۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۳۱۱۵۵
یادداشت رسیده؛

نقدی بر افزایش هزینه‌های سفر اربعین

کثرت جمعیت در ایام اربعین، مشوق مناسبی برای قشر زحمت‌کش اتوبوس‌های بیرون شهری است اما اگر مسؤولان می‌خواهند انگیزه بیشتری برای خدمت‌رسانی مناسب‌تر به زائرین حسینی ارائه کنند می‌توانند مشوق‌هایی را در نظر بگیرند.
اربعین حسینی

به گزارش خبرگزاری رسا، افزایش کرایه مسافران اربعین حسینی تا پایانه های مرزی انتقادهای گسترده ای را به دنبال داشته است.

یکی از مخاطبان و همراهان خبرگزاری رسا با ارسال مطلبی در این باره نوشته است:

برای اولین بار مصوب شد که کرایه مسافرین اربعین، به پایانه‌های مرزی، دو برابر شود. با این استدلال ساده که:
اتوبوس‌های مسافربری «همیشه» از مبدء به مقصد و بالعکس «پُر» حرکت می‌کنند و کرایه متناسب با وضعیت «پُر» تعیین شده است اما در ایام اربعین، فقط از مبدء به مقصد «پُر» هستند و در راه برگشت باید «خالی» برگردند لذا زائر باید دو برابر پرداخت کند.

احتمالاً عزیزانی که این مصوبه را گذرانده اند «هیچ وقت» یا حداقل در «سال‌های اخیر» سوار اتوبوس نشده‌اند. آخرین باری که مسافری را تا ترمینال جنوب تهران بدرقه کردم دو ماه پیش بود. اتوبوس طبق ساعت معین شده حرکت کرد، آن هم با 6 مسافر. جالب آن که به خاطر کم بودن تعداد مسافر، «کنسل» هم نکرد.

از یک راننده اتوبوس که از دوستان است پرسیدم که وضعیت مسافر چگونه است؟ گفت فقط در ایام تعطیل، پنج شنبه و جمعه وضعیت کاری خوب است و بقیه ایام اتوبوس «پُر» نمی‌شود.

پرسیدم این که می‌گویند «در ایام اربعین، مسافر از مبادی مرزی به سمت داخل نیست» حرف درستی است؟

گفت اولاً دو سه روز اول ممکن است مسافر نباشد اما بعد از گذشت آن، تعدادی از زائرین برمی‌گردند و مسافر برای برگشت هست؛ ثانیا در بسیاری از سفرها راننده در برگشت به مبدا، «شهر به شهر» مسافر سوار می‌کند. مثلا وقتی در مسیر برگشت به تهران، به همدان می رسد، تعدادی مسافر از آن جا سوار و در شهر بعدی پیاده می‌کند و مسیر را این‌گونه ادامه می‌دهد تا به تهران برسد.

پرسیدم «آیا در ایام عادی که مسافر کم است اتوبوس‌ها متوقف می‌شوند؟»  گفت صاحبان اتوبوس می‌گویند «اتوبوس باید فقط برای تعویض روغن و سرویس خاموش شود» و در بقیه موارد باید حرکت کند. همچنین بسیاری از راننده‌ها، صاحب ماشین نیستند و بر اساس مسیری که می‌روند حقوق می‌گیرند. یعنی هم صاحبان اتوبوس‌ها و هم راننده‌ها از توقف گریزانند.

از سوی دیگر کرایه‌های جاری، متناسب با وضعیت «ایام عادی» تعیین شده و هنگامی که جمعیت کثیری به پایانه‌های مرزی می‌روند از حالت عادی، نه تنها بدتر نیست بلکه موقعیت مناسب‌تری را ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد که کثرت جمعیت در ایام اربعین، خود مشوق مناسبی برای قشر زحمت‌کش اتوبوس‌های بیرون شهری است اما اگر مسئولین محترم می‌خواهند انگیزه بیشتری برای خدمت‌رسانی مناسب‌تر به زائرین حسینی ارائه کنند می‌توانند مشوق‌هایی را در نظر بگیرند. مثلا بر اساس تعداد دفعاتی که یک اتوبوس به پایانه مرزی می‌رود و مسافر تخلیه می‌کند، لیست مسافرین در پایانه مُهر زده شود و بر اساس آن سرویس‌هایی را در اختیار راننده یا صاحب اتوبوس قرار دهند نه این که با سیاستِ دو برابر کردن کرایه به سمت «افزایش هزینه‌های سفر اربعین»  حرکت کنند. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات