۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۵۱۶۴۳۱
حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنیادی:

متفکران از فرصت حج برای حل معضلات جهان اسلام استفاده کنند

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وحدت‌آفرینی فریضه حج را اساس رفتارهای عبادی آن دانست و بر بهره‌برداری درست از این فرصت تاکید کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،حج را یکی از مبانی قرآنی توصیف دین مبین اسلام کرد توصیف کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن سوره‌ای به نام این فریضه اختصاص داده است این در حالی است که در برخی دیگر از آیات قرآن کریم مبانی حج نیز از سوی آیات قرآن کریم مورد تشریع قرارگرفته است.

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین ادبیات تفصیلی قرآن کریم در تحلیل مبانی حج را نشان از اهمیت این فریضه توصیف کرد و عنوان داشت: در گستره روایات ثقلین روایات زیادی به تحلیل و تشریع مبانی حج پرداخته است؛ این در حالی است که بُعد معنوی، سیاسی و فرهنگی حج در آیات و روایات ثقلین جداگانه مورد تحلیل و تبیین قرارگرفته است.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که سنت نبوی وحدت در ایام حج با تکیه‌بر تبیین مبانی قرآنی استوارشده است، گفت: اساسی‌ترین مبانی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی امت اسلام در ایام حج به مؤمنان آموزش داده‌شده و آخرین اخبار جهان اسلام در خلال این مراسم به تمام جهان اسلام منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنیادی در بیان آثار فریضه حج در جهان اسلام به آگاهی امت اسلام از وضعیت دقیق ملت‌های اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از مناسک مهم و معتبر در حج توجه به آموزه‌های قرآنی آن است تا جایی که امت اسلام با حقیقت امامت و ولایت آشنا شده و با تکیه‌بر فریضه حج سالی یک‌بار موقعیت خود را نسبت به وضعیت کلی جهان اسلام بازآرایی می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در تفسیر فلسفه حج اظهار داشت: فلسفه حج برمدار توحید استوارشده است؛ چراکه همه ملت‌ها در بدنه امت اسلام با الگویی از کنش‌های واحد به اقامه اعمال عبادی حج می‌پردازند؛ بر این اساس این الگوی رفتاری دین خود نشان از الگوی وحدت‌آفرین دین مبین اسلام است.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: باید توجه داشت که وهابیت تلاش کرده است که اعمال عبادی حج را همانند سایر عبادات اسلامی با هویت فردی ترجمه و تفسیر کند؛ این در حالی است که حج الگویی متفاوت از حقیقت عبادی اسلام است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنیادی وحدت‌آفرینی فریضه حج را اساس رفتارهای عبادی آن دانست و گفت: در فلسفه عبادت دین مبین اسلام تمام عبادات فردی و اجتماعی مؤمن آثاری دارد؛ چنانکه نماز زمینه دوری از منکرات را فراهم می‌کند، حج نیز اساس برائت از مشرکان را به امت واحده می‌آموزد که این حقیقت اساسی‌ترین آموزه‌های حج را شکل می‌دهد.

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به این‌که حج معیار از منظر شرع مقدس اسلام حجی است که هم در آن عبادت باشد و هم در آن برائت از شرک و طاغوت، اظهار داشت: حقیقت حج الگویی از کنش‌های اجتماعی جهان اسلام است که وحدت‌آفرینی محور این رفتارها را شکل می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنیادی با اشاره به این‌که حج الگویی از کنش‌های عبادی است که تعطیلی و تحریم شدن آن با اصل این فریضه در تضاد است، عنوان داشت: در شرع مقدس اسلام تعطیلی حج حرام شمرده‌شده درحالی‌که تحریم حج بدون دلیل نیز گناه کبیره است.

وی ادامه داد: در عصر ما متفکرین جهان اسلام می‌توانند از آثار حج برای تأمین مصالح جهان اسلام بزرگ‌ترین بهره‌برداری‌ها را داشته باشند.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به بررسی نقش روشنفکری دینی در احیاء عظمت مسلمان‌ها پرداخت و گفت: باید توجه داشت که هرساله برخی از روشنفکرنماها در تلاش هستند که با اقامه براهینی ضعیف مردم را نسبت به اصل این فریضه بدبین کنند؛ این در حالی استر که در این ایام باید از فرصت بهره جست و معارف حق را که همگام با منطق و عقلانیت است را برای تأمین مصالح امت اسلام بکار گرفت./837/ ۳۰۱/ص

ارسال نظرات