۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۳۵۶۱۵
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

نشاط و شادابی پشتوانه درستی و استحکام کارها است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: نشاط و شادابی پشتوانه درستی و استحکام کارها می‌شود و به همه امور زندگی مادی و معنوی شتاب و سرعت می‌بخشد.
حجت الاسلام قدیمی - استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در جمع مردم و نمازگزاران در حسینیه شهدای مصلای امام خمینی (ره) بجنورد، با اشاره به ویژگی‌های متقیان، اظهار کرد: امام علی (ع) در ترسیم سیمای پرهیزگاران و در شمارش نشانه‌های انسان‌های پروا پیشه و باتقوا می‌فرماید: «وَ نَشَاطاً فِی هُدًی» و تأکید می‌کند که این افراد در مسیر هدایت دارای نشاط هستند.

وی افزود: خداباوران معاد محور از هر چه که آنان را از خدا و معنویت دور می‌سازد گریزان بوده و به آنچه آنان را به دوست نزدیک کند عشق می‌ورزند.

حجت‌الاسلام قدیمی ادامه داد: امام باقر (ع) می‌فرماید: «انی لا بغض الرجل ان یکون کسلا عن امر دیناه و من کسل عن امر دینا فهو عن امر آخرته اکسل» و تأکید می‌کند که من دوست ندارم انسانی در کارهای دنیایی خود تنبل باشد؛ زیرا آن‌که در امور دنیوی سستی داشته باشد در امور معنوی و اخروی تنبل‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: از آن جا که نشاط و شادابی پشتوانه درستی و استحکام کارها می‌شود و به همه امور زندگی مادی و معنوی شتاب و سرعت می‌بخشد. در دستورات پیشوایان دینی سفارش فراوان شده است که انسان به هنگام نشاط به کار و عبادت بپردازد و زمان‌شناس و روان‌شناس خویش باشد.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «اِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ اِقْبَالاً وَ اِدْبَاراً فَاْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ اِقْبَالِهَا فَاِنَّ الْقَلْبَ اِذَا اُکرِهَ عَمِی»؛ دل‌ها را روی آوردن و پشت کردنی است پس دل‌ها را آنگاه به کار وا دارید که خواهشی دارند و روی‌آوردنی؛ زیرا اگر دل را به اجبار به کاری واداری کور می‌شود.

حجت‌الاسلام قدیمی اظهار کرد: این‌ها و نمونه‌های دیگری مانند آن نشان‌دهنده این حقیقت است که در نگاه دین و اولیای الهی کار با نشاط مورد عنایت و توجه دین بوده و روحیه تنبل و انسان سست‌عنصر مورد نکوهش و مذمت است.

وی تصریح کرد: ازاین‌رو مؤمنان راستین همواره می‌کوشند که در امور فردی و اجتماعی وظیفه خویش را همراه با شوق و نشاط انجام دهند و از کسالت و تن‌پروری و سستی بپرهیزند./9314/پ202/ب2

ارسال نظرات