۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۵۲۳۸۲۰
آیت الله طبسی:

آشنا کردن مردم با غدیر یکی از اقدامات امام رضا در ایران بود

آیت الله طبسی گفت: آشنا کردن مردم با واقعه غدیر به عنوان یکی از اهداف اصلی امام رضا(ع) در مقاطع مختلف حضور ایشان در ایران بود.
آیت الله نجم الدین طبسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله نجم الدین طبسی شامگاه شنبه در دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر که در هتل الغدیر برگزار شد گفت: امام رضا(ع) حداکثر استفاده و بهره را از شرایط زمان خویش برای نشر معارف مکتب پیامبر اکرم(ص) به کار بردند. در زمانه ای که اسلام اموی سایه خویش را بر جامعه افکنده بود و حتی حضرت فاطمه زهرا(س) بر روی منابر مورد وهن قرار می گرفتند، امام رضا(ع) اقدام به آشنا کردن مردم با اسلام ناب محمدی و واقعه غدیر کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با برشمردن آشنا کردن مردم با واقعه غدیر به عنوان یکی از اهداف اصلی امام رضا(ع) در مقاطع مختلف حضور ایشان در ایران افزود: واقعه غدیر و نام امیرمؤمنان(ع) سال های زیادی در جامعه عباسی گم شده بود و سخن از غدیر موجب شکنجه و حتی قتل سخنران از سوی حاکمیت می شد. اما امام رضا(ع) با تاکید بر روی برخی رفتار های معنی دار شان توجه مردم را به اهمیت واقعه غدیر جلب می کردند. از جمله این رفتار ها سخن ایشان در هنگامه نماز است که فرمودند: «من نماز را به شیوه ای می خوانم که پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان می خواندند».

وی خاطرنشان کرد: اشارات و سخنان امام رضا(ع) موجب شکسته شدن جو حاکم بر سخنرانی های منابر آن دوره شد و مباحثی همچون امامت و توجه به امام به عنوان عالم آل محمد بر روی منابر به صورت جدی مطرح شد. حکومت بنی عباس پس از آن متوجه شد که در صورت بسط یافتن جریان امامت، آینده ای را برای جولان دادن عباسیان در حکومت باقی نخواهد ماند.

آیت الله طبسی معرفی و صحبت درباره واقعه غدیر را منحصر به امام رضا(ع) ندانست و گفت: ائمه اطهار(ع) در مواقع و شرایط گوناگون درباره این واقعه سخن رانده اند. امام حسین(ع) در تجمعی در منا ضمن سخنانی روشنگرانه واقعه غدیر را یادآوری می کنند. همچنین سخنان امام هادی(ع) درباره واقعه غدیر موجب احضار ایشان به دربار عباسی می شود. اما در زمان امامت امام رضا(ع) امکان صحبت درباره این واقعه از سوی ایشان بیشتر مهیا بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم اجتناب از بی توجهی به برگزاری جلسات درباره واقعه غدیر افزود: در این واقعه پیامبر اکرم(ص) تا قیامت برای امت اسلام تعیین خلیفه کردند تا این منصب جای افراد دیگری نباشد. بنا بر این عید غدیر تنها عید شیعیان نیست و همه امت اسلام باید این عید را جشن بگیرند. چرا که امام رضا(ع) فرمودند: «روز غدیر در آسمان ها شناخته شده تر است تا زمین».

وی با ذکر روایتی از امام رضا(ع) درباره واقعه غدیر خاطرنشان کرد: در زمان حکومت امیرمؤمنان(ع) در روزی که جمعه مصادف با سالروز واقعه غدیر بود، امیرمؤمنان(ع) پنج ساعت قبل از برگزاری نماز جمعه به خواندن خطبه نماز مشغول شدند که در آن از فضائل غدیر و امام جمعه سخن گفتند که تفصیل آن خطبه از امام رضا(ع) است.

آیت الله طبسی بنا بر خطبه امیرمؤمنان(ع)، پذیرش دین از سوی خداوند را منوط به پذیرش ولایت اهل بیت(ع) دانست و گفت: هر آنچه پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر بیان کردند اراده خداوند متعال بود. اما در میان شنوندگان آنان که منافق بودند از روی جهل، حسادت و کینه به خداوند قسم خوردند که نخواهند گذاشت امیرمؤمنان(ع) به خلافت برسد./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات