۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۵۳۲۰۵۶
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛

ایران قدرت اول منطقه/ اسرائیل و آمریکا حامیان اصلی تجزیه عراق هستند

حجت الاسلام شریعتی مسائل مربوط به اقلیم کردستان عراق را مسأله‌ای پیچیده و بنیادی دانست و گفت: آمریکا و برخی کشورهای عربی تلاش می‌کنند تا خاورمیانه بزرگ را به وجود آورده و برای اسرائیل منطقه‌ امنی ایجاد کنند.
سید صدر الدین شریعتی سید صدر الدین شریعتی

حجت الاسلام سید‌ صدر الدین شریعتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مسائل مربوط به اقلیم کردستان عراق را مسأله‌ای پیچیده و بنیادی دانست و بیان داشت: آمریکا، اسرائیل، عربستان، امارات و بحرین تلاش می‌کنند تا خاورمیانه بزرگ را به وجود آورده و برای اسرائیل منطقه‌ امنی ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: استکبار جهانی و ایادی آن با تجزیه عراق به دنبال آن بودند تا از یک سو حاشیه‌ امنی برای اسرائیل ایجاد کنند و از سوی دیگر فلسطینی‌ها مدعی نباشند که آن سرزمین متعلق به آنها است، از این رو برنامه‌ای برای تجزیه سوریه، عراق و لبنان تدارک دیدند تا این کشور‌ها را دگرگون کرده و از رهگذر آن به اهداف شوم خود برسند.

حجت الاسلام شریعتی نگرانی استکبار جهانی را، حضور ایران در منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب، خون شهداء، انسجام ملی و رهبری مقتدرانه در سطح منطقه حرف اول را می‌زند.

وی افزود: همه کشور‌های منطقه پیش از اقدام به هر کاری ابتداء مواضع جمهوری اسلامی ایران را رصد می‌کنند که آیا ایران با چنین کاری موافق است یا خیر؛ حتی اگر کشور‌های غربی بخواهند در منطقه حضور یابند، در وهله نخست ارزیابی می‌کنند که آیا ایران با آنها همکاری خواهد کرد؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با بیان این که ایران قدرت اول منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با اقتدار ویژه‌ای در عرصه بین‌الملل ظاهر شده است، به همین علت دشمنان برای ایجاد ناامنی در مرزها و شکست اقتدار ایران از سال‌های گذشته جنگ هشت‌ساله را بر ایران تحریم کردند اما در نهایت متوجه شدند نمی‌توانند مردم این کشور را از پا درآورند.

وی ادامه داد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران به خوبی می‌دانستند که نظام اسلامی ایران به سادگی سقوط نخواهد کرد، از این رو با اجرای طرحی با عنوان دولت اسلامی عراق و شام، گروه تکفیری وهابی داعش را ایجاد کردند.

حجت الاسلام شریعتی تصریح کرد:‌ آنها کوشیدند تا با کمک نیرو‌های تندرو و دیکتاتور تحولاتی علیه مسلمانان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران در منطقه پی‌ریزی کنند.

وی خاطرنشان کرد: داعش از غفلتی که پس از سقوط صدام در عراق پیش آمده بود، سوء استفاده کرده و توانست بخشی از عراق را به تصرف خود درآورد تا به اصطلاح خلافت اسلامی خود را در این کشور بنا کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) عنوان کرد: خوشبختانه با تدبیر رهبر معظم انقلاب، نیروهای مسلح و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جریان حشدالشعبی در عراق، سوریه و حزب الله سازماندهی شد و با حضور مستشاری سپاه قدس، نیرو‌های مؤمن و مدافعان حرم کار به جایی رسید که داعش خانه به خانه شکست خورد و در حال حاضر روز‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند.

وی اظهار داشت: برای آمریکا، اسرائیل و عربستان شکست گروه تکفیری وهابی داعش بسیار گران آمد، چرا که از یک سو برای ایجاد این گروه تروریستی میلیارد‌ها دلار هزینه کرده بودند و از سوی دیگر در جنگ با یمن و مقاومت مردم این کشور ضربه سهمگینی خورده بودند.

حجت الاسلام شریعتی افزود: آمریکا و ایادی آن پس از شکست‌های متوالی از ایران، بحث‌های مربوط به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقض برجام  را مطرح کردند تا از جمهوری اسلامی ایران انتقام بگیرند، تا آنجایی که حتی اظهارات رکیک و زشت ترامپ نیز در همین راستا بود.

وی ابراز داشت: آمریکا و اسرائیل دیگر موفق نشده بودند که از نیل تا فرات را برای تشکیل اسرائیل بزرگ اشغال کنند، بنابراین طرح جدیدی با عنوان رفراندوم اقلیم کردستان عراق مطرح کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) خاطرنشان کرد: اسرائیل کردستانی می‌خواست تا از آن به عنوان مرکز فتنه و پایگاهی برای رسیدن به مقاصد اقتصادی و سیاسی خود بهره بگیرد.

وی با اشاره به علت انتخاب اقلیم کردستان توسط اسرائیل، گفت: اسرائیل در سوریه نتوانست بشاراسد را از ریاست جمهوری عزل کند و در عراق هم موفق نبود و کودتای ترکیه نیز با شکست مواجه شد، به همین علت با ایجاد حس ناسیونالیستی در منطقه، همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را مطرح کرد.

حجت الاسلام شریعتی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران توسط مرز‌های زمینی عراق، سوریه و لبنان توانسته است تا مرز‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی پیشرفت کند، از این رو اسرائیل نیز با ایجاد کردستانی مستقل علاوه بر آن که می‌خواهد چنین پایگاهی علیه ایران به وجود آورد، قصد دارد طرح تشکیل اسرائیل بزرگ را نیز محقق سازد.

وی اظهار داشت: اسرائیل گمان می‌کرد پس از همه‌پرسی اقلیم کردستان، عراق تجزیه می‌شود و کُرد‌های ترکیه و ایران نیز به این سرزمین ملحق خواهند شد، اما غافل بودند که اقلیم کردستان ایران عمیقاً به جمهوری اسلامی ایران وابسته بوده و منافع ملی را بر هر چیزی ارجح و مقدم می‌دانند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با اشاره به بسته شدن مرز‌های اقلیم کردستان عراق، ابراز داشت: مسأله بعیدی است که آمریکا و اسرائیل از مسأله پیش آمده در کردستان عراق بتوانند استفاده‌ای بکنند، به همین علت آمریکا در ظاهر اعلام می‌کند که با این همه‌پرسی مخالف است اما در حقیقت علاقه‌مند است تا عراق تجزیه شود./878/۳۰۲/ح

ارسال نظرات