ولایت اهل بیت انسان را از آتش جهنم محافظت می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: جاهل قاصر نه به بهشت می رود و نه به جهنم می رود.
وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و شصت و یکم که می فرماید«إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ» افزود: در جلسه گذشته عرض کردم که در میان علما و فقها همه معتقد هستند که عامل پذیرش اعمال ولایت اهل بیت(ع) است؛ ولایت اهل بیت(ع) حصن است که ورود به آن انسان را از آتش مخافظت می کند.
حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که جهنم مخصوص افراد معاند و لجوج است، اذعان کرد: انسانی که قاصر است حتی اگر به بهشت نرود، به جهنم نیز نخواهد رفت؛ جهل این افراد نسبت به مواضع حق، آن ها از آتش جهنم دور نگه می دارد.
رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) از معبری عبور می کردند که متوجه جمعیتی از مردم شدند، به طرف جمعیت رفتند و ملاحظه کردند که انسان عامی کار اشتباهی در حج انجام داده و مردم به او می گویند حج تو باطل است و آن شخص را تحت فشار قرار گرفته است، امام صادق(ع) خطاب به آن شخص فرمودند حج تو مورد قبول است و سپس فرمودند کسی که قاصرا اشتباهی را انجام دهد، معذور است.
استاد اخلاق حوزه علمیه در تعریف انسان جاهل قاصر ابراز کرد: نوع اول از جاهلان قاصر کسانی هستند که به ذهنشان خطور نمی کرده که ولایتی هست و باید در این زمینه جستجو کنند؛ دومین نوع از افراد جاهل قاصر کسانی هستند که دسترسی به عالم نداشته اند؛ دسته سوم از جاهلان قاصر افرادی هستند که کشش فکری ندارند و از روی تقلید، اصول دین را پذیرفته اند و نمی توانند به طور مستدل، مبانی و اصول دین را اثبات کنند.
وی با استناد به آیه نود و هفتم سوره نساء که می فرماید«إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الأرْضِ قَالُوا أَلَمْ تکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا فَأُولَئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِیرًا» ادامه داد: افرادی جاهل مقصر هستند و بهانه های واهی که می آورند تأثیری در تصمیم گیری خداوند ندارد و باید به جهنم برود، انسان هایی که جاهل قاصر هستند تحت عنوان مستضعف فکری مطرح می شوند و قرآن می فرماید این افراد جهنم نمی روند و به بهشت نیز نمی روند چون خودشان را باید بهشت و جهنم را در آخرت ایجاد می کردند و مؤثر در ایجاد هیچکدام نبوده اند، به همین سبب وارد یک مکان نامعلومی می شوند که نه بهشت است و نه جهنم، ولی از رفاه مادی برخوردار هستند.
حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: منقول است یکی از علما بالای منبر رفت و یکی از افراد عامی بعد از اظهار شرایط دینش از او پرسید آیا من به بهشت می روم، آن عالم گفت نه، بعد از مدتی پرسید، آیا به جهنم می روم، دوباره آن عالم پاسخ منفی داد، آن فرد عامی پرسید، اگر نه به بهشت می روم و نه به جهنم می روم، جایگاه من در آخرت کجا است، آن عالم پاسخ داد، خداوند چراگاه های زیادی دارد تو را در یکی از همان چراگاه ها جا می دهد.
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه هجدم سوره مجادله که می فرماید«یَوْمَ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِیعًا فَیَحْلِفُونَ لَهُ کَمَا یَحْلِفُونَ لَکُمْ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلَى شَیْءٍ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْکَاذِبُونَ» تشریح کرد: برخی از انسان زمانی که در روز قیامت مبعوث می شوند جهنم در برابرشان حاضر است به همین سبب با وجود این که به کارهای اشتباهشان یقین دارند می گویند خدایا ما از خوبان بودیم، خداوند نیز در پاسخ به گستاخی آن ها می فرماید جایگاه شما در جهنم است.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: برخی از انسان با وجود این که نسبت به مواضع گناه دانا هستند، آبروی دیگران را می برند و با وجود علم داشتن به وجود خودشان تکبر می ورزند، چنین افرادی به طور قطع جاهل مقصر محسوب می شوند، هرچند باب توبه همیشه باز است ولی قرآن می فرماید، چنین افرادی حتی اگر به دنیا بازگردانده شوند باز هم کارهای غلطشان را از نو شروع می کنند./867/پ201/ب1