۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۲۰۸۶۰
مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

حوزه علمیه تبریز با تاریخ درخشان خود فاصله دارد

مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که حوزه علمیه تبریز با دوران درخشان تاریخی خود فاصله دارد، گفت: این‌که گفته می شود تبریز از وجود علما خالی شده است، تعارف نیست.
حجت الاسلام احمد مطهری اصل، مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام احمد مطهری اصل، مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تبریز که با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، اظهار داشت: سیاست کلی شورای عالی حوزه های علمیه کشور بر محوریت تقویت مدارس علمیه به واسطه ارکان مختلف است.
وی رکن اول مدارس علمیه را طلاب دانست و خاطرنشان کرد: تمامی زحمات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، مدیران حوزه  و اساتید برای تربیت طلاب متدین، مهذب و فاصل متمرکز شده است، در حقیقت رکن اصلی تمام اهداف حوزه بر اساس ارتقای سطح علمی و اخلاقی طلاب متمرکز شده است.
حجت الاسلام مطهری اصل ادامه داد: تجربه نشان داده در هر منطقه ای از وجود طلاب فاضل و مهذب بهره‌مند است؛ با آثار و برکات معنوی بسیاری مواجه هستیم، در حقیقت تدین اهالی هر منطقه به برکت وجود مبلغانی آگاه، توانمند و متقی است، باید دانست که طلبه وظیفه ای جز تحصیل علم و تقوا ندارد و دیگر امور فرعی محسوب می شود.
مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی افزود: این‌که گفته می شود تبریز از وجود علما خالی شده است، تعارف نیست، اگر به دنبال تربیت علامه امینی‌ها، طباطبایی‌ها و جعفری‌ها در حوزه علمیه تبریز هستیم، راهی جز تحصیل و تهذیب وجود ندارد، به یقین حوزه علمیه تبریز با تاریخ درخشان خود فاصله دارد.
وی با تأکید بر این‌که طلبه کاری جز درس و بحث ندارد، تصریح کرد: مشغول شدن طلاب به اموری غیر از تحصیل آنان را از اهداف اصلی خود باز می دارد، اگر به دنبال انجام وظیفه طلبگی و رسالت ذاتی خود هستید، فکر و ذهن خود را از اشتغال به مسائل غیردرسی خالی کنید.
حجت الاسلام مطهری اصل رکن دیگر مدارس علمیه را اساتید دانست و گفت: امروز شرایطی فراهم شده که طلاب سطوح بالاتر امکان تدریس به طلاب سطوح پایین را دارند که این امر دارای اثرات مثبت زیادی است.
مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی در ادامه رکن دیگر قوت مدارس علمیه را مدیریت اصولی عنوان کرد و گفت: حوزه های علمیه استان امکان پیشرفت و تعالی را دارند که برای تحقق و عملیاتی شدن این ظرفیت بالقوه باید برنامه ریزی شود  و ما به دنبال ارتقای مسائل تهذیبی و اخلاقی طلاب در کنار امور آموزشی هستیم.
وی با بیان این‌که دنبال اساتید اخلاق خاص نیستیم، ادامه داد: خوشبختانه همه اساتید استان، مهذب و متقی هستند، اگر به احادیث و روایاتی که مطرح می شود، عمل شود، اخلاق عام و خاص در حوزه نمود و بروز خواهد داشت؛ از نماینده ولی فقیه در استان نیز دعوت می کنیم تا کرسی تدریس در حوزه علمیه تبریز داشته باشند.
حجت الاسلام مطهری اصل با تأکید بر این‌که نیازمند حرکت به سمت تخصصی شدن دروس حوزوی در سطوح عالی حوزه هستیم؛ گفت: به دنبال راه اندازی 10 رشته تخصصی حوزوی در تبریز و دیگر شهرهای استان هستیم که به واسطه این امر هجرت طلاب به قم و دیگر مدارس علمیه کشور کاهش خواهد یافت./935/پ
۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات