۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۵۳۵۵۰۱
یادداشت؛

بسیج دانش آموزی و عرصه های پیش رو

بسیج دانش آموزی به عنوان سنگر فرهنگی و ایدئولوژیک مدارس کشور، نقش مهم و بی بدیلی در مواجهه با هجوم فرهنگی دشمن دارد و تلاش می کند تا در کنار تعلیم و تعلم، در جهت دهی فکری و فرهنگی به دانش آموزان نقش ایفا کند.
 دانش آموز
بسیج دانش آموزی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بسیج شجره طیبه الهی و از عنایات ارزشمند و پر خیر و برکت نظام اسلامی است که در سایه رهبری امام خمینی(ره) و به برکت وجود ایشان شکل گرفت و امروز به درخت تناوری تبدیل شده است که ریشه در ارزش ها و آرمان های الهی دارد.

مجموعه ای که فداکارترین انسان ها و کارآمدترین نیروهای انقلابی در آن به ایثار و مجاهده می پردازند، یادگار حضرت روح الله است و تعهد، بصیرت، کارآمدی و تلاش در جهت اجرای منویات امام و رهبری ارکان این مجموعه عظیم انقلابی و جهادی به شمار می رود.

بسیج دانش آموزی که بخشی از این شجره تناور و تنومند انقلاب است، امروز همچون سدیدی سدید در برابر تهاجمات فرهنگی و فکری دشمن ایستاده و نوجوانان و جوانان ایران اسلامی را گردهم آورده و تعهد و بصیرت و ایمان و عزم راسخ در راه اعتلای ارزش ها را به آنان می آموزد تا میوه بصیرت و زمان آگاهی آنها را به کام ملت و نظام مقدس اسلامی بنشاند.

علم، ایمان، اخلاص، تعهد، بصیرت، ایثار، فداکاری و استکبار ستیزی از ویژگی ها و ارکان فعالیت بسیج دانش آموزی محسوب می شود که اجتماع نوجوانان و جوانان مؤمن و انقلابی بر گرد آرمانها و ارزش های انقلاب سبب شکل گیری این نهضت عظیم انسان ساز شده است.

در عصر استعمار فرانو که دشمن سعی در تاراج داشته های فکری، عقیدتی و فرهنگی ملت ها دارد، بسیج دانش آموزی با گسترش روحیه انقلابی گری و روح اخلاص و تعهد آرمانی به انقلاب و ارزش های این مکتب الهی در میان دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور، سنگری مستحکم در برابر هجمه بی محابای دشمن است که رسالت خویش را بر پرورش و تربیت نسل آینده نظام اسلامی قرار داده است.

شکل گیری شجره طیبه انقلاب

پنجم آذرماه سال 1358 هجری شمسی بود که امام خمینی(ره) فرمانی تاریخی مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین را دادند و دم عیسوی روح خدا سبب شد تا معجزه عشق به آرمان ها و ارزش ها به واقعیت بدل شود و بسیج که بعدها در بیان امام راحل(ره) شجره طیبه نام گرفت، در مساجد، حسینیه ها، ادارات، کارخانه ها و دیگر مراکز کشور شکل گرفت و مدارس نیز میزبان این نیروی مخلص و متعهد در قالب بسیج دانش آموزی شدند.

این شجره طیبه با تربیت و سازماندهی مخلص ترین نیروهای انقلابی، نقش تعیین کننده ای در سالهای حماسه و دفاع بر عهده داشت و قشرهای مختلف مردم در قالب بسیج سازماندهی شده و به نبرد با دشمن متجاوز پرداختند و این نقش تاریخی با نثار خون پاک هزاران شهید بیش از پیش نمایان شد و نهال پر خیر و برکت بسیج با خون مطهر هزاران شهید جان گرفت و به درختی تناور تبدیل شد.

بسیج دانش آموزی نیز در این میان نقش مهمی برعهده داشت و این مجموعه عظیم و انقلابی از ابتدایی ترین روزهای شکل گیری خود نقش حفظ و پاسداری از ارزش ها و آرمانهای انقلاب اسلامی را برعهده داشته و با تربیت نیروهای مخلص و انقلابی، تلاش کرده تا آرمانها و ارزش ها را در میان نسل نوجوان و جوان جامعه گسترش دهد.

بعد از دوران دفاع مقدس، نقش بی بدیل بسیج در سازندگی کشور و حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب، مهم‌ترین هدفی بود که از سوی این مجموعه انقلابی دنبال شد و امروز انتقال فرهنگ انقلاب، ایثار و شهادت و تلاش در جهت آرمانگرایی و عدالتخواهی  و توجه به محرومین و مستضعفات در قالب بسیج سازندگی، پیگیری نهضت تولید علم در قالب بسیج علمی و فعالیت های متعدد در حوزه های تخصصی بسیج از مهم‌ترین عرصه های فعالیتی بسیج محسوب می شود.

بسیج دانش آموزی سد محکم مقابله با نفوذ

در عصر جدید و تغییر شیوه مواجهه و سطح تقابل استکبار با انقلاب و تبدیل مواجهه سخت به مواجهه نرم و تقابل فرهنگی و ایدئولوژیک، دشمن تمام تلاش خود را در این راستا معطوف داشته که با تغییر الگوهای فرهنگی و دنبال کردن پروژه مسخ فرهنگی جوامع هدف و جایگزین کردن فرهنگ منحط سکولار غرب، ملت ها را از داشته ها و سرمایه های فرهنگی و تمدنی خود جدا سازد.

ایران اسلامی و گفتمان انقلاب به عنوان یگانه دشمن تمدن غرب در رأس این هجمه های فرهنگی قرار دارد و استکبار با استفاده از حربه نفوذ و پیگیری رویکرد استحاله نیروهای انقلاب و کم رنگ کردن فضای ارزشی و آرمانهای انقلابی در کشور، سعی در تغییر فرهنگ و آرمانهای انقلاب را دارد و برنامه ریزی برای پرورش نسل نوجوان و جوان جامعه بر مبنای فرهنگ و سبک زندگی سکولار غربی یکی از مهم‌ترین بخش های این پروژه نفوذ و تهاجم فرهنگی است.

بسیج دانش آموزی به عنوان سنگر فرهنگی و ایدئولوژیک مدارس کشور، نقش مهم و بی بدیلی در مواجهه با هجمه های فرهنگی دشمن دارد و تلاش می کند تا در کنار تعلیم و تعلم، در جهت دهی فکری و فرهنگی به  دانش آموزان نقش مهم و مؤثری ایفا کند.

    در حقیقت بسیج دانش آموزی که اعضای آن نسل سوم انقلاب محسوب می شوند با کوله باری از تجربه، نگاهی رو به جلو به پیشرفت های کشور دارد و با کسب اعتماد و اعتبار مردمی وارد میدان های علمی و پیشرفت های ملی و بین المللی شده است و در راه آینده ای روشن، استوار و پابرجا قدم برمی دارد.

 

تقویت، گسترش، حمایت و پشتیبانی از فعالیت های این نهاد انقلابی که اجتماع نیروهای مخلص، انقلابی و متعهد به آرمانهای انقلاب است، سبب می شود تا علاوه بر جهاد و مجاهدت علمی، فرهنگ دینی و انقلابی و آرمان خواهی  در بین دانش آموزان گسترش یابد و نسل جدید بر مبنای این فرهنگ تربیت شوند.

در واقع بسیج دانش آموزی به سبب کارنامه درخشان و جایگاه رفیع و مردمی خود، جایگاه ویژه ای در میان افکار عمومی جامعه دارد و حضور جدی و فعال در عرصه های ایثار و جهاد و شهادت ، حضور در عرصه های مختلف سازندگی ، فعالیت های فرهنگی، علمی، تحقیقاتی و پژوهشی کشور سبب شده تا بسیج دانشجویی همچون ستاره ای بر تارک انقلاب اسلامی بدرخشد.

بسیج دانش آموزی و عرصه های فعالیت

« بکوشید تا هر چه بیشتر نیرومند شوید در علم و عمل و با اتکال به خدای قادر، مجهز شوید به سلاح و صلاح؛ که خدای بزرگ با شماست و دست قدرتی که قدرتهای شیطانی را در هم شکست  پشتیبان جامعه الهی است.» (صحیفه ج12، ص 160-159) این پیام بنیان گذار انقلاب به بسیجیان است که در این رهنمود، بسیجیان را به دستیابی به علم توأم با عمل و همچنین مجهز شدن به توانمندی های مختلف و مقابله با استکبار و امید به نصرت و پشتیبانی الهی دعوت می کنند.

