۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۲۹۰۲۳
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

برخلاف همه جنگ‌های دنیا در نبردهای اسلامی معنویت حاکمیت دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: برخلاف همه جنگ‌های دنیا در نبردهای اسلامی معنویت حاکمیت دارد که در آن به فی‌سبیل‌الله بودن، نماز، دعا و ذکر توجه شده و جهاد در راه خدا بر همه چیز ترجیح دارد.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی محمدی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه شامگاه جمعه هفتم مهر مصادف با شب تاسوعای حسینی در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که با حضور رهبر معظم انقلاب، در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، درباره حاکمیت معنویت بر نبردهای اسلامی، گفت: از جمله موضوعاتی که باید پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های نظامی مورد توجه قرار دهند موضوع حاکمیت معنویت بر جنگ‌های اسلامی است.

وی افزود: بین جنگ در اسلام با آنچه امروز به نام جنگ و اشغالگری در دنیا صورت می‌گیرد تفاوت اساسی وجود دارد که نمونه‌های آن را در جنگ‌های صدر اسلام، کربلا و در زمان خود دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به داستان ملکه سبا، بیان داشت: در جنگ ستمگران و ظالمان وقتی به کشوری حمله می‌کنند فساد ایجاد کرده عزیزها را ذلیل می‌کنند اما در جنگ‌های اسلامی هدف اصلاح و عزیز کردن و دوری از ذلت است، کما اینکه شعار امام حسین(ع) در کربلا «هیهات منا الذلة» بود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به چندین شاخصه نبردهای اسلامی با محوریت کربلا، عنوان کرد: نخستین شاخصه نبردهای اسلامی فی سبیل‌الله بودن آن است که عبادت محسوب شده باب بهشت و لباس تقوا است.

وی درباره اثر این شاخصه با اشاره به آیه 73 سوره نساء، بیان داشت: با تفکر و عقیده جنگ در راه خدا سربازان اسلام اگر شکست بخورند یا پیروز شوند در هر دو صورت اجر و پاداش خود را خواهند برد، در حالیکه در نبردهای امروزی دنیا هدف ازجنگ برای کسب قدرت، غنیمت و حاکمیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه عشق و علاقه به دنیا راس همه خطاهای بشری است، گفت: امروز همه افسردگی‌ها برای حب دنیا است، چشم و هم چشمی‌ها شادی زندگی را از مردم گرفته است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه درباره دومین شاخصه نبرد اسلامی ترجیح جهاد فی‌سبیل‌الله بر همه چیز است، ابراز کرد: بر اساس آیات قرآن کسانی که فرزند، پدر و مادر، خانواده، عشیره، اموال، مسکن، تجارت خود را بر دفاع از دین مقدم کنند باید منتظر عقاب الهی باشند.

وی درباره دعا به عنوان سومین شاخصه نبردهای اسلامی، گفت: نبرد معنوی اسلام با دعا آمیخته است، کما اینکه در آیات قرآن، نهج‌البلاغه و دعای ائمه معصومین(ع) به این امر بسیار اشاره شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: یکی از آیات قرآن به دعای پیامبر اسلام(ص) در جنگ اشاره دارد که می‌فرمایند: «وَقُل رَبِّ اءَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَاءَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَناً نَّصِیراً»، اگر توفیق الهی نباشد نه تنها در جنگ که حتی در مباحث اخلاقی نیز انسان نمی‌تواند رشد کند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: در دوران دفاع مقدس رزمندگان ما شب عملیات و غیر آن زیاد به دعا و توسل می‌پرداختند که همین امر در پیروزی‌های آنها اثر بسیار داشت، بر اساس آیات آخر سوره فرقان اگر دعا نباشد خداوند به شما توجه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه چهارمین شاخصه نبردهای اسلامی توجه به نماز است، عنوان کرد: پیامبر(ص) و همه شهدای کربلا با وجود کارزار در عرصه جنگ هرگز نماز را فراموش نکردند، امام حسین(ع) روز عاشورا در آن بهبوهه جنگ نماز اول وقت به جماعت را برپا کردند؛ رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس نیز به نماز بسیار اهمیت می‌دادند؛ چراکه در اسلام نبردهای معنوی ما با نماز آمیخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه پنجمین شاخصه نبردهای اسلامی ذکر است، گفت: همیشه به یاد خدا بودن کار ساده‌ای نیست، امام صادق(ع) می‌فرمایند تعجب می‌کنم چرا مردم هنگام گرفتاری‌ها سراغ ذکر الهی نمی‌روند، در جنگ خندق همه مشرکان با همه تجهیزات خود برای نابودی اسلام و مسلمانان متحد شده بودند اما پیامبر(ص) و یارانش با یاد خدا و توکل بر او توانستند بر آنها پیروز شوند./807/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات