۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۵۲۴۷۱۳
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

بخل و حسادت از آفت‌های سبک زندگی اسلامی است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان اینکه بخل و حسادت از آفت‌های سبک زندگی اسلامی است، گفت: کسب مال از راه حرام یکی از نشانه‌های افراد بخیل است.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در دیدار با جمعی از بازاریان مرکز استان، با اشاره به آفت‌های سبک زندگی اسلامی، بخل و حسادت را یکی از این آفت‌ها دانست و اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «أقلُّ النّاسِ راحةً البخیلُ» و تأکید می‌کند که در بین مردم بخیل کمترین آرامش را دارد.

وی افزود: این امام همام می‌گوید: «عَجِبْتُ لِلْبَخیلِ یسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذی مِنْهُ هَرَبَ، وَ یفُوتُهُ الْغِنَی الَّذی اِیاهُ طَلَبَ، فَیعیشُ فِی الدُّنْیا عَیشَ الْفُقَراءِ، وَ یحاسَبُ فِی الاْخِرَةِ حِسابَ الاْغْنِیاءِ»؛ در شگفتم از انسان بخیلی که از فقر و ناداری که هراسان است به‌سوی او می‌آید و غنا و ثروتی که به دنبال آن است از دست می‌دهد، درنتیجه در دنیا مانند فقیران زندگی می‌کند و در قیامت حساب ثروتمندان را پس می‌دهد.

حجت‌الاسلام قدیمی خاطرنشان کرد: در مذمّت بخل همان بس که امام علی (ع) فرمود: «النَّظرُ إلَی البخیلِ یقسِی القلبَ» و تأکید کرد که نگاه به آدم بخیل سنگدلی می‌آورد.

وی در ادامه با اشاره به مصادیق و نشانه‌های بخیل، با بیان اینکه توجیه فراوان یکی از نشانه‌های افراد بخیل است، اضافه کرد: امیرالمؤمنین می‌فرماید: «کثرة العلل آیة البخل»؛ آنکه به هنگام چیز خواستن از او راه‌ها و توجیه‌های گوناگون بر زبان جاری می‌کند، بخیل به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام قدیمی کسب مال از راه حرام را یکی دیگر از نشانه‌های افراد بخیل دانست و گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید: «إنّ البخیلَ مَن کسبَ مالاً مِن غیرِ حِلِّهِ و أنفقَهُ فی غیرِ حقِّهِ» و تأکید می‌کند بخیل کسی است که ثروت حرام جمع می‌کند و آن را در غیر راه شایسته خرج می‌کند.

وی مانعین زکات را از مصادیق بخیل برشمرد و افزود: رسول خدا فرمود: «إنّما البَخیلُ حَقُّ البَخیلِ الّذی یمنعُ الزَّکاةَ المَفروضةَ فی مالِهِ»؛ بخیل اصلی کسی است که زکات واجب در مالش را نمی‌پردازد.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به اینکه بر اساس روایات اسلامی سلام نکردن هم از نشانه‌های بخل است، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «أبخَلَ النّاسِ مَن بَخِلَ بالسَّلامِ»؛ آن‌که از سلام مضایقه می‌کند بخیل‌ترین است.

وی صلوات نفرستادن به هنگام نام پیامبر را از دیگر مصادیق بخل دانست و گفت: رسول خدا می‌فرماید: «البخَیلَ حقاً مَن ذُکرتُ عِندَهُ و لَم یصَلِّ عَلَی»؛ بخیل حقیقی کسی است که نام من پیش او برده شود و بر من صلوات نفرستد./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات