۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۳۳۷۱۴
مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد؛

ضرورت پایه‌ریزی ابواب جدید علم فقه

آیت‌الله اعرافی گسترش مرزهای دانش فقه را از مسائل مهم در حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: نیاز است تا ابواب و بخش های جدیدی در علم فقه پایه ریزی شود.

 آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب که پیش از ظهر امروز در نمازخانه این دانشگاه برگزار شد با اشاره به اهمیت تعامل و گفت‌و‌گو میان ادیان و مذاهب عنوان کرد: درباره تعامل و گفت‌و‌گوی میان ادیان و مذاهب نظریات و دیدگاه های مختلفی وجود دارد که باید به هرکدام از آنها به صورت دقیق پرداخت.

وی افزود: در بحث تکثرگرایی دینی نگاه های متفاوتی به موضوع روابط ادیان و مذاهب وجود دارد که برخی از این تلقی ها پذیرفته نیست.

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور تصریح کرد: البته باید در نظر داشت که ما معتقد به گشوده شدن باب تعامل و ارتباط میان ادیان و مذاهب هستیم و باید این موضوع در مسائل فقهی نیز دنبال شود.

آیت الله اعرافی گسترش مرزهای دانش فقه را یکی از ضروری ترین مسائل در حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: مرزهای دانش فقه باید مانند بسیاری از عرصه های دانشی گسترده شود و نیاز است تا ابواب و بخش های جدیدی در علم فقه پایه ریزی شود.

وی اضافه کرد: مقوله تعاملات میان دینی و میان مذهبی از منظر فقه و اخلاق نیز یکی از زمینه هایی است که می تواند در این عرصه مورد توجه قرار گیرد و پایه ریزی فقه روابط اجتماعی می تواند این موضوعات را نیز شامل شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: در موضوع تعاملات دینی و مذهبی باید چهار سطح را در نظر گرفت و تعاملات بشری، تعاملات میان ادیان، تعاملات میان ادیان توحیدی و تعاملات میان مذاهب اسلامی، هم در حوزه فقهی و هم در حوزه اخلاقی مورد تأکید قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه مشترکات میان ادیان توحیدی می توان فعالیت های جدی صورت داد و با ایجاد تعامل در حوزه های کلام، اخلاق و حقوق مشترک، با جریان شرک و الحاد مواجهه حکیمانه داشت.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرائت های مختلف از دین اسلام اظهار کرد: قرائت های مختلفی از اسلام در جهان وجود دارد که به طور کلی می توان سه قرائت اصلی را مورد بررسی قرار داد که یک قرائت تأکید بر اسلام غیر سیاسی، غیر انقلابی و غیر جهادی دارد و تلقی دیگر از اسلام نیز با رویکردی متعصبانه و متحجرانه است که اوج آن در داعش دیده می شود.

وی تصریح کرد: گفتمان تشیع و انقلاب اسلامی که برپایه اسلام سیاسی، اجتماعی، عدالتخواه و مبارز و در عین حال دارای تعامل و گفت‌و‌گو با دیگر گفتمان ها است، بهترین نوع تلقی از اسلام است که نیاز است پیرامون این اسلام ناب در مقام نظریه پردازی، تبیین و ترویج کارهای جدی صورت گیرد.

مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور در پایان خاطرنشان کرد: دنیا انتظار دارد که از قم نظریات جامع و جدیدی در حوزه های مختلف و مبتنی بر فرهنگ اهل بیت(ع) و گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شود و پاسخگویی به این انتظار بزرگ، نیازمند مجاهدت و تلاش همه اساتید، دانشجویان و فعالان عرصه علمی است./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات