منظور از «اِمامٍ مَنْصُورٍ» در زیارت عاشورا
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، در زیارت عاشورایِ امام حسین(ع) علاوه بر مطالب مطرح شده از تولا و تبرا، سلام و لعن، سِلم و حُرب و درخواست ثبات و پایداری در احقاق حق، ابراز نفرت و انزجار از پایه گذاران ستم و مباشران قتل سید الشهدا(ع) و پیروان آنان در طول تاریخ، اشاراتی به موضوع مهدویت و خون خواهی و انتقام امام زمان(عج) از قاتلان امام حسین(ع) شده است که به نوعی پیوندی میان عاشورا و مهدویت را نشان می دهد؛ از این رو و به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم حسینی در سلسله گفت و با حجت الاسلام و المسلمین معنوی، استاد حوزه و دانشگاه ابعاد این ارتباط را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه اولین شماره آن به حضورتان تقدیم می شود:
حجت الاسلام و المسلمین معنوی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در زیارت عاشورا به عنوان یکی از زیارات منسوب به امام حسین(ع)، بستر مناسبی برای مهدی پژوهی وجود دارد، اظهار کرد: در فرازهایی از این زیارت به امامت و مهدویت پرداخته شده است که در یکی از آنها، خونخواهی امام حسین(ع) را با همراهی «امام منصور» طلب می کنیم و می گوییم: «فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذى اَکْرَمَ مَقامَكَ وَ اَکْرَمَنى بِكَ اَنْ يَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ و َآلِهِ؛ پس مى خواهم از آن خدائى که گرامى داشت مقام تو را و گرامى داشت مرا بخاطر تو که روزيم گرداند خونخواهى تو را در رکاب آن امام يارى شده از خاندان محمد صلى اللّه عليه و آله».
منظور از «اِمامٍ مَنْصُورٍ» در زیارت عاشورا، امام زمان(عج) است
وی اضافه کرد: ما جایگاه امامت و ولایت را جایگاهی گرامی، مورد احترام و شایسته تقدیر می دانیم و معتقدیم که خداوند متعال این مقام را به امام حسین(ع) عنایت کرده است لذا از خداوند می خواهیم که به ما چنین توفیقی عنایت شود که همراهی امام منصور از اهل بیت پیامبر(ص) در خونخواهی از قاتلان ایشان را روزی ما قرار دهد.
معنوی گفت: امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند: «خداوند متعال حضرت مهدی(عج) را منصور نامیده است، همانگونه که پیامبر(ص) را محمد(ص) و عیسی(ع) را مسیح نامیده است» یعنی براساس این حدیث، آن امام منصوری که ما می خواهیم تا خونبهای سیدالشهدا(ع) را با ایشان طلب کنیم، امام مهدی(عج) است.
خون بهای امام حسین(ع) امامت امام دوازدهم(عج) است
وی با اشاره به نکات مطرح شده در این فراز زیارت عاشورا تاکید کرد: نکته اول آن است که قیام عاشورا، برای از بین بردن باطل در مقابل حق شکل گرفته و در حقیقت اظهار پیروزی حق بر باطل بود، البته قیامی تاسیسی نبود زیرا تاسیس در زمان پیامبر(ص) و حتی قبل از ایشان انجام شده بود و این قیام برای تثبیت بود و تحکیم آن در زمان امام مهدی(عج) خواهد بود.
این کارشناس مهدوی ابراز کرد: با شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) امامت نه تنها خاتمه پیدا نمی کند، بلکه ادامه و استمرار هم پیدا می کند چنان که خونبهای امام حسین(ع) امامت امام دوازدهم(عج) است و این شجره طیبه ادامه خواهد داشت.
پاداش الهی برای ایثارگری های امام حسین(ع)
معنوی با بیان اینکه در زیارت های دیگر نیز خطاب به سیدالشهدا(ع) آمده که حضرت(ع) «سَيِّدِ الْأُسْرَةِ الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ، سرور خاندان، مدد يافته به يارى» هستند یعنی ایشان به عنوان فردی که امامت در زمره و تبارش قرار گرفته است، یاری خواهند شد، گفت: خداوند در مقابل ایثار و ازخودگذشتگی سیدالشهدا(ع) مقرر کرده که امامت در خاندان ایشان، شفاعت در تربیتشان و سعادت و پیروزی در زمان رجعت با ایشان باشد.
کارشناس مهدویت با بیان اینکه اوصیاء الهی از عترت امام حسین(ع) هستند، گفت: فرآیند خونخواهی امام حسین(ع) بعد از ظهور امام زمان(عج) خواهد بود تا خداوند به برکت ایشان و در سایه حکومت مهدوی، خونبهای سیدالشهدا(ع) را بگیرد و این نشان دهنده آن است که برخلاف نظر و خیال باطل امام ستیزان و مهدی گریزان، امامت و مهدویت با شهادت امام حسین(ع) از بین نخواهد رفت و تبار امام دوازدهم(عج) از سیدالشهدا(ع) است و امامت ایشان و آباء و اجدادشان به امامت امام حسین(ع) باز می گردد، یعنی بعد از شهادت ایشان نیز امامت ادامه خواهد داشت.
امام زمان(عج) انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت
وی با بیان اینکه این امامت نه تنها محکوم به شکست نیست بلکه نتیجه آن پیروزی امام حسین(ع) و امامان بعد از ایشان است، تاکید کرد: تبلور این پیروزی در ظهور امامی است که در زیارت عاشورا از ایشان با عنوان «امام منصور» یاد می شود که از اهل بیت پیامبر(ص) است؛ و خداوند به برکت این ذریه که در تبار امام حسین(ع) قرار گرفته انتقام خون ایشان را خواهد گرفت.
معنوی با بیان اینکه در زیارت عاشورا به موضوع رجعت از اعتقادات امامیه اشاره شده است، تصریح کرد: این اعتقاد با ظهور امام دوازدهم(عج) محقق می شود.
4 صفت امام زمان(عج) در زیارت عاشورا
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در فراز دیگری از زیارت عاشورا به موضوع مهدویت به شیوه دیگری پرداخته شده است، گفت: در این فراز داریم: «وَ اَسْئَلُهُ اَنْ يُبَلِّغَنِى الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ اَنْ يَرْزُقَنى طَلَبَ ثارى مَعَ اِمامٍ هُدىً ظاهِرٍ ناطِقٍ (بِالْحَقِّ) مِنْكُمْ؛ و از او خواهم که برساند مرا به مقام پسنديده شما در پيش خدا و روزيم کند خونخواهى شما را با امام راهنماى آشكار گوياى (به حق) که از شما (خاندان) است» که در این فراز، به 4 صفت امام زمان(عج) پرداخته می شود.
مختار منتقم خون امام حسین(ع) نبوده است
وی با اشاره به اینکه استمرار امامت و ولایت و پیروزی حق بر باطل برای همیشه ایام، از نکات مهم پیوند عاشورا و مهدویت، گفت: این مهم به جهت رسیدن امامت و ولایت از سیدالشهدا(ع) به امام زمان(عج) است و این نشان می دهد، جنبش ها و نهضت هایی که برای انتقام خون امام حسین(ع) در طول تاریخ رخ داد و در راستای امامت و مهدویت، تلقی می شد، نه تنها مشروعیت و حقانیت ندارد، بلکه هیچ یک از آنها به نتیجه حکومت امام دوازدهم(عج) نرسیده اند و موفق به انتقام خون سیدالشهدا(ع) نشده اند.
معنوی با بیان اینکه بر اساس زیارت عاشورا، مختار منتقم خون امام حسین(ع) نبوده است و منتقم حقیقی خون سیدالشهدا(ع)، امام زمان(عج) است، تصریح کرد: آنچه در این زمینه از زیارت عاشورا می توان دریافت کرد، آن است که امام دوازدهم(عج)، منتقم خون امام حسین(ع) است و این انتقام از دشمنان گرفته خواهد شد و هر قیام دیگری نیز صورت گیرد، منجر به این انتقام نخواهد شد و نهضت هایی که در گذشته شکل گرفته و یا در آینده فرضا صورت می گیرد، به حرکت امام دوازدهم(عج) نخواهد رسید و نمی تواند به نتیجه پیش بینی شده برای حرکت ایشان دست یابد؛ بنابراین، امام زمان(عج) تنها منتقم خون امام حسین(ع) هستند و به همین جهت نیز از جانب خداوند نصرت خواهند شد.
کارشناس مهدوی ادامه داد: هر فردی که غیر امام زمان(عج)، حرکتی در راستای خونخواهی امام حسین(ع) انجام دهد، براساس زیارت عاشورا می توان فهمید که قیام او به حق نیست بلکه قیام به حق در راستای پیروزی حق بر باطل است که از سوی امام حسین(ع) صورت گرفت و از ناحیه امام زمان(عج) نیز تحکیم می شود و برای همیشه، ماندگار خواهد شد و در دوران رجعت نیز انتقام مطرح شده، از دشمنان سیدالشهدا(ع) گرفته خواهد شد.
شیوه انتقام امام زمان(عج) از قاتلان امام حسین(ع)
وی در پاسخ به این سوال که انتقام امام زمان(عج) از دشمنان و قاتلان امام حسین(ع) چگونه خواهد بود، آیا خود آن افراد به دنیا بازمی گردند و توسط حضرت(عج) به درک واصل می شوند و یا فرزندان، نسل و حتی دشمنان امروزی حضرت اباعبدالالله الحسین(ع)، مورد انتقام قرار می گیرند، گفت: در روایت داریم که امام زمان(عج) از دو گروه انتقام می گیرند، یکی افرادی که در متن واقعه عاشورا و کربلا بودند و یکی هم از فرزندان قتله کربلا که آنان می گویند: «ما در کربلا نبودیم و این جنایت پدران ما بوده است» که در روایت داریم، خداوند خطاب به آنان می فرماید: شما کاری کردید که پدران شما نکرده اند از جمله اینکه خوشحال بودید که پدرانتان سید الشهدا(ع) را شهید کرده اند، البته این موضوع به روایات قیامت بسیار نزدیک است و برخی از وعاظ این مطالب را در زمره روایات قیامت می دانند و بخشی از علما نیز در روایات رجعت، معتقد هستند که خود امام حسین(ع) بازخواهند گشت اما از دشمنان ایشان فردی رجعت نمی کند تا مورد انتقام قرار گیرد و بر حکومت و سلطنت حضرت(ع) تاکید دارند.
«یالثارات الحسین(ع)» شعار قیام امام زمان(عج) نیست
معنوی در پاسخ به این سوال که آیا «یالثارات الحسین(ع)»، شعار امام زمان(عج) و قیام ایشان است، تاکید کرد: این شعار در زمان عباسیان دوم مطرح می شود و بسیار محتمل است که توسط کیسانیه مطرح شده باشد یعنی بیشتر این شعار را برای متمهدیان (مدعیان دروغین مهدویت) و مختار و نیز به عنوان طرفداران محمد حنفیه این شعار را مطرح می کنند و افرادی همچون صفری فروشانی که روی تاریخ اسلام تحقیقاتی داشته اند، معتقدند که «یالثارات الحسین(ع)» مربوط به دوران عباسیان بوده است و در زمان امام زمان(عج) این شعار را نخواهیم داشت؛ بلکه نشانه قیام و رجعت این است که حضرت مهدی(عج)، لباس سیدالشهدا(ع) را به تن می کنند که از آن خون تازه چکیده می شود و این در روایات مطرح شده است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