از مجموع سخنان امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب و همچنین شرایط کشور و جامعه جهانی می توان چند حیطه را برای فعالیت های بسیج دانشجویی مورد اشاره قرار داد.

حفظ ارزش‌ها، ارتقای سطح معرفت دینی و بصیرت سیاسی و متخلق کردن دانش آموزان به اخلاق الهی، یکی از عرصه های مهم فعالیت بسیج دانش آموزی است؛ عرصه ای که نقش مهمی در هدایت فکری، اعتقادی و معرفتی بسیجیان دارد و سبب انتخاب مسیر صحیح زندگی و خروج از تحیر و سرگردانی در برهه های مختلف زندگی می شود.

در واقع بسیج دانش آموزی با برنامه ریزی در این عرصه، علاوه بر حفظ و گسترش ارزشها و آرمانها، سعی در ارتقای سطح معرفت دینی به عنوان یگانه راه زیست صحیح دینی دارد و با تأکید بر بصیرت سیاسی، تلاش می کند تا نسل جدید انقلاب در برابر تهدیدات دشمن در عرصه های مختلف واکسینه شده و مانع تحیر و سرگردانی عملکردی در حوزه سیاست و اجتماع به دور از هرگونه سیاست زدگی شود.

یکی دیگر از عرصه های مهم فعالیت بسیج دانش آموزی مربوط به مجاهدت علمی و تلاش برای تقویت بنیه علمی بسیجیان است؛ چراکه پرداختن به مباحث علمی از آن جهت اهمیت دارد که در میان پیشرفت‌های یک کشور آنچه در سنجش میزان پیشرفت و قدرت کشورها محسوس است سطح پیشرفت علمی است و بسیج باید به عنوان پیشانی علمی کشور در جهت جهاد علمی تلاش کند.

در حقیقت تربیت عالمان و دانشمندانی که پابیند به آرمانها و ارزش های انقلابی بوده و تعهد و انقلابی گری را با علم آموزی گره بزنند و در جهت اهداف انقلاب و پیشرفت علمی کشور و تبدیل ایران اسلامی به قطب علمی جهان تلاش کنند باید به یکی از ارکان فعالیت بسیج دانشجویی تبدیل شود.

در ارکان فعالیتی بسیج دانش آموزی که بر محور «تحصیل، تهذیب و ورزش» می چرخد؛ توجه به ورزش و آماده سازی جسمی و تقویت روح پهلوانی در وجود دانش آموزان بسیجی به عنوان سومین رکن از فعالیت های بسیج دانش آموزی موضوعی مهم تلقی می شود که سبب می شود تا در برابر سختی ها و مشکلات، با قدرت روحی و توان جسمی به خوبی ایستادگی کنند.

البته نباید از نظر دور داشت که افزایش توان رزمی نیروهای بسیجی با توجه به اهمیت مقابله با تهدیدات دشمن را نیز باید در زمره فعالیت های رزمی و تقویت آمادگی نیروی بسیج محسوب کرد که برگزاری و برپایی اردوهای راهیان نور در جهت تقویت روحیه سلحشوری و اهمیت ایستادگی و افزایش ضریب دفاعی کشور به منظور مواجهه با تهاجم دشمن و همچنین تقویت روحیه معنوی و اخلاقی در این راستا را باید از دستاوردهای برگزاری چنین اردوهای پر برکت دانست.

به هر روی آنچه سبب می شود تا بسیج دانش آموزی به عنوان یکی از شاخه های اصلی درخت تناور بسیج بتواند به مسیر خود که تربیت و پرورش نسل جدید انقلاب برپایه ایمان، اخلاص، تعهد، تقوا، انقلابی گری، آرمانگرایی و استکبارستیزی است ادامه دهد، توجه به رهنمودهای امام و رهبری و همچنین حضور فعال و اثرگذار در عرصه های سه گانه«تحصیل، تهذیب و ورزش » به عنوان راهبردی عملی در شکوفایی توان و استعداد علمی، اخلاقی و دفاعی کشور، است./872/ی۷۰۲/س

ارسال نظرات