۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۲۲۲۰۴
حدیث اخلاقی بزرگان(۶۶)

خسارت بار بودن غفلت از مرگ

بايد برنامه منظمي داشته باشيم كه از یاد مرگ دور نيفتيم و اين كاري كه دستمان است، ما را از آن عقب نزند اگر عقب بزند، خيلي خسارت بار است.
آیت الله خوشوقت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرحوم آیت الله خوشوقت از اساتید برجسته اخلاق در یکی از درس های اخلاق خود غفلت از مرگ را بسیاری را دلیل بسیاری از مشکلات و خسارت بار می داند.

آنچه که می خوانید بخشی از سخنان این استاد اخلاق است:

يكي از مسائل قطعي زندگی انسان، مردن و مرگ است. همه زنده‌ها روزي مي‌ميرند؛ عُمرها در مخلوقات، محدود است. اگر چه بعضي‌ها خيلي عمر مي‌كنند و بعضي‌ها كم؛ امّا در عين حال، پايان هر عمر بلندی هم مرگ است.

مرگ يكي از واقعیت‌های قطعي و حتمي است. همه ما هر روز مي‌بينيم که تشيیع جنازه مي‌كنند، گاهي قبرستان مي‌رويم و مي‌بينيم گاهی شرح حالش را در کتابها مي‌خوانيم، این قدر اين مسأله به ما نزديك است.

برخی عوامل باعث مي‌شود چيزی به اين نزديكي از ما دور شود. بايد برنامه منظمي داشته باشيم كه از آن مسأله واقعي دور نيفتيم و اين كاري كه دستمان است، ما را از آن عقب نزند. اگر عقب بزند، خيلي خسارت بار است. چون مرگ مي‌آید و آدم آمادگي ندارد؛ آن وقت ناراحت مي‌شویم. «مَنْ كَرِهَ لِقَاءَ اللَّهِ كَرِهَ اللَّهُ لِقَاءَهُ». مشكلات پيش مي‌آيد. در عين حال ما بايد هر لحظه آماده رفتن باشيم؛ چون مرگ خبر نمي‌كند. اگر بخواهيم هر لحظه آماده باشيم، اين غفلت و فاصله، خطرناك است؛ پس بايد آن را كم كرد.

همه انسانها سياه و سفيد، كوتاه و بلند، بي سواد و باسواد، فقير و ثروتمند، از اول سنّ بلوغ تا آخر عمر، يك راه در زندگي بيشتر ندارند. اگر كسي بخواهد صراط مستقيم درست كند، خودش بايد نماز بخواند و بگوید: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ » که آن هم يكي بيشتر نيست.

کسانی كه گفته اند صراط هاي مستقيم داریم، همه اش غلط است و فقط يكی از آنها درست است و آن هم همان است كه خدا در قرآن فرمود:«أَنِ اعْبُدُونِي»؛ در برابر منِ خدا كه معبودم، بايد همه شما به عنوان بندگي و عبوديت، به حرفم گوش بدهيد.

صبح وقتی که از خواب بلند مي‌شويم باید ببینیم خدا چه گفته است؟ گفته است نماز بخوانید ما باید بگوییم: «چشم.» این می شود صراط مستقيم. وقتی بیرون دنبال كسب و كار رفتيم كسب و كار واجب براي نفقه زن و بچه این می‌شود صراط مستقيم. وقتی در راه، زن‌ها را ديديم به آن‌ها نگاه نمي‌كنيم؛ این می‌شود صراط مستقيم. وقتی مي­خواهيم حرف بزنيم، دروغ نمي‌گویيم؛ این می‌شود صراط مستقيم؛ همين.

 در ضمنِ تأمینِ نيازهاي مادي، اين راه پياده كردنی­ است.‌ زمان خاصی نمي­خواهد؛ پول نمي‌خواهد؛ ساختمان نمي­خواهد؛ هيچ چيز نمی‌خواهد؛ همين.‌ ضمن آن دستور خدا اين راه هم پياده مي‌شود و آدم رشد مي‌كند. بنابراين عبارت «وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيم» تفسير واضح و روشن و قابل فهم برای همه از كلمه صراط مستقيم و راه معتدلي است كه خدا برای زندگي همه انسان‌ها از زمان نزول قرآن کریم به بعد دستور داده است./۱۳۲۴/ت۳۰۳/ی

ارسال نظرات