۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۲۱۱۸۹
آیت الله مظاهری:

حکیم بودن خداوند بالاترین دلیل برای اثبات حقانیت تعبدیات است

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که حکیم بودن خداوند بالاترین دلیل برای اثبات حقانیت تعبدیات است، گفت: خداوندی که خالق انسان است و نسبت به او از هر موجود دیگری مهربان تر است همچنین عالم مطلق است و کارهایش از روی حکمت صورت می پذیرد با وضع کردن تعبدیات مصلحت انسان ها را در نظر گرفته است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: لازمه زنده شدن روح تعبد در انسان باورمندی به عالم غیب است.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و چهل و سوم سوره بقره که می فرماید«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا إِلا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ وَإِنْ کَانَتْ لَکَبِیرَةً إِلا عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ» افزود: قرآن می فرماید یکی از دلایلی خداوند قبله مسلمانان را از بیت المقدس به مکه تغییر داد، تمییز دادن مسلمانان واقعی از مسلمانان غیر واقعی بود.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: مسأله تغییر قبله با شبهاتی که از سوی دشمنان اسلام بالاخص یهودیان مطرح می شد سبب ایجاد تردید در میان مسلمانانی شد که دین اسلام را در قلبشان نپذیرفته بودند و برای تغییر قبله به دنبال دلیل و برهان بودند؛ دلیل آوری برای اثبات مسائل اعتقادی خیلی خوب است ولی در تعبدیات نباید به دنبال دلیل و برهان برای موضوعات باشیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه پنجاه و سوم سوره فصلت که می فرماید«سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» ابراز کرد: قرآن عدم التزام مسلمانان به تعبدیات را دلیل مردد شدن آن ها در مسأله تغییر قبله می داند؛ تردید نسبت به تعبدیات زمانی از وجودمان پاک می شود که با خداوند ارتباط مستحکم داشته باشیم و تحت تأثیر تبلیغات منفی دشمن قرار نگیریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: کسانی که روح تعبد درون وجودشان زنده است نسبت به دستورات خداوند چون و چرا نمی کنند ولی افرادی که روح تعبدی ندارند دائماً تحت اثر تبلیغات منفی دشمن در برابر موضوعات مختلف جزع و فزع می کنند و می خواهند به گونه ای از زیر بارِ مسؤولیت بندگی فرار کنند.

وی با بیان این که لازم است کاری کنیم روح تعبد درونمان زنده شود، اذعان کرد: مرحله اولی که سبب می شود روح تعبد درون انسان زنده شود، باور داشتن به عالم غیب است؛ انسان باورمند از گناه به صورت جدی اجتناب می کند و بر اساس قرآن خباثت ها از وجودش پاک می شود و در آخرت وارد بهشت برین خواهد شد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: انسانی که خباثت در درونش باشد در برابر دستورات خداوند و پیامبر(ع) چون و چرا می کند و این چون و چرا کردن ممکن است بر زبانش جاری نشود ولی به طور قطع در دلش نسبت به خداوند گله مند است و از تقدیرات الهی ناراضی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: نارضایتی و چون و چرا کردن زمانی از دلِ انسان خارج می شود که انسان از هدایت خداوند بی بهره باشد؛ انسانی تحت هدایت خداوند قرار می گیرد که یک باور صحیح نسبت به عالم غیب داشته باشد؛ آیه معروفی که می فرماید«إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» بیان می دارد، خداوند به صورت تشریعی همه انسان ها را هدایت کرده است و انسان در انتخاب راه سعادت یا شقاوت مختار است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که انسان هدایت یافته دلش آرام است، ابراز کرد: عنایت خاص خداوند سبب می شود دل انسان آرام شود و وقتی دل انسان آرام شد، شیطان نمی تواند در وجودش رسوخ کند؛ سلطنت شیطان بر دل ها به خاطر آلوده بودن صاحبانشان به گناه است؛ دل ناآرام است که در برابر تقدیرات الهی چون و چرا می کند.

وی با بیان این که حکیم بودن خداوند بالاترین دلیل برای اثبات حقانیت تعبدیات است، تشریح کرد: خداوندی که خالق انسان است و نسبت به او از هر موجود دیگری مهربان تر است همچنین عالم مطلق است و کارهایش از روی حکمت صورت می پذیرد با وضع کردن تعبدیات مصلحت انسان ها را در نظر گرفته است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: باید کاری کنیم که به اسلام باور پیدا کنیم؛ لازمه باورمند شدن به اسلام استفاده از لقمه حلال است چرا که لقمه حرام باور به عالم غیب را تخریب می کند؛ از لوازم بسیار حساس باورمند شدن به اسلام ترک گناه است؛ کمک کردن به خلق خداوند گاهی آن قدر پیشرفت دهنده است که می تواند در رسیدن انسان به هدفش معجزه کند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات