۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۱۷۷۹۶
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

رسانه؛ کانون خبر/ خبر از دیدگاه قرآن جایگاه فوق برنامه ای دارد

خبر و فعالیت رسانه امری مهم در جهت آگاهی بخشی و روشنگری به جامعه بوده و رسانه به عنوان کانون خبر نقش بسزایی در انعکاس واقعیت ها، امید بخشی و توسعه جامعه دارد، قرآن نیز برای خبر اهمیت فراوانی قائل است و خبر نیز از این دیدگاه از اهمیت وجایگاه فوق برنامه ای برخوردار می باشد.
خبر

اشاره؛ خبر و رسانه در اسلام و از دیدگاه قرآن از اهمیت فراوانی برخوردار هستند؛ در این میان نقش رسانه در انعکاس واقعیت ها و اثربخشی خبر بر زندگی آحاد مردم جامعه نقش آفرین بوده و خبرنگار با تکیه بر علم، آگاهی، بصیرت، صداقت، امانت داری و سرعت و دقت در راستای پیشرفت و ارتقای فرهنگ دینی و معنوی جامعه رسالت خطیر خویش را به خوبی عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، در ادامه با اشاره به آیه شریفه «کَیفُ تَصبر علی ما لَم تحط به خُبرا» و آیه «احطت بما لم تُحِط بِهِ وَجِئتُکِ مِن سَبَا بِنبآ یقین» به بیان بحثی با عنوان توقف شکل گیری زندگی مطلوب بر رسانه فعال و درست و اهمیت و جایگاه فوق برنامه ای رسانه بیان کرد که در ادامه ارائه می شود.

با توجه به آیه شریفه«کَیفُ تَصبر علی ما لَم تحط به خُبرا»، دیدگاه اسلام و قرآن نسبت به خبر مطرح است، از این آیه نظریه توقف زندگی مطلوب بر آگاهی عنوان شده است که مورد استفاده است.

آگاهی بر رسانه توقف دارد، دیدگاه اسلام به دست می آید و نقش رسانه در زندگی مطلوب مطرح است، این نقش هنگامی است که رسانه در چارچوب و مسیر درستی قرار گیرید.

زندگی بدون داشتن صبر، استعانت از صبر و تکیه بر ابزار صبر قابل شکل گیری به صورت مطلوب نیست بسیاری از زوایای زندگی برپایه صبر است، صبر به معنای آنچه در ذهن ما شکل گرفته نیست اینکه مصیبتی رخ دهد و ما صبر داشته باشیم این دیدگاه موجب می شود تعلق خاطر و احساسی شدن  احساس فرد را جریهه دار کند و انسان زمانی که در وضعیت خود خوری اندوه قرار می گیرد با استعانت از صبر باید بر مشکل فارق بیاید و خداوند در برابر صبر او رحمت را در این دنیا و آخرت بر او ارزانی می دارد.

صبر مفهوم جامع تری دارد، پرخاش کردن، عجله کردن، بی حوصلگی ورزی، تصمیمات نادرست گرفتن، سوء زن اجتماعی داشتن، روابط درست اجتماعی برقرار کردن و یا نکردن بر اساس خویشتن داری صورت گیرد و آیا بر اساس بی حوصلگی رخ دهد در این موارد باید صبر سرلوحه اخلاق و رفتارها قرار گیرد.

انسان در حلم اجتماعی که در ارتباطلات دارد باید رفتار خود را اخلاقی کند و در تعصب ورزی در مناسبات اجتماعی بر اساس صبر به معنای جامع استفاده کنند، چراکه ارتباطات بر پای صبر و صبر بر پایه آگاهی است.

صبر مرتبط به همه ابعاد زندگی است

صبر مرتبط به همه ابعاد زندگی است، داوری خوب داشتن موضع گیری در برخی مسائل مرتبط با صبر بوده و هرچه صحنه های اجتماعی بیشتر می شود نیاز به صبر اجتماعی نیز بیشتر می شود و هراندازه شرایط زندگی فردی سخت تر، بیشتر و پیچیده تر می شود، نیاز به صبر نیز بیشتر می شود.

در آیه شریفه فوق بین صبر و عمل در زندگی و بخشی از شئون مربوط به زندگی در برابر ارتباط و داوری در برابر مسائل، قضایا و وقایع خارجی رابطه برقرار می کند و صبر اجتماعی برای کنار هم قرار گرفتن لازم است.

بین صبر و علم رابطه برقرار است و در آیه «کیف تصبره علی ما لم تصبرو خبری» چیزی که آگاهی به آن نداریم، بین صبر و تعامل درست در زندگی و حضور درست در زندگی رابطه است و تأثیر آگاهی بر زندگی مطلوب یا توقف زندگی مطلوب بر آگاهی به دست می آوریم.

برپایی مناسبات اجتماعی در چارچوب اخلاق باشد

با توجه به اینکه اسلام به دنبال زندگی مطلوب است نه زندگی نامطلوب، در این راستا زندگی مطلوب باید تعریف شود، در اسلام به ویژه در ارتباط با زندگی محورهای مختلفی عنوان شده است و زندگی ای مطلوب است که در آن مناسبات به صورت درست انجام گیرید و بین اخلاق اجتماعی محبت اجتماعی تعامل وجود داشته باشد.

زندگی مطلوب دارای شاخص ها و مؤلفه های گسترده ای است؛ معنویت، آرامش، امنیت، علم و آگاهی، حلال بودن، زیبایی و تأمین حس زیبا شناختی انسان از دیگر مؤلفه های مهم زندگی انسان بوده که بر یکدیگر تأثیر نیز دارند و صبر از مؤلفه های مهمی است که می تواند به انسان توانایی رفتن به سمت زندگی مطلوب بخشد.

اسلام به دنبال آرامش و آسایش زندگی انسانها است، در مسیر پر فراز و فرود زندگی بی شک ناگواری وجود دارد و اگر مشکلی پیش آمد با اشتفاده از ابزار صبر در این راستا باید گام برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با طرح این سؤال که آیا آگاهی توقف بر رسانه دارد و آیا می توان رسانه خوب یا غیر خوب داشته باشیم؟

در جواب ادامه داد...

رسانه خوب و غیر خوب وود دارد، رسانه ای که کارش ایجاد آگاهی است، اگر به گونه ای فعالیت کند که موجب رخ دادن اضطراب شود و به جای آگاهی، نشر ضد آگاهی و جهل صورت گیرد، در این صورت نه تنها رسانه در زندگی مطلوب نقشی ندارد بلکه در زندگی نامطلوب نقش آفرین است.

نظریه جایگاه و اهمیت فوق برنامه ای خبر و اطلاعات

اهمیت خبر در زمینه آگاهی بخشی مطرح است و احاطه یافتن بر معلومات و خبر درست امر فوق برنامه بوده و اگر فوق برنامه ای نباشد فاقد اهمیت است، در رسانه فعالیتی اهمیت دارد که موجب بر طرف شدن ناآگاهی و تبدیل کردن به آگاهی در سایه خبر یقین شود.

قرآن تمام جملات آن حساب شده و دقیق است و از لابه لای این آیات می توان اصولی دست یافت که در زندگی ثمربخش باشد، خبر و معلومات از دیدگاه قرآن اهمیت و جایگاه فوق برنامه ای دارد، این اهمیت مربوط به هر خبری نیست بلکه صحت داشتن و یا کذب بودن خبر از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مأموریت خبرنگار منصوب به آگاهی بخشی است

آگاهی از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و مأموریت خبرنگار منصوب به آگاهی بخشی است، خبرنگار با تکیه بر علم و آگاهی و انعکاس واقعیت ها باید موجب روشنگری بین آحاد مردم شود و از ایجاد پرخاشگری در جامعه پرهیز کند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با طرح این سؤال که آیا هر نوع آگاهی و خبری فوق برنامه است و یا خبری با محتوای خاص؟ ادامه داد...

اگر خبر واجد محتوای مهمی بود فوق برنامه ای محسوب می شود، ولی هر خبری قابل استفاده نیست، خبر با محتوای مهم است و اهمیت رسانه را که بر عهده گیرنده امر احاطه در موضع نشر آگاهی ها و احاطه ها است، در این راستا اهمیت پیدا می کند و جایگاهی فراتر از جایگاه برنامه های عادی قرار می گیرد، رسانه است که آورنده خبر است و اما چون برخی از اخبار رسانه مهم و حیاتی می باشد، از مفهوم فوق برنامه ای برای آن استفاده می شود، خبرهای مهم و اساسی و مربوط به زندگی انسانها فوق برنامه هستند و برای نشر و پخش چنین آگاهی هایی اسلام به آن اصالت می دهد.

دیدگاه قرآن برای رسانه اهمیت قائل است

احاطه به منظور علم کامل بر همه جزییات است و هر خبری اصالت ندارد و یا از اهمیت خبری برخوردار نیست، ما از آیات قران کریم می توانیم اهمیت خبر درست و برآمده از احاطه و آگاهی را به دست آوریم و این اهمیت تا بدان جا پیش می رود که فوق برنامه شود و این امر بسیار مهم بوده و دیدگاهی که برای رسانه اهمیت قائل است همان دیدگاه قرآن است.

رسانه کانون خبر است

رسانه کانون و بنگاه خبراست و از این جهت، بخشی از خبرها مهم هستند و رسانه نیز مهم می شود./9459/گ403/ب1

ارسال نظرات