۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۵۳۵۷۸۰
مسؤول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه اصفهان خبر داد؛

ساماندهی موکب های استان اصفهان در عتبات عالیات

مسؤول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه اصفهان گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش تعداد موکب ها در کشور عراق نیست؛ بلکه بیشتر به دنبال ساماندهی این موکبها هستیم تا از هر شهرستان تنها یک موکب اعزام شود و سایر موکبها در داخل کشور مستقر شوند یا هزینه آنها برای اعزام افراد کم بضاعت صرف شود.
حجت الاسلام محمود فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمود فقیهی امروز در جلسه مشترک ستاد اربعین استان اصفهان و شهرستان شهرضا، که در محل فرمانداری شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: پیاده روی اربعین بزرگترین همایش جهان اسلام است که بزرگترین تأثیر را در معرفی شیعه به جهان دارد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از 25 میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت کنند که از این تعداد بین 2 میلیون و 500 هزار تا 3 میلیون مربوط به ایران است؛ به همین دلیل و باتوجه به اینکه این مراسم هرسال در حال گسترش است لازم بود تا تدابیری برای ساماندهی موکب های عزاداری و حمایت از زائران انجام شود زیرا کسانی که حاضر هستند برای زیارت یک امام چندین کیلومتر را پیاده روی کنند در شمار شیعیان خاص و با ایمان قرار دارند و باید از هر نظر از آنها حمایت شود.

مسؤول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه اصفهان تصریح کرد: امسال ستاد اربعین استان اصفهان کمیته‌های اطلاع رسانی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، ثبت نام و اعزام، اطلاعات و اخبار، اسکان، اسکان و پشتیبانی در مرز، جذب مشارکتهای مردمی، امنیت و انتظامات، امداد و نجات و اسکان و تغذیه را تشکیل داده است تا امور زائران اربعین در قالب یک برنامه ریزی جامع و از پیش تعیین شده سازماندهی شود.

حجت الاسلام فقیهی بیان کرد: در سال گذشته 15 موکب از استان اصفهان به عتبات عالیات اعزام شد و این تعداد در سال جاری به 60 موکب افزایش یافته است که از این تعداد نیز تاکنون 58 موکب موفق به اخذ مجوز شده‌اند، از شهرستان شهرضا نیز یک موکب به مدیریت عزیزالهی به ظرفیت یک هزار نفر مجوز گرفته و به مقصد کربلا اعزام شده است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش تعداد موکبها در کشور عراق نیست بلکه بیشتر به دنبال ساماندهی این موکبها هستیم تا از هر شهرستان تنها یک موکب اعزام شود و سایر موکبها در داخل کشور مستقر شوند یا هزینه آنها برای اعزام افراد کم بضاعت هزینه شود.

مسؤول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه اصفهان عنوان کرد: قرار است امامزادگان در طول مسیر حرکت زائران به عنوان موکب استفاده شود تا هم امکان مناسبی برای آشنایی با آن امامزاده فراهم شود و هم زائران وقت و مکان مناسب برای انجام امور شرعی از جمله اقامه نماز اول وقت را داشته باشند؛ همچنین قرار است پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای جمعیت هلال احمر نیز به عنوان موکب هایی در داخل کشور برای پذیرایی و اسکان زائران مورد استفاده قرار گیرند.

حجت الاسلام فقیهی تأکید کرد: مسؤولان تأکید بسیاری بر مردمی بودن مراسم پیاده روی اربعین دارند، لازم است اقدامات دولتی و حکومتی در این زمینه تنها با هدف هدایت و تسهیل امور باشد، به عقیده برخی از مراجع زمان اربعین هم توسعه دارد به این معنا که زائران اگر یک یا دو روز قبل از اربعین و یک یا دو روز بعد از آن نیز به کربلا برسند در ثواب شریک هستند.

وی اظهار کرد: از امسال موکبهای عزاداری که در عتبات عالیات مستقر می‌شوند از سوی تیمهای بازرسی و در قالب فرمهای ارزشیابی مورد بازبینی قرار می‌گیرند، به همه موکبها ابلاغ شده تا حتما از یک روحانی، مداح، مسؤول فرهنگی و کارشناس بهداشتی استفاده کنند.

مسؤول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه اصفهان عنوان کرد: ستاد اربعین باید در طول سال فعالیت داشته باشد، برخی افراد در این مراسم اقداماتی همچون قمه زنی انجام می‌دهند در حالی که از این حقیقت غافل هستند که این مراسم بزرگ و حاشیه‌های آن به وسیله خبرنگاران و رسانه‌های گروهی مختلفی از سراسر جهان پوشش داده می‌شود و به همین دلیل باید از انجام هر عملی که سبب تخریب چهره شیعه در جهان می‌شود، خودداری شود./868/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات