زمانشناسی و مخاطبشناسی از ملزومات فعالیت فرهنگی است
![حجت الاسلام قدیمی](/Original/1396/04/15/IMG10121445.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجتالاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در دیدار طلاب مرکز استان، اظهار کرد: در آموزههای دینی کمال انسان درگرو سه موضوع تفقه در دین، صبر بر مشکلات و تدبیر معیشت است.
وی افزود: امام باقر(ع) میفرماید: «الکمالُ کلُّ الکمالِ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ، وَالصَّبرُ عَلَی النّائِبَةِ، وتَقدیرُ المَعیشَةِ» و تأکید میکند همه کمالها در سه چیز جمع است؛ شناخت عمیق از دین، مدیریت درست زندگی و استقامت در برابر سختیها و مصیبتها.
حجتالاسلام قدیمی خاطرنشان کرد: بنابراین یکی از ارزشهای زندگی یک مسلمان آن است که با فرهنگ مدیریت زندگی آشنا بوده، توانایی و دانایی لازم را برای زندگی درست به دست آورده باشد و به راههای درآمدزایی حلال آشنا باشد و از ضرر و زیان بپرهیزد.
استاد حوزه و دانشگاه خراسان شمالی با اشاره به آفت معیشت، اظهار کرد: در کمین هر پدیدهای آفتی و آسیبی نهفته است و انسان با تدبیر و دوراندیش کسی است که هم راههای تدبیر معیشت را بهدرستی بشناسد و هم گرفتار سوء تدبیر و بیبرنامگی و بیانضباطی نشود.
وی اضافه کرد: امام علی(ع) میفرماید: «آفةُ المعاش سوء التدبیر» و تأکید میکند که آسیب زندگی و معیشت بیتدبیری است.
حجتالاسلام قدیمی اظهار کرد: تدبیر یعنی پشت صحنهها را دیدن، عاقبتاندیشی، سرانجام کار را روشن و شفاف در همان آغاز ترسیم کردن و بیگدار به آب نزدن که اگر این اصول رعایت نشود بیتدبیری رخ مینماید، زندگی مادی و طبیعی انسان گرفتار اختلال و بی اعتدالی و تزلزل میشود و درنتیجه مدیریت ناکارآمد زندگی را دچار ایستایی و چهبسا واپسگرایی میکند.
وی با اشاره به پیامدهای بیتدبیری، اضافه کرد: هر کاری و هر پروژهای بسترها و زمینهها، شرایط و مقتضیاتی دارد اگر کسی به این اصول توجه نکند و دیمی و بدون برنامه و بدون پیشبینی وارد کار شود گرفتار چالش در زندگی میشود.
حجتالاسلام قدیمی افزود: امام علی(ع) در این زمینه میفرماید: «آفةُ الحَزْمِ فَوتُ الأمرِ» و آفت دوراندیشی و احتیاط را کار از کار گذشتن ذکر میکند.
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی اظهار کرد: یعنی برای انجام یک کار ازجمله اقدامات فرهنگی باید ظرف زمانی و مکانی آن، عرضه و تقاضای آن و شرایط بازار و مشتریان و جامعه را مطالعه کرد وگرنه نوشدارو بعد مرگ سهراب میشود و اثری نخواهد داشت./9314/پ202/ب1