. مجموع این عوامل موجب شده، داش‌ماغازالار  جلوه‌ای مدرن و متفاوت از سایر محلات قدیمی تبریز داشته و در سال ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۰۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شود. 
شهرداری منطقه ۴ تبریز که بخشی از حوزه تاریخی شهر را در اختیار دارد، احیای اصالت تاریخی و فرهنگی مغازه‌های سنگی را در برنامه‌های عمرانی خود آورده و در روزهای اخیر، عملیات اجرایی این پروژه را با پشتوانه صدها ساعت مطالعه کارشناسی معماری و شهرسازی، آغاز کرده‌ است./935/پ
۲۰۴/ب۲

ارسال نظرات