۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۵۱۶۷۳۳
رییس جهاد دانشگاهی خبر داد؛

تاسیس پارک علم و فناوری صنایع فرهنگی برای نخستین بار در کشور

رییس جهاد دانشگاهی گفت: ما در حال تاسیس پارک علم و فناوری صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم هستیم که در واقع این پارک در در حوزه صنایع فرهنگی برای اولین بار در کشور در دانشگاه علم و فرهنگ راه‌اندازی می‌شود.
طیبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در مراسم بزرگداشت سی‌وهفتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که شامگاه دوشنبه(16مردادماه) در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه براساس تجربه ما در این 35 سال اخیر اشکالاتی در برنامه‌ریزی وجود دارد، اظهار داشت: در مراحل برنامه‌ریزی کشور پیش نیازها به درستی رعایت نمی‌شود، امروز عناصر پیشرفت کشور ما در توسعه فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری و سیاسی خلاصه می‌شود اما قبل از برنامه‌ریزی در این حوزه‌ها باید سند چشم‌انداز نوشته شود، البته قبل از نگارش سند باید نوع تعامل با دنیا تعیین شود.

وی با بیان اینکه ما باید در ابتدا مشخص کنیم که در پی حذف روابط  با دنیا هستیم  و یا تنها تکیه بر توان داخلی داریم گفت: ما باید به صورت معقول از توان‌های مختلف دنیا بهره‌برداری کنیم، اگر سند علمی کشور را در تعامل معقول با دنیا نوشته‌اند نباید برادرانی مسوول شوند که نهایت کار، درگیر شدن با سخت‌ترین تحریم‌ها باشد.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در شرایط آزاد بیشتر پیشرفت می‌کنیم ولی در شرایط تحریم هم می‌توان پیشرفت داشت، تاکید کرد: اگر قرار است که تحریم فقط منجر به پر شدن جیب واسطه‌ها شود، قابل قبول نیست، امروز تعامل با دنیا نیاز به یک سناریو درست دارد، برای این کار اولویت‌های توسعه کشور را باید مشخص کرد اما هنوز بعد از انقلاب تا به امروز این اولویت‌ها مشخص نشده است.

طیبی افزود: ما نیازمند توسعه سیاسی در سطح کشور هستیم و از این رو سیاسیون باید در راستای مصالح ملی به نقط نظرهای مشترک برسند، ما در کشورمان هنوز دچار دعواها سیاسی هستیم و این در حالی است که نود درصد برنامه‌های احزاب دنیا مشترک است و تنها در ده درصد برنامه‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اقتصاد ما نباید دچار جهت‌گیری‌های مختلف شود خاطرنشان کرد: امروز سیاسیون ما نیازمند مطالح ملی و توافق در خطوط قرمز هستند، در گردش‌های سیاسی نباید برنامه‌های دچار تغییر شود.

طیبی ابراز داشت: سند چشم‌انداز در سال 82 نوشته و تهیه نقشه جامع علمی کشور در سال 86 ابلاغ شده است و این در حالی است که سندی که در حوزه توسعه علم و فناوری نگارش شد در سال 90 یا 91 به اتمام رسید و این اختلاف و فاصله زیاد برای ما ضرر است چون برنامه‌ها در زمان مشخص اجرایی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نوشتن سندهای راهبردی هم هماهنگی لازم وجود ندارد، تصریح کرد: ما در مورد سندهای ذکر شده شاهد عدم هماهنگی دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، به این شکل که جسم دولت در سند وجود دارد اما روحش دیده نمی‌شود، همچنین در بدنه دولت میان معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و وزارت علوم تداخل وظیفه شدیدی وجود دارد و وظایف نهادهای مختلف کشور در اقتصاد مشخص نیست.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ما در انتخاب مدیران نیز باید دقت لازم را داشته باشیم گفت: در این عرصه باید به سراغ مدیرانی رفت که در عرصه عمل به خودباوری رسیده‌اند، در واقع مدیرانی را باید انتخاب کرد که در جهت برنامه‌های پیشرفت کشور حرکت دارند، در این میان جهاد دانشگاهی با حداقل هزینه ارزش‌آفرینی‌های زیادی داشته و توانسته فرهنگ جهادی را در خود حفظ کند.

طیبی اضافه کرد: ما در سناریور تعامل با دنیا باید بین سیاسیون به وحدت‌نظر برسیم، مقام معظم رهبری طی سخنانی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری نیز به موضوع حل مشکلات مردم و تعامل با دنیا نیز اشاره داشتند، ما امروز نیازمند پیشرفت در حوزه فناوری هستیم و در این زمینه باید حرف‌های زیادی را بزنیم.

وی افزود: اگر ما برخی فناوری‌ها را نداریم باید آن را از کشورهای خارجی خریداری کنیم، البته خرید ما باید مدیریت شود تا بازار را در اختیار خارجی‌ها قرار ندهیم، همچنین نظام فناوری و نوآوری ما باید اصلاح شود و در بخش‌های مختلف از مدیران جهادی خودباور استفاده کنیم، البته اگر احزاب قوی داشته باشیم از داخل آن می‌توان مدیرانی  که خوب تربیت شده‌اند را انتخاب کرد تا بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.

رییس جهاد دانشگاهی بیان کرد: ما به دنبال تاسیس مدرسه اقتصاد مقاومتی در جهت فهم درست از این مفهوم هستیم، باوجود نظرات متفاوت در مورد اقتصاد مقاومتی اعتقاد داریم که اقتصاد مقاومتی متکی بر توان علم و فناوری داخلی است البته باید ویژگی‌های آن تشریح شود، بنابراین این مدرسه برای توضیح این مفهوم باید ایجاد شود.

طیبی اظهار کرد: ما می‌توانیم خریدهای خارجی را تجمیع و در ازای آن امتیاز انتقال فناوری را درخواست کنیم زیرا جهاد دانشگاهی می‌تواند در این امر متولی شود، همچنین ما می‌توانیم از طریق ایریکا مجموعه فناوری‌های ایجاد شده در کشور را به کشورهای همسو ارائه دهیم و در این راستا با 40 سازمان و وزارت امورخارجه هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی در پایان گفت: ما در حال تاسیس پارک علم و فناوری صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم هستیم، در واقع این پارک در در حوزه صنایع فرهنگی برای اولین بار در کشور در دانشگاه علم و فرهنگ راه‌اندازی می‌شود./816/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات