۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۵۱۹۹۰۲
استاد حوزه علمیه کرمانشاه:

روز جهانی مسجد نقش محوری در وحدت جوامع اسلامی دارد

استاد حوزه علمیه کرمانشاه با اشاره به اینکه نامگذاری روز جهانی مسجد نقش محوری در وحدت جوامع اسلامی دارد، گفت: یکی از وجوه اشتراکی بین مسلمانان که همانند قبله، کتاب آسمانی و محبت به اهل بیت باید پررنگ شود توجه به مساجد است.
حجت الاسلام محمدحسین ربانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام محمدحسین ربانی، استاد حوزه علمیه کرمانشاه ظهر امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه کرمانشاه ابراز داشت: مسجد از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی از سوی  پیامبر اکرم (ص)، مهمترین، محوری ترین و مرکز ثقل همه تصمیم گیری ها در جامعه اسلامی بود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در ابتدای تشکیل حکومت اسلامی، تشکیلاتی تحت عنوان دارالخلافه یا دارالحکومه وجود نداشت و حکومت اسلامی در مساجد اداره می شد یعنی مسجد علاوه بر اینکه محل عبادت بود، محل حکومت، قضاوت، تدریس و تحصیل نیز بود و در تمام این زمینه ها نقش محوری داشت.

وی ادامه داد: پیشوایان دینی به دلیل اهمیت مساجد اصرار داشتند که ارتباط مردم با مساجد قوی باشد و حتی الامکان روزی چند بار با مساجد ارتباط داشته و نمازهای خود را در مسجد اقامه کنند.

حجت الاسلام ربانی خاطرنشان کرد: امام راحل (ره) می فرمودند مساجد سنگر هستند و باید سنگرها را حفظ کرد، از این کلام می توان چنین برداشت کرد که ما دائم در حال مبارزه با دشمنان درونی همچون نفس اماره و دشمنان بیرونی همچون شیطان و استکبار هستیم، سنگر نیز محل در امان ماندن از حمله دشمنان و از سویی محل آماده شدن برای پاسخ دادن به حملات دشمنان است، یعنی مساجد هم جنبه تدافعی و هم جنبه تهاجمی در مقابل دشمنان درونی و بیرونی را دارند.

این مسؤول اظهار داشت: مساجد از دیرباز بسیار مهم و اثرگذار بوده و هستند؛ اما متأسفانه گاهی برخی مشکلات سبب فاصله گرفتن مردم از مساجد می شود  از جمله اینکه ما با کمبود مساجد به ویژه در شهرهای بزرگ مواجه هستیم به عنوان مثال برخی شهرک های بزرگ کرمانشاه فاقد حتی یک مسجد است و مؤمنان برای حضور در مساجد باید مسافتی طولانی را طی کنند که این امر رغبت آنها را برای حضور در مساجد کم می کند.

استاد حوزه علمیه مطرح کرد: گاه برخی مساجد فاقد امکانان رفاهی حداقلی نیز هستند و از سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب و یا سیستم صوتی و نور مناسب برخوردار نیستند.

 وی افزود: مشکل مهم دیگر در مساجد نامناسب بودن فضای نرم افزاری است که باید توسط حوزه علمیه این مشکل نیز مرتفع شود، گاه امام جماعت مسجد اثرگذاری شایسته ای نداشته و برای پمپاژ معنویت در مساجد موفق نیست و نمی تواند مسجد را محل ثقل و اداره محله قرار دهد که این امر سبب می شود استقبال مردم و به ویژه نسل جوان از مساجد کاهش یابد.

حجت الاسلام ربانی عنوان داشت: باید حل این معضل در چشم اندازهای حوزه علمیه قرار گیرد تا مساجد به جایگاه محوری و اساسی خود که مهمترین سنگر فرماندهی هر محله و منطقه ای در مقابل دشمنان درونی و بیرونی است برسد.

این مسؤول با اشاره به علت نامگذاری روز جهانی مسجد بیان داشت: رژیم صهیونیستی در یک حمله ددمنشانه به مسجد الاقصی جسارت کرد و این مسجد را به آتش کشید که به منظور محکوم کردن این جنایت بزرگ و تأکید بر نقش محوری مساجد، روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

استاد حوزه علمیه در پایان نامگذاری روز جهانی مسجد را اقدامی هوشمندانه توصیف کرد و ابراز داشت: مسجد مکانی است که در میان تمام مذاهب اسلامی محل عبادت بوده و بسیار محترم است؛ از این رو یکی از وجوه اشتراکی که همانند قبله، کتاب آسمانی و محبت به اهل بیت باید پررنگ شود توجه به مساجد است.

به گفته وی مسجد در تمام مذاهب اسلامی محل عبادت پروردگار و محل اداره حکومت اسلامی است و این امر می تواند نقش محوری در وحدت جوامع اسلامی داشته باشد./۸۵۷۱/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات