کرسیهای نظریهپردازی جنبش و تحرک علمی در کشور ایجاد میکند

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، «همایش یکروزه آشنایی با کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره» توسط هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دانشگاه تبریز برگزار شد.
در این نشست که حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، رییس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره، دکتر محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز و جمعی از روسا و معاونین دانشگاههای زنجان، تبریز و اردبیل حضور داشتند.
حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه طی سخنانی با اشاره به سابقه تشکیل هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیأت حمایت دارای پنج شورای تخصصی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و کرسی هنر، معماری و شهرسازی است که اساتید و صاحبنظران برجسته اعضای علمی آن را تشکیل میدهند.
وی افزود: در اکثر دانشگاههای کشور کمیتههای دستگاهی تشکیل شده که طرحنامههای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و یا طرحنامههای کرسیهای ترویجی اساتید و اعضای هیأت علمی هر دانشگاه به این کمیته ارسال میشود و کمیته دستگاهی نیز مسئولیت ارزیابی اولیه طرحنامه را دارد.
رئیس موسسه حکمت و فلسفه ادامه داد: اعضای شوراهای تخصصی پنجگانه نیز علاوه بر ارزیابی اولیه طرحنامههایی که بهطور مستقیم به آنها ارجاع میشود، مسئولیت تعیین و معرفی داوران و ناقدان پیشنهادی هر اجلاسیه به دستگاه مجری را دارند.
عضو شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: داوریها در خصوص طرحهایی که برای نظریهپردازی ارائه میشود باید با توسعه سلایق مختلف بررسی شود و در اجلاسیهها مباحث بسیار جدی، مستدل و علمی برای نقد موضوعات مطرح میشود و اساتید بدون تعارفات رایج نظرات و استدلالهای خود را ارائه میکنند.
وی افزود: بر اساس همین نگاه سختگیرانه و بدون تعارف است که وقتی به آمار تعداد نظریات ثبتشده در طول سالهای فعالیت دبیرخانه نگاهی میاندازیم، این رقم را بسیار کم و در حدود 33 نظریه میبینیم.
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد: ازجمله نشستهای علمی دیگری که با حضور ناقد برگزار میشود و فضای حاکم بر آن متفاوت از کرسیهای نظریهپردازی است، کرسیهای ترویجی نام دارد که در آن اساتید برای بیان نظرات خود آزادانهتر عمل میکنند.
عضو شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی گفت: در کرسیهای نظریهپردازی، یک صاحب نظریه میخواهد حرف جدیدی بزند و به تعبیری علم را یکقدم جلو ببرد ولی در کرسیهای ترویجی فرد نمیخواهد نظریه جدید بدهد و حرفی که دیگران از قبل گفتهاند را میخواهد تکرار کند و این کرسیها بیشتر مباحثه و گفتگو محور هستند تا نظریهپردازی اما در این گفتگو ممکن است برخی حقایق روشن شود و برخی مطالب نفی و رد یا اثبات گردد.
وی با اشاره به انواع کرسیهای تخصصی و ترویجی افزود: در آئیننامه هیأت حمایت کرسیهای تخصصی به سه دسته کرسیهای نظریهپردازی، کرسیهای نوآوری و کرسیهای نقد طبقهبندی شدند و کرسیهای ترویجی نیز در دو قالب عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره علمی انجام میپذیرد.
رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: باید تلاش شود کرسیها سیاسی نشوند و نشستها و کرسیها بهصورت علمی و به دور از هیجانات و تعارفات متداول برگزار شوند. چرا که کرسیهای ترویجی و نظریه پردازی جنبش و تحرک علمی در فضای علمی کشور ایجاد میکند.
عضو شورای تخصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اراده جمعی حوزه ریاست را اصلیترین عامل موفقیت کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی دانست و گفت: روسای دانشگاه باید در آغاز نسبت به راهاندازی کرسیهای ترویجی اقدام کنند تا به دنبال آن کرسیهای نظریهپردازی ایجاد شود.
وی بابیان اینکه تسهیلات اجرایی کرسیهای نظریهپردازی باید فراهم شود، افزود: این امر میتواند در مصوبات داخلی دانشگاهها اعمال شود و مصوباتی برای حمایت از صاحبان و مشارکتکنندگان کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی در نظر گرفته شد./۹۹۸/د۱۰۲/س