۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۲۸۰۱۴
استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز:

حضور در مجالس عزاداری با بصیرت حسینی همراه باشد

حجت الاسلام سعادتی گفت: حضور در مجالس عزاداری بایستی با بصیرت و معرفت حسینی همراه باشد، در غیر این صورت سودی به حال فرد نخواهد داشت.
طلاب حوزه علمیه امیرالمومنین تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی سعادتی، استاد حوزه علمیه حضرت امیرالمؤمنین (ع) تبریز امروز در جلسه اخلاق طلاب این مرکز علوم دینی اظهار داشت: کار مبلغ دینی و روحانی با مداح تفاوت‌هایی دارد، که بایستی همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر روحانی، مداح باشد؛ حتی مداحی خوبی هم  بتواند انجام دهد، بایستی شأن لباسی را که بر تن دارد؛ حفظ کند، چراکه مردم روحانیت را به چشم یک عالم نگاه می کنند، نه یک مداح خوب؛ بنابر این در حال حتی در انجام تبلیغ و مرثیه‌سرایی برای اهل بیت عصمت و طهارت نیز بایستی شأن لباس روحانیت حفظ شود.

حجت الاسلام سعادتی گفت: دومین نکته این است که اگر روحانی سخن می گوید؛ باید مستند باشد و چیزهایی که تا به حال شنیدیم به کنار گذاسته و برای سخنرانی در منابر باید از روی اسناد معتبر و مورد اطمینان تاریخی، روایی و حدیثی سخن بگوید، در غیر این صورت ناخواسته برخی مسائل غیرمستند در سخنرانی‌ها ارایه خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه تبریز ادامه داد: در روایات آمده که هر لفظ ما ثبت و در روز قیامت مورد مواخذه قرار خواهد گرفت؛ دقت داشته باشیم که جریان عاشورا نه از زبان ها بلکه از روی اسناد معتبر تاریخی دست ما رسیده است؛ بنابر این وظیفه امروز ما نیز همچون گذشتگان بسیار سخت و سنگین است.

وی با بیان این‌که مردم همواره از روحانیان و مبلغان فاضل و مهذب استقبال کرده‌اند، افزود: تبلیغ در ایام محرم و صفر تنها صرفا ذکر مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت نیست، بلکه فرصتی برای تبیین مسائل روز اجتماعی و اخلاقی نیز هست.

حجت الاسلام سعادتی شناختن و شناساندن یزیدیان زمان به اقشار مختلف مردم را از دیگر رسالت‌های مبلغان دینی برشمرد و گفت: هدف از گریه بر اهل بیت؛ برائت از ظالم و همراهی با مظلوم است، حضور در مجالس عزاداری بایستی با بصیرت و معرفت حسینی همراه باشد، در غیر این صورت سودی به حال فرد نخواهد داشت.

وی افزود: یکی از مهم ترین نکات عزاداری آن است که خود را از تکبر و قید و بندهای دنیوی رها کرده و برای زندگی سعادتمند تصمیم جدی بگیریم، عزاداری برای امام حسین(ع) مستحب بوده و فضیلت زیادی دارد اما باید دانست که این عزاداری‌ها نباید مانع انجام فرایض واجب دینی شود./935/پ203/ب1

ارسال نظرات