۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۲۰۹۴۸
آیت الله مظاهری:

مقام رضا و تسلیم با یقین به تعبدیات حاصل می شود

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: مقام رضا و تسلیم با استدلال به دست نمی آید بلکه باید در عمل بنده خداوند باشیم تا به این مقام دست پیدا کنیم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: ایمان رسوخی با عمل هر چه بیشتر به تعبدیات حاصل می شود.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و چهل و سوم سوره بقره که می فرماید«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا إِلا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ وَإِنْ کَانَتْ لَکَبِیرَةً إِلا عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ» افزود: در جلسات گذشته عرض کردیم تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به مکه باعث شد دشمنان اسلام شبهه افکنی کنند و مسلمانانی را که از ایمان رسوخی برخوردار نبودند گمراه کنند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که ادعای دشمنان اسلام در اعتراض به تغییر قبله مسلمانان سفیهانه و ساده لوحانه بود، اذعان کرد: خواست خداوند مافوق همه خواسته ها و اراده ها است و کسانی که در تعبدیات چون و چرا می کنند از دیدگاه قرآن و عقل سفیه و ساده لوح محسوب می شوند؛ در تعبدیات بنا روی ندانستن است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که در اصول دین باید با تحقیق و ممارست به اهداف دست پیدا کنیم، ابراز کرد: باید با مشاهده معجزات پیامبران وجود خداوند و الهی بودن رسالت را بپذیریم و بعد از تحقیق راجع به اصول دین، مسائل تعبدی را بدون چون و چرا و سؤال کردن قبول کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ضراره یکی از شاگردان بسیار عالی امام صادق(ع) بوده است و در نقل روایت از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) از افراد معتبر به حساب می آید، ضراره روزی خطاب به امام صادق(ع) عرضه می دارد اگر قصد کنم اناری را بخوردم و شما بگویید نصف انار حلال است و نصف دیگرش حرام است هرگز اعتراض نمی کنم و تابع صد در صد شما خواهم بود.

وی افزود: مسأله تعبدیات از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) وجود داشته است؛ به عنوان مثال حضرت موسی(ع) می گفتند من پیامبرم و عصای خودشان را به عنوان معجزه روی زمین می انداختند و عصا تبدیل به اژدها می شد و بقیه افراد ملزم بودند از روی تعبد هر فرمانی از سوی حضرت موسی(ع) صادر می شود را بدون چون و چرا بپذیرند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که خداوند به مصالح انسان به طور کامل آگاهی دارد، اظهار کرد: خداوند حکیم است و به هیچ عنوان اوامر و نواهی اش بیهوده نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: هر چه در تعبدیات قوی تر باشیم بیشتر و بهتر ایمان در دلمان رسوخ می کند؛ اهل معرفت که شاگردان بسیار زیادی را تربیت کرده اند خطاب به شاگردان خودشان می گفتند کاری کنید که به تعبدیات یقین پیدا کنید؛ همه می دانیم نماز واجب است ولی ریاضت های زیادی می طلبد تا این فریضه را تعبداً بپذیریم؛ افراد زیادی با یقین پیدا کردن به تعبدیات جایگاه های والایی را در عالم هستی به دست آورده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که با گفتن چیزی به دست نمی آید، تشریح کرد: انسان با گفتن ها به جایی نمی رسد بلکه باید متعبدانه به اوامر و نواهی خداوند عمل کند تا به جایگاه ویژه دست پیدا کند؛ باور پیدا کردن به تعبدیات تنها استدلالی نیست بلکه با عمل به تعبدیات حاصل می شود.

وی خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) از نمونه های بارز و مثال زدنی انسان هایی است که متعبدانه اوامر و نواهی پروردگار را می پذیرفت و خانواده ایشان نیز در این مسأله با ایشان همراه بودند؛ مقام رضا و تسلیم با استدلال به دست نمی آید بلکه باید بنده خداوند باشیم تا به این مقام دست پیدا کنیم.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان گفت: دانستنی ها کاربرد بسیار کمتری نسبت به یافتنی ها دارد؛ حضرت زینب(س) با تعبدی که نسبت به پروردگار داشتند توانستند در برابر ابن زیاد تقدیرات خداوند را به زیبایی تفسیر کنند./867/پ201/ب1

ارسال نظرات