۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۲۶۲۶۴
حجت الاسلام والمسلمین اژه ای مطرح کرد؛

ارائه لیست اموال از سوی ۹ نفر در دولت دوازدهم/ دولت تاکنون هیچ فردی را به عنوان نجومی بگیر معرفی نکرده است

سخنگوی دستگاه قضا گفت: دولت تاکنون هیچ فردی را به عنوان نجومی بگیر معرفی نکرده است.
حجت الاسلام محسنی اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا عصر امروز یک‌شنبه ۲۶ شهریور در یکصد و هجدهمین نشست رسانه‌ای قوق قضائیه در جمع خبرنگاران در آستانه هفته دفاع مقدس با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، گفت: از خدا باید بخواهیم که ما را یاری کند تا بتوانیم پاسدار خون شهدا باشیم و هرگز صبر و استقامت مردم در دوران اوایل انقلاب اسلامی را فراموش نکنیم.

وی افزود: مردم ما با تروریست‌ها و داعشی‌های اوایل انقلاب مبارزه کرده و تا به امروز نیز در برابر سخت‌ترین تحریم‌ها از خود استقامت نشان داده‌اند.

سخنگوی دستگاه با تأکید بر این موضوع که باید ارزش محرم را بدانیم، ابراز داشت: امیدواریم در ایام محرم بتوانیم ارزش این ماه بزرگ را درک کنیم و همراه با تمام شیعیان عزاداران خوبی برای امام حسین(ع) باشیم.

وی با اشاره به درخواست‌های مردمی از دستگاه قضا، عنوان داشت: مردم توقع دارند که قوه قضائیه در موضوعاتی که به حقوق عامه ارتباط دارد بیشتر ورود کند، بر این اساس دستگاه قضا از طریق دادستانی و بازرسی کل کشور به این موضوعات توجه بیشتری نشان داده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تأکید کرد: قوه قضائیه در مسائلی که به حقوق عام جامعه مرتبط است اولویت‌بندی دارد، بر همین اساس نیز از دولت می‌خواهیم که در مسائلی همچون تصادفات جاده‌ای که در کشور ما آمار بالایی دارد، توجه بیشتری به خرج دهد؛ هر چند این امکان وجود دارد که با بررسی علل تصادفات از مخاطرات و حوادث کنونی تا حد زیادی کم کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که بسیار مورد توجه مردم است، بحث مؤسسات مالی و اعتباری است که توقع داریم دولت با نگاه خود به مقوله اشتغال‌زایی، به نظارت بر این دست مؤسسات نیز اقدام کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با نگاهی بر آثار تخریبی فضای مجازی، بیان داشت: در سال ۹۶ قتل‌های فجیع رشد داشته است که می‌توان یکی از دلایل آن را فضای مجازی دانست، به همین دلیل باید توجه و نظارت به این فضا بیشتر شود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت آقای محمود بهشتی، گفت: هیچ‌کس در کشور بنا بر جایگاه فرهنگی، دینی و عقیده‌ای بازداشت نمی‌شود. بلکه افرادی که دستگیر و یا محاکمه می‌شوند مرتکب جرم شده‌اند، درباره آقای محمود بهشتی نیز این فرد بدون توجه به جایگاه صنفی که دارد، به دلیل ارتکاب جرم امنیتی به ۵ سال زندان محکوم شده است و همچنان پرونده وی برای صدور حکم قطعی در حال رسیدگی است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درباره حکم قاتلین نوزاد پاکدشتی(بنیتا)، بیان داشت: حکم این پرونده صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده البته متهم به لحاظ قتل عمد حکم قصاص نفس برای این موضوع در نظر گرفته شده است، البته به لحاظ سایر مواردی که در پرونده وجود دارد به نظر، حکم تبعید نیز در این پرونده وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال محاکمه غیابی محمود خاوری، ابراز داشت: به نفع خاوری است که به کشور بازگردد، هر چند بسیار تلاش کرده‌ایم که او را بازگردانیم اما این امر هنوز محقق نشده است. بر این اساس نیز تصمیمی گرفته شده تا دو ماه آینده به صورت غیابی وی را محاکمه کنیم.

