۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۵۱۳۳۳۱
رییس مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی:

مردم ‌سالاری دینی مسیر سعادت ایران اسلامی است

رییس مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، گفت: با توجه به نقش و جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، فلسفه وجودی ولایت‌ فقیه، تحقق مردم‌ سالاری دینی است.
حجت ‌الاسلام‌ و المسلمین محمدرضا فلاح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ‌الاسلام‌ محمدرضا فلاح، رییس مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، در سومین روز از نشست شش روزه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان که صبح امروز دوم مرداد ماه 96 در ستاد حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار شد، گفت: انفعال نخبگانی در تبیین کامل و صحیح اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، بیان برخی از ابعاد این اندیشه ناب را با مشکل مواجه کرده که لازم است اساتید دانشگاهی و حوزوی با تشریح دقیق این تفکر جایگاه این اندیشه را در همه ابعاد روشن کنند.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه ابراز داشت: امام خمینی(ره) حکومت را ابزاری برای اعمال حاکمیت و دستورات دینی نمی‌دانست بلکه  آن را مظهر تجلی حکومت خداوند تبارک و تعالی در جامعه می‌دانست، بر همین اساس نیز حکومت نزد ایشان مطلوبیت داشت. با این تفکر مردم‌سالاری دینی و ارتباط آن با مشروعیت و مقبولیت، با نوعی مشروعیت تلفیقی مواجه است که این موضوع در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری نیز قابل دریافت بوده و می‌توان در سخنان ایشان نیز این اندیشه را جستجو کرد.

وی افزود: این اندیشه در نوع تفکر ولایت ‌فقیه نیز مؤثر است و بر همین اساس رهبر حکومت اسلامی خود را موظف می‌داند که آگاه‌ترین افراد به اندیشه و نوع تفکر مردم باشد، زیرا توجه به تفکر عمومی در اندیشه سیاسی ایشان یک ضرورت است، بنابراین ارتباط ایشان با مردم نه تنها تواضع بلکه یک ضرورت است.

استاد برجسته حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی با تفکر مردم‌سالاری دینی به سمت سعادت در حال حرکت است، گفت : اگر در بیان و تشریح اندیشه سیاسی در نظام سیاسی موجود، تعمق و تفکر لازم صورت نگیرد، ممکن است تحت تأثیر برخی ادعاهای انقلابی قرار بگیرد که این موضوع را به‌صورت ناخالص و خام در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی در پایان با تأکید بر نقش و جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی ولایت‌ فقیه، مردم‌ سالاری دینی است و با این دیدگاه باید به اراده و خواست مردم و نسبت آن با مشروعیت دینی و مسئولیت الهی توجه شود./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات