نقش و تأثیر بازی بر فرایند یادگیری کودکان
![تربیت دینی کودک](/Original/1395/09/04/IMG09291608.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد عباسی نیا، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اگر بچه ها بازی های بی هدف و جسمانی را از تولد تا چهار ماهگی با دست انجام ندهند و با اعضای بدن خود بازی نکنند دیرتر مهارت را یاد می گیرند، گفت: بنابراین والدین نباید از این بازی ها در کودکان جلوگیری کرده یا مانع آن شوند.
وی افزود: خرید اسباب بازی حرکتی برای بچه ها قبل از 18 ماهگی ضروری است و مهارت های مختلف را به آنها یاد می دهد.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دومین نوع بازی برای کودکان زیر سه سال بازی های تقلیدی است، گفت: بچه ها از بازی های تقلیدی و از تقلید کردن لذت می برند و این تقلید کردن برای ایفای نقش در بزرگسالی لازم و ضروری است.
وی افزود: این تقلید تنها محدود به خاله بازی نیست بلکه بچه ها از چهره رفتار و حرکات والدین و خواهر و برادران خود تقلید می کنند و بچه ها در این سن تا پیش از دبستان به دنبال اذیت کردن دیگران نیستند بلکه با تقلید از دیگران لذت می برند و بعد از دوران دبستان این رفتار را کنار می گذارند.
عباسی نیا با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی کودکان از معلمان خود تقلید می کنند، گفت: تقلید در این سن مانند دوران کودکی ناخودآگاه نیست، بلکه آگاهانه بوده و کودک به صورت آگاه از معلم خود تقلید می کند؛ بنابریان در این سن رفتار، پوشش و گفتار معلم برای کودک الگو است و در این دوران معلم به عنوان الگوی اصلی کودک مطرح است به همین دلیل باید اگر معلم رفتار اشتباهی دارد خصوصی به او گوشزد کنیم.
وی افزود: بچه در دوران نوجوانی نیز از همسالان، افراد تأثیر گذار و به ویژه از رسانه تقیلد می کنند و رسالت والدین در دوران نوجوانی تنها دادن اطلاعات درست به کودکان است زیرا اشتباهات بچه ها در نداشتن اطلاعات کامل است و اگر دلایل و اطلاعت درست به صورت مستمر در معرض شنیدن نوجوان قرار گیرد به مرور این نوجوان راه درست را انتخاب خواهد کرد.
کارشناس رسانه ملی اظهار کرد: کودکان تک فرزند از نظر روانی و عاطفی با والدین ارتباط خاصی دارند و همین ارتباط موجب می شود که کودکان تک فرزند از برقراری ارتباط با سایر کودکان پرهیز کنند در حالی که بچه هایی که دارای چند خواهر و برادر هستند به راحتی مهارت برقراری ارتباط با دیگران را کسب می کنند.
عباسی نیا یادآور شد: مهم ترین راهنما در کنار والدین معلمان هستند و هیچ کس به اندازه معلمان در دروان نوجوانی نمی تواند آنها را راهنمایی کند بنابراین برای تربیت یک نوجوانان باید ارتباط معلم و والدین به صورت مستمر و مداوم باشد./968/پ۲۰۲/ی