وی درباره پرونده کارگردان معروف سینما(مرحوم کیارستمی) نیز، گفت: کیفرخواست در خصوص پرونده مرحوم کیارستمی صادر و به دادگاه نیز ارسال شده است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره سؤالی مبنی بر اعلام اموال از سوی دولتمردان، اظهار داشت: کسانی که مشمول ماده قانونی می‌شوند و قبل از ورود به دوره کاری خود و بعد از اتمام دوره کاری خود باید لیست اموالشان را بدهند 12 نفر هستند که 6 نفر انها گزارش پایان دوره خود را داده اند اما هنوز 6 نفر دیگر اعلام نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: از کسانی که در دولت دوازدهم هستند هم تعداد 9 نفر لیست اموالشان را داده‌اند اما باقی هنوز لیست اموالشان را ارائه نکرده‌اند، از این 9 نفر 2 نفر جدید و 7 نفر وزیر سابق هستند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره تذکرات صورت گرفته از سوی وزیر اطلاعات به برخی از مرتبطان با کانال معاند تلگرامی(آمدنیوز)، بیان داشت: تذکراتی که از سوی مقامات امنیتی و اطلاعاتی صورت می‌گیرد امری طبیعی است.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای درباره آخرین وضعیت دکل نفتی گمشده، گفت: پرونده دکل نفتی از لحاظ محتوایی وسعت داشت و کیفرخواست در خصوص آن صادر شد، اما هنوز در دادگاه برای بررسی آن تعیین وقت نشده است. 

وی در پاسخ به سؤالی درباره اعتراضات احمدی‌نژاد به دیوان محاسبات، گفت: درباره صلاحیت دیوان محاسبات باید خود این نهاد سخن بگوید، زیرا این دیوان دادسرا دارد و می‌تواند بر حسب مسؤولیت خود اقدامات لازم را انجام دهد. اگر مسؤولان دیوان محاسبات جرمی را کشف کنند برای بررسی به قوه قضائیه می‌فرستند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای درباره اعلام وکیل پرونده آزار جنسی یک فرزند از سوی پدرش که دادگاه پدر را تبرئه کرده است، این پرونده چگونه است؟ گفت: از دادستان کرج سؤال کردم، اعلام کرد فردی که این مطالب کذب را می گوید، تحت تعقیب قرار می گیرد البته این فرد وکیل هیچ کدام از طرفین نیست و در این پرونده نه بحث آزار جنسی مطرح بوده و نه بازداشت.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده حقوق های نجومی، گفت: نه از سوی دولت و نه دیوان محاسبات هیچ فردی به عنوان نجومی بگیر به قوه قضائیه معرفی نشد؛ از سوی سازمان بازرسی افرادی معرفی شدند که پرونده آنها به نوبت در حال رسیدگی است.

وی افزود: من یک سؤال داشتم که هیچ کس جواب نداد. اینکه شرکت ها و بیمه هایی که پاداش پایان سال گرفتند آیا همگی سودده بودند؟ که اینطور نبوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که شنیده شده است که قاضی دوم پرونده بابک زنجانی منفک شده بود، آیا این صحیح است؟ گفت: این موضوع صحت ندارد، باید توجه داشت روزهای پایانی پرونده بابک زنجانی است و نه آقایان سراج و نه صلواتی کنار گذاشته نشدند.

وی در خصوص ابزارهای قانونی محاکمه خاوری، گفت: اگر خاوری محکوم به مسائل مالی باشد این قابل اجرا است اما اگر محکوم به حبس باشد، فعلا کاری از دستمان بر نمی آید.

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی، گفت: کیفرخواست صادر و اواخر ماه آینده محاکمه این فرد صورت می گیرد.

وی در مورد علت بازداشت ساسان آقایی و یغما فخشامی از روزنامه نگاران، گفت: جرم این افراد امنیتی است و پرونده هنوز به دادگاه نرفته است./۸۵۶/۲۰۰

ارسال نظرات