خبرگان رهبری پیچیدهترین الگوی صیانتی نظام اسلامی را شکل میدهند
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مجلس خبرگان رهبری نهادی است که با مفاهیم عظیم فقهی و قانونی خود از هویت و اصالت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صیانت میکند؛ ساختار پیچیده صیانت از اصل ولایت مطلقه فقیه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نظام سلطه را در برابر خود بهزانو درآورده است تا جایی که در معاهدات اعتقادی این اصل آمده است که این بهزانو درآمدن استکبار جهانی رمز نهایی سعادت و استقلال حقیقی بشریت توصیف میشود.
34 سال از سالروز تأسیس این نهاد استراتژیک میگذرد و امروز در لا بلای اوراق این تاریخ میتوان رفتارهای متفاوتی را از عناد نظام سلطه را شاهد بود؛ بر این اساس گنجینه تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران مدار حرکت خود را در بسترسازی حقیقت امالقری جهان اسلام که الگویی از خلق ستونهای معیار حکومت عدل جهانی است نشان میدهد که استکبار جهانی امروز به دنبال نفوذ و منهضم کردن این نهاد انقلابی است تا به قلب تپنده این نظام یعنی همان ولایت مطلقه فقیه دست یابد.
آنچه اساس دغدغههای این مصاحبه را شکل میدهد بررسی ابعاد و نقش جایگاه مجلس خبرگان رهبری و رمزگشایی مبانی اعتقادی از شبهات مطرح در این حوزه از زبان حجتالاسلاموالمسلمین ولیالله لونی، عضو هیئترئیسه دومین دوره مجمع عمومی جامعه مدرسین است.
رسا ـ نقش و جایگاه مجلس خبرگان رهبری را در نظام مقدس اسلامی ایران چگونه ارزیابی میکنید؟
در تحلیل نقش و جایگاه خبرگان رهبری باید به جایگاه روشن این نهاد انقلابی در بین اندیشمندان و مجامع علمی اشاره کرد؛ این در حالی است که جایگاه این نهاد انقلابی در بین ملت شریف ایران در طول عمر انقلاب اسلامی ایران بر اساس کنشهای این نهاد انقلابی تعیین مشی شده است، بر این اساس باید توجه داشت که فتنهانگیزی دشمنان و معاندان داخلی و خارجی بهمنظور تضعیف جایگاه این نهاد انقلابی در کنار رفتارهای متقابل خبرگان رهبری و همچنین تجربه ماندگار انتخاب رهبر معظم انقلاب از مصادیق موفق تاریخ خبرگان رهبری است که میتوان آن را معرف شخصیت و جایگاه حساس این نهاد به ملت شریف ایران و جهان بشری توصیف کرد.
مبانی ثقلین زیربنای مفاد قانون اساسی در ترسیم هویت خبرگان رهبری است
مبانی اعتقادی اسلام مبین با تکیهبر میزان سنجی معارف ثقلین (قرآن کریم و اهلبیت(ع)) زیربنای مفاهیم مندرج در قانون اساسی نظام مقدس اسلامی ایران است؛ بر اساس این مبنا باید توجه داشت ولایتفقیه فقط یک حکم فقهی نیست؛ بلکه ولایتفقیه یک مسأله اصیل اعتقادی دین مبین اسلام در تداوم اصل امامت است بر این اساس مبانی شرع مقدس اسلام به ولیفقیه عنوان حقوقی نیابت عام حضرت ولیعصر(عج) را اطلاق میکند.
در تبیین واژه «نیابت عام ولیعصر(عج)» باید توجه داشت که این عنوان بر اساس مبانی شرع مقدس اسلام به این معنی است که اساسیترین ویژگیهای ولیفقیه زمان از سوی امام عصر(عج) تعیینشده است این در حالی است که به مصادیق آن هیچ اشارهای نشده و کشف ولیفقیه زمان باید برمدار مصادیق از سوی اسلامپژوهان فقیه و عالم صورت پذیرد؛ بر این اساس انتخاب و کشف ولی زمان از سوی شرع مقدس اسلام با ادبیاتی بر عهده مردم گذاشتهشده است.
خبرگان رهبری رمز بقای نظام مقدس اسلامی ایران است
باید توجه داشت که تخصصی بودن تطبیق علائم به مصادیق جریان را در تدوین قانون اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی با الگویی قابلتأمل رقم زد چنانکه میتوان گفت بهطور طبیعی اسلامشناسی، تدبیر و عقلانیت، صلاحیت مدیریت جامعه برمدار اسلام مبین، ورع و تقوا در عالیترین شکل در ساحت امامت امت از ویژگیهای نیابت عام ولیعصر(عج) از سوی منابع ثقلین توصیفشده است، این در حالی است که عموم مردم بهتنهایی نمیتوانند در یک پروسه رأی فراگیر در تشخیص مصادیق معیار موفق باشند، بنابراین تاریخ انقلاب گواه میدهد که امام راحل برای ایجاد زمینه مستعد در امت اسلام اقدام به طراحی ساختار مجلس خبرگان رهبری کرد تا ملت شریف ایران باواسطه متخصصانی از دین که به حدودوثغور فقاهت و اجتهاد دینی تسلط دارند به نیابت از عامه امت نسبت به تشخیص مصادیق نائب عام دست پیدا کنند چراکه این رفتار علمی رمز بقای نظام جمهوری اسلامی ایران است.
کشف ولی معیار، حقیقت رفتاری خبرگان رهبری را شکل میدهد
الگوی کنشهای تخصصی مجلس خبرگان بهعنوان نماینده متخصص و کارشناسان عالم امت فقط انتخاب نیست چراکه هویت و ساحت این کنش الگویی دو ساحتی است که کشف یکی این دو ساحت است چراکه اعضای خبرگان رهبری باید در بین فقهای زمان عالیترین فرد و نزدیکترین فرد را پیدا کنند، نه آنکه انتخاب کنند؛ بنابراین در چنین حالتی است که حقیقت ساحت کشف مفهوم انتخاب را به خود خواهد گرفت؛ بر این مدار باید توجه داشت که هر دو مفهوم درست است چراکه این دو ساحت دو روی یک سکه هستند با دو عبارت متفاوت و معنادار.
امت اسلام و اندیشمندان توجه داشته باشند که حساسیت خبرگان بسیار بالا است؛ چراکه در الگوی کنشهای قانونی خود عالیترین فردی را انتخاب میکنند که سیاستهای کلان جامع اسلامی با تکیهبر مبانی دین و مصالح امت اسلام استنباط و استخراج میکند؛ بر این اساس فردی باید انتخاب شود که بتواند افکار عامه امت اسلام و عموم اندیشمندان را در خود جمع کرده و خود در ساحت گذرگاه اندیشهها قرار گیرد؛ این در حالی است که گذرگاه افکار با تطبیق بر مبانی اعتقادی دین نشان از اعتدال شرعی تقوای منتخب خبرگان بهعنوان ولیفقیه است.
سؤال ـ آیا ولیفقیه خود بهتنهایی به استنباط مبانی اجتماعی با تکیهبر مبانی دینی میپردازد و یا اینکه برای این امر مداخلی علمی دیگر نیز موجود است؟
باید توجه داشت که ولیفقیه بهعنوان ولی آگاه و فقیه مدبر و با درایت با تکیهبر مبانی ثقلین و بر بستر بازوی نهاد تشخیص مصلحت نظام بهطور اصولی و دقیق برای گشایش مسائل جامعه از پایشهای اطلاعاتی آنان بهدرستی بهرهبرداری میکند؛ این در حالی است که علاوه بر نهاد تشخیص مصلحت نظام که بازوی مشورتی رهبری است، ولایتفقیه برمدار معدل تمام افکار و اندیشههای جامعه به پایش نهایی دادههای استنباطی خود دست پیدا میکند؛ بنابراین ولایت مطلقه فقیه باید ظرفیت بهرهوری از اندیشمندان امت اسلام را نیز داشته باشد چنانکه تجارب نشان داده است این دو ظرفیت از معیارهای رهبری امت اسلام است.
انتخاب نمایندگان خبرگان از سوی مردم اساس رفع شبهه استبداد اندیشه است
امت اسلام توجه داشته باشد که انتخاب دقیق خبرگان رهبری از سوی آنان زمینه رفع شبهه استبداد اندیشه را فراهم میآورد، چراکه خروجی کشف اعضای خبرگان رهبری در تعیین مصداق ولیفقیه زمینه ایجاد ساحتی از اندیشه در امت اسلام بهمنظور پالایش اندیشهها و مدیریت امت برمدار گزارههای معیار شرع مقدس اسلام خواهد بود؛ بر این مدار خبرگان رهبری باید لحظهبهلحظه بر سلامت همهجانبه رهبری نظارت جدی داشته باشد.
سلامت جسمانی، سلامت فکری از جنبه اجتهادی، تدبیر و عقلانیت ولیفقیه همواره از سوی خبرگان رصد میشود؛ این در حالی است که تقوا و عدالت دو موضوع دیگری هستند که در مدار پیوستگی نظارت و بررسی خبرگان رهبری همواره در حال جریان و میزان سنجی این مجتهدان قرار میگیرد؛ بر این اساس باید توجه داشت که تفاوت الگوی ولایتفقیه با سایر سبکهای استبدادی و نظامهای پادشاه محور این است که الگوی رصد خبرگان رهبری برمدار تقوا سنجی ولیفقیه به سبکی مستمر در حال رصد است و بهمحض کشف رفتاری خلاف این قواعد عدم صلاحیت رهبری به امت اسلام از سوی خبرگان اعلان خواهد شد.
نتیجه چنین الگویی این است که نظام اسلامی ایران در بین حکومتهای مردمسالار از تکاملیافتهترین و سالمترین الگوی ممکن برخوردار است؛ این در حالی است که اندیشمندان جهان به این حقیقت با ادبیات گوناگون اقرار داشتهاند چراکه الگوی صیانت از ساحت رهبری نظام مقدس اسلامی ایران از پیچیدهترین چاررچوب صیانتی برخوردار است.
سؤال ـ برخی در تشکیک جایگاه خبرگان به شبهه دور تکیه میکنند؛ با این استنباط که اگر خبرگان همواره رهبری نظام را رصد میکند چرا در برخی از مسائل از وی بهعنوان عنصر مشورتی خود استفاده میکنند؟
بله ممکن است چنین سؤالی برای جامعه پیش بیاید که چرا خبرگان رهبری در برخی از مسائل از خود رهبری مشورت میگیرد؟ در پاسخ به چنین سؤالی باید به این حقیقت اشاره کرد که خبرگان رهبری از حقیقت اشراف به جایگاه رهبری برخوردار هستند که این اشراف به معنای نظارت بر سلامت رهبری است؛ بر این اساس پسازآنکه اجلاسیه خبرگان منعقد شد و نظارت کمسیون تحقیق اعلان شد و در این کمسیون صلاحیت رهبری امت اسلام را تأیید میکنند، پسازاین پروسه خبرگان رهبری در مقام عنصر اجتماعی امت اسلام به محضر ولی تأییدشده حاضر میشوند تا با این کار در حقیقت تأییدیه رسمیتری را به امت اسلام اعلان دارند؛ بنابراین برای آنکه جامعه ببیند خبرگان رهبری درنتیجه کمسیون تحقیق خود به صلاحیت رهبری اجماع دارند در محضر ولیفقیه حاضرشده تا از رهنمودهای ولی زمان بهعنوان عضوی از جامعه امت اسلام بهرهمند شوند.
مشورت گرفتن خبرگان رهبری پس از تصدیق صلاحیت بهعنوان عناصر امت است نه بهعنوان نماینده ملت در خبرگان رهبری
باید توجه داشت که این الگوی رفتار اعضای مجلس خبرگان نشان از الگوی تأیید رهبری است نه آنکه خبرگان عناصر منفعل در مقابل ولیفقیه باشند؛ محصول چنین رفتاری الگوی تکاملیافته از مردمسالاری دینی را در میان امت اسلام شکل میدهد.
سؤال ـ صیانت کننده اصلی نهاد مجلس خبرگان رهبری از منظر شما کیست؟ و برای صیانت از این نهاد چه راهبردی دارید؟
اولاً من این مسئولیت را درجه اول خود اعضای خبرگان رهبری میدانم بنابراین خبرگان رهبری بهعنوان نهادی که باید از جایگاه خبرگان دفاع کند باید در خط مقدم این جبهه حاضر باشد؛ نه آنکه چون خودشان اعضای خبرگان هستند و برای حفظ اعتبار خود باید از این نهاد دفاع کنند بلکه بهعنوان آنکه خودشان در ساحتی قرارگرفتهاند که تکلیف شرعی آنان را ورای شخصیت اعتباریشان قرار میدهد باید صیانت کننده خط مقدم این نهاد باشند.
باید به این نکته توجه داشت که بدنه کارشناسی، رسانهای، سیاسی و حوزوی در صیانت از این نهاد باید نقشهای پدافندی خود را بهطور دقیق به عرصه عمل اثبات کنند؛ بر این اساس من برای نهادهایی تعیینکننده که نقش اندیشهای امت اسلام را بر عهدهدارند وظایفی را لازم میدانم برای مثال موضوع خبرگان رهبری باید درسهای حوزههای علمیه جنبههای کاربردی و راهبردی داشته باشد تا خروجی آن جهان بشری را با این الگوی سعادتمند و نظاممند آشنا سازد، این در حالی است که باید رسالههای علمی حوزه و دانشگاه در مطالعه این جایگاه بهمنظور صیانت از این جایگاه متمرکز بر این موضوع شوند؛ بر این مدار خبرگان رهبری میتوانند موضوعاتی تخصصی را برای پژوهشگران لیست کرده که با تکیهبر این عناوین پژوهشگران به تحقیق و پژوهش متمرکز شوند.
بخشی از پژوهشهای حوزه متمرکز بر بررسی عناوین مهم در خبرگان رهبری باشد
باید توجه داشت عناوین اعلامی از سوی خبرگان رهبری برای ایجاد محوریت پژوهش هدفمند میتواند از سوی مراکز پژوهشی دیگر مورد بهرهبرداری پژوهشی قرار گیرد و نتایج آن منتشر شود؛ بر این اساس رسانهها درنتیجه چنین اقداماتی میتوانند ابعاد علمی این آثار را نقد و بررسی کرده و جامعه اسلامی از این نتایج بهره بگیرند.
خبرگان در صیانت از این نهاد باید گستردهتر از وضع موجود وارد معرکه تقابل با معاندان شوند این در حالی است که خود شخص رهبری معظم هم لازم است بهعنوان یک عنصر اجتماعی از امت اسلام در صیانت از این نهاد وارد معرکه تقابل با نظام سلطه شوند؛ اما برای پذیرش اجتماعی و عمومی مسأله صیانت از خبرگان نباید همه زحمت کار بر عهده رهبری بیفتد چراکه عاملان نظام سلطه به شبهه افکنی در جامعه اقدامات رهبر معظم انقلاب را علیه نظام بکار میگیرند؛ بر این اساس باید توجه داشت که در حال حاضر در موضوع صیانت از جایگاه خبرگان فقط رهبر معظم انقلاب یکهتاز این میدان است و این نقصی برای خبرگان و فعالان امت اسلام است.
سؤال ـ انگیزههای تخریب فراگیر مجلس خبرگان رهبری را چگونه ارزیابی میکنید؟
معاندان انگیزههای گوناگونی در تخریب جایگاه رهبری دارند؛ بر این اساس باید توجه داشت برخی برمدار جهل با این تخریب هدفمند خبرگان رهبری همراه میشوند؛ برخی از اوقات با برخی از اندیشمندان خارجی هم که مباحثه میکنیم متوجه این حقیقت میشویم که به دلیل آنکه موضوع رابطه مقابل خبرگان و رهبری درست به آنان منتقل نشده است آنان هم با همین درک ناقص سعی بر تحلیل این جایگاه دارند حتی گاهی اوقات نظام اسلامی ایران که سالمترین نظام مردمسالاری دینی را در دنیا دارد با نظامهای قبیلهای تحلیل میشود که این حقیقت نشان از عدم درک صحیح از مسأله است.
دوام ویژگیهای فقیه ملاک کشف رهبری است / زمان رد انتخاب رهبری موضوعیتی ندارد
بخش دیگری از معاندان خبرگان رهبری را میتوان دسیسههای مستقیم نظام سلطه و استکبار جهانی توصیف کرد و باید توجه داشت که امروز تنها عنصری که دسیسههای استکبار جهانی را در سطح دنیا خنثی کرده و با اساس آن در حال تقابل است رهبری معظم انقلاب بهعنوان ولایت مطلقه فقیه است؛ این در حالی است که نکته سوم در الگوی ساختاری معاندان خبرگان رهبری دنیاگرایی برخی از معاندان داخلی است که شرایط منافع آنان اقتضای آن را دارد که همراه با استکبار جهانی عمل کرده؛ بنابراین در مواجهه با چنین باید توجه داشت که این افراد به دنبال کسب ثروت از هر راهی هستند؛ بر این اساس کسب موقعیت و ثروت یکی دیگر از رفتارهای سیاسی علیه نظام مقدس اسلامی ایران است.
در پایان لازم میدانم به این نکته تصریح کنم که یکی از اساسیترین ویژگیهای خبرگان حضور مداوم آنان در بین امت اسلام است که بر این مدار بتوانند رهبر معیار متناسب با کارکرد اجتماعی امت اسلام را کشف کنند؛ بر این اساس ملاک در انتخاب رهبری زمان نیست بلکه ملاک شرع مقدس اسلام میزان زیستن و حضور در ساحت تعریفشده ولایت است./837/ ۴۰۳/ص