۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۲۳۱۶۹
آیت الله علوی گرگانی:

طلاب علم آموزی را با بردباری و وقار زینت بدهند

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که طلاب باید علم آموزی را با بردباری و وقار زینت بدهند، گفت: طلبه باید همه حرکات و سکنات خود را کنترل کند.
آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان سمیرم، با تأکید بر این که همواره چشم و دل و گوش انسان باید به سخن حق متوجه باشد، اظهار داشت: قرآن هم تأکید می کند که همین کتاب آسمانی تنها برای افراد «صاحب قلب» منفعت دارد.

وی افزود: البته باید بدانیم که منظور از قلب همین جسم سنوبری داخل بدن انسان نیست، چرا که ابوجهل و ابولهب هم این قلب را داشتند ولی سخن حق را قبول نکردند، بنابراین مراد از قلب در قرآن، دل و یاد است؛ امروز خیلی در جامعه اسلامی طلبه زیاد است ولی دلیل این که بسیاری از آنها به درجات علمی دست پیدا نمی کنند همین است که دل و حواس خود را به درس و اخلاق نمی دهند.

استاد برجسته درس خارج با بیان این که نشستن طلبه پای درس استاد با نشستن پای منبر متفاوت است، خاطرنشان کرد: انسان باید تمام حواس خود را داخل کلاس و در حضور استاد بیاورد و بعد از کلاس نیز مرتب درس ها مرور کند؛ بنده خودم به خاطر دارم وقتی در تابستان درس ها تمام می شد و به شهرهای خودمان بازمی گشتیم پدرم مرتب درس ها را از من سؤال می کرد و این خود باعث مرور دوباره درس ها و تثبیت آنها می شد.

وی آموزش دیدن قرآن، احکام، مسائل شرعی و موضوعات مختلف دینی از سوی طلاب را مسأله ای ارزشمند خواند و تصریح کرد: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام داریم که فرمودند: «تعلمو العلم و زینوه بالحلم و الوقار» به این معنا که علم را بیاموزید و آن را با بردابری و وقار زینت دهید، بنابراین همچنانکه لباس در بدن انسان مایه زینت است و زشتی ها او را می پوشاند، علم نیز باید مزین شود.

حضرت آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد: علم بدون اخلاق همانند یک بدن لخت است، بنابراین پیامبر دستور می دهد که ابتدا علم خود را بردباری زینت کنید یعنی یک طلبه باید در برابر سختی ها، مشکلات، اهانت ها، جسارت ها و حتی فحاشی از کوره در نرود، همچنانکه پیامبران الهی نیز وقتی سنگ هم می خوردند با مردم با مهربانی برخورد می کردند.

وی با بیان این که خداوند به حضرت موسی(ع) هم دستور می دهد که با فرعون با زبان نرم برخورد کند، خاطرنشان کرد: در روایت داریم که مؤمن همانند کوه استوار است و بادها و ضربات او را تکان نمی دهد، بنابراین از همین ابتدای راه طلبگی بدانید اگر فردی به شما توهین کرد به شما ضربه ای نمی خورد و در واقع توهین به خود او برمی گردد، همانند این که وقتی سنگی به طرف کوه پرتاب شود، در او خللی ایجاد نمی شود.

استاد برجسته درس خارج ادامه داد: زینت دوم برای علم، وقار و سنگینی است، از این رو طلبه باید همه حرکات و سکنات خود را کنترل کند، در راه رفتن، در غذا خوردن و در همه امور طوری برخورد کند که مردم از دین زده نشوند و با دیدن او یاد خدا بیافتند.

وی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به این طلاب جدید الورود عنوان کرد: در راه علم آموزی تمام تلاش خود را به کار بگیرید و همواره سعی کنید فرزندان انقلاب و یار و یاور امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید باشید./1330/۲۰۲/ح

ارسال نظرات