تدبیر خداوند نسبت به عالم هستی عمومیت دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 54 سوره اعراف که می فرماید «خداوند آسمان ها و زمین و مقدرات آن را در دو روز خلق کرده است»، گفت: در آیات قرآن کریم به واژه «یومین» در خلقت آسمان و زمین اشاره شده است که باید دقت کرد که این آیه با آیات بعدی که خلقت را در شش روز بیان می کنند در تضاد نیست زیرا خلقت آسمان در دو روز بوده، خلقت زمین نیز در دو روز بوده و مقدرات این دو را هم خداوند در دو روز خلق کرده است که اگر اینها را با هم جمع کنیم شش روز می شود.
وی افزود: روز از گردش زمین به دور خودش و به دور خورشید ایجاد می شود در حالی که در آن زمان زمین و آسمان و خورشید نبود بنابراین در آیات قرآن کریم منظور از خلقت زمین در شش روز همان خلقت زمین در شش مرحله است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در ادامه آیه 54 سوره اعراف پس از خلق آسمان و زمین آمده است«إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ ۗ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ ۗ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ» یعنی در حقيقت پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر عرش [جهاندارى] استيلا يافت روز را به شب كه شتابان آن را مى طلبد مى پوشاند و [نيز] خورشيد و ماه و ستارگان را كه به فرمان او رام شده اند [پديد آورد] آگاه باش كه [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدايى است پروردگار جهانيان.
وی افزود: خداوند پس از خلقت آسمان و زمین بر عرش استیلا یافت و در اینجا منظور از مستولی شدن و نشستن کنایه از تدبیر عالم است و اینکه خداوند عالم را تدبیر می کند و برای لحظه ای تدبیر امور عالم را به دیگری نمی دهد.
حجت الاسلام والمسلمین فقهی با بیان اینکه تدبیر در این آیه اشاره به عمومیت تدبیر دارد و نشان می دهد که حتی کوچکترین امری که در این عالم هستی رخ می دهد به تدبیر خداوند است و باید دقت کرد که میان امر و خلق تفاوت وجود دارد، گفت: منظور از خلق ایجاد کردنی است که در خلقت آن تألیف و تقدیر به کار رفته باشد و منظور از امر همان ايجاد است چه به ذات چيزى تعلق بگيرد و چه به صفات و افعال و آثار آن، پس همانطورى كه امر ذوات موجودات به دست خداوند است همچنين امر نظام وجودش نيز به دست خداوند است چون موجودات از ناحيه خود نسبت به چيزى از صفات و افعال خود مالیکت ندارند./968/پ۲۰۳/ی