۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۱۵۲۳۰
آیت الله صدیقی:

حقیقت انسان با تقوا به ثمر می‌رسد

امام جمعه موقت تهران گفت: نتیجه بی‌تقوایی سوختن در آتش آن است، انسان برای رهایی از آتش جهنمِ غرایز لازم است خود را به صفت تقوا آراسته کند.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق که شامگاه دوشنبه 9 مرداد 96 در مسجد جامع ازگل برگزار شد، درباره تقوا گفت: تمام عوالم مخلوق خداوند تبارک و تعالی است و هیچ چیزی در عالم وجود ندارد که آفریده خداوند عزوجل نباشد.

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید اراده ما بر این بود که شما را به این عالم رهسپار کنیم و همه شما صنع و اثر خداوند هستید، بنابراین از اساسی‌ترین خصوصیات آفرینش بشر که خداوند انسان را به آن توجه می‌دهد، تفاوت‌های میان انسان‌ها است. اگر بشر به لحاظ امور مختلف با هم مساوی بودند نابود می‌شدند، اگر بنا بود که همه رییس و یکسان باشند کارگری برای انجام امور وجود نداشت یا اگر بنا بود همه پدر باشند دیگر مادری وجود نداشت.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حکمت خداوند متعال بر این تعلق گرفته که با نژادهای مختلف، استعدادهای متفاوت، ذوق و سلیقه‌های گوناگون و هنرهای متنوع، عالم پر جاذبه شود و همه انسان‌ها به گونه‌ای به یکدیگر محتاج باشند تا هر فردی در کار خاصی تخصص داشته و امور غیر تخصصی‌اش را به دیگران بسپارد، در اثر تفاوت در خلقت است که انسان‌ها سعی در دست‌گیری یکدیگر دارند.

وی در ادامه ابراز داشت: یکی از اسرار اختلافات و تفاوت‌های انسان‌ها این است که بتوانند خود را معرفی کنند و افزون بر تفاوت در چهره، اسم و رسم و قد متفاوت، گوهر وجودی افراد در این تفاوت‌ها ظاهر شود ولی باید آگاه بود که هیچ از این خصوصیات ارزش نیستند.

آیت الله صدیقی افزود: ارزشی که از مجرای وحی به انسان‌ها رسیده و خداوندی که انسان را برای دستیابی به ارزش‌ها آفریده، اعتبار و ارزش هر شخص را با توجه به آیه "ان اکرمکم عندالله اتقاکم" بیان کرده است. تفاوت‌های انسان‌ها در جامعه و زمینه بروز شخصیت است که آنها را وادار می‌کند تا از قافله عقب کنند.

وی با بیان اینکه همه تلاش و کوشش‌های انسان باید در مسیر رسیدن به تقوا باشد، عنوان کرد: انسان در تقوا شکوفا می‌شود و حقیقت وجودش به ثمر می‌رسد. انسان در سایه سختی‌ها ساخته می‌شود به همین علت است که اشخاص رفاه طلب، کام‌جو و لذت‌گرا به ارزش انسانی دست پیدا نمی‌کنند و از طی کردن مسیر طولانی تقوی ناتوانند و با گرفتار در زنجیرهای هوی و هوس، دور خود را پر از چاله کرده‌اند و هر روز یک قدم افول و سقوط آنها بیشتر می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه انسان با تقوا مراقبه و از خود محفاظت دارد، گفت: نتیجه بی‌تقوایی سوختن در آتش آن است. انسان برای رهایی از آتشِ جهنمِ غرایز لازم است خود را به صفت تقوا آراسته کند. غرایز حیوانی حد ندارد، چشم و گوش ندارد و تنها طغیان می‌کند. انسان برای اشباع غریزه خود حد و مرزی ندارد. غرایز حیوانات هدایت شده است ولی غریزه بشر هدایت شده نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فصل جفت‌گیری حیوان مشخص است ولی بشر اینطور نیست، حتی برخی پادشاهان تشکیلات حرم‌سرا داشتند و بنا به قولی برخی از آنها ۳۰۰ زن در اختیار داشتند؛ این است جهنم انسان که در آن سیری ناپذیر است./966/پ202/ب1

ارسال نظرات