۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۱۲۷۰۲
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

زهد، اجتناب از گناه هنگام مهیا بودن شرایط معصیت است

استاد حوزه علمیه زهد واقعی را در اجتناب از گناه به هنگام مهیا بودن شرایط و امکانات آن دانست و گفت: اگر انسان امکان و ابزار گناه را در اختیار نداشته باشد و خود را زاهد و متقی بداند، دچار زهد منفی است.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق(ع) که در حسینیه هراتی ها برگزار شد گفت: زهد به معنای داشتن خانه خشتی و گلی، پوشیدن لباس های مندرس و گرسنگی کشیدن نیست، بلکه انسان می تواند بهترین درآمد را برای تامین معاش خود داشته باشد و از امکانات در شان خود بهره ببرد اما در عین حال زاهد باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به تعریف امیرمؤمنان(ع) از زهد افزود: امیرمؤمنان(ع) در تعریف زهد می فرمایند: «الزهد فی الدنیا تنکیب حرامنا». زهد در زندگی دنیا به معنی اجتناب از همه حرام های الهی است. این اجتناب شامل پافشاری نکردن بر گناهان کبیره و اصرار ننمودن بر گناهان صغیره است.

وی با یادآوری خطبه متقین امیرمؤمنان(ع) که در آن یکی از ویژگی های پارسایان، اندک بودن لغزش های آنان ذکر شده است خاطر نشان کرد: در این خطبه لغزش به معنای فقدان نیت و اراده در انجام گناه نیست، بلکه به معنای آن است که این لغزش ها و گناهان با نیت و اراده اتفاق می افتند اما در جهت و مسیر گناهان کبیره و پافشاری بر آنان نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان دروغ هایی که گاها برای مدتی به فرزندان گفته می شود را از نمونه لغزش های زندگی دانست و گفت: در قرآن آمده است که لعنت خداوند بر دروغ گویان. اما این لعنت شامل دروغ ها و لغزش هایی که یک مسلمان در طول زندگی خود دچار آنان می شود نیست، بلکه شامل دروغ گویان بزرگ مانند سران کفر و استکبار جهانی همچون آمریکا است.

استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه افزود: شخص پارسایی که در زندگی دچار لغزش می شود بلافاصله بر اثر گناه در قلب وی لرزشی پدید می آید و خود او متوجه این حالت می شود. پرسشی که فرد پارسا از خود برای دلیل لرزش قلب و دلش می کند موجب آمرزیده شدن او از سوی خدا می شود. چرا که خداوند نمی گذارد پرونده آن لغزش به صحنه دادگاه قیامت کشانده شود.

وی میزان زهد هر فرد را در رابطه با محیط و در اختیار بودن وسایل و امکانات گناه دانست و خاطرنشان کرد: اگر انسان امکان و ابزار گناه را در اختیار نداشته باشد و خود را زاهد و متقی بداند او دچار زهد منفی است. در حالی که زهد پر قیمت زهد مثبت است که نمونه آن را در داستان حضرت یوسف(ع) و زلیخا شاهد هستیم. حضرت یوسف(ع) در اوج غریزه جوانی و در امکانات کامل تن به گناه ندادند و معنای واقعی زهد این است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه رذائل اخلاقی تاثیرات بسیار مخربی را زهد و ایمان می گذارند گفت: در صورت تسلیم به رذائلی همچون حسد و وسوسه های شیطانی، دیگر اثری از زهد و ایمان باقی نخواهد ماند.

استاد برجسته حوزه علمیه با ذکر روایت در این رابطه افزود: هشام ابن حکم روزی خدمت امام صادق (ع) رسید و از ایشان درباره چرایی عدم رجوع مردم به امیرمؤمنان(ع) با وجود شناختن ایشان و مشاهده واقعه غدیر پرسید. امام صادق(ع) در جواب وی تنها در یک کلمه فرمودند: «حسد».

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: حسادت مردم در آن ایام سبب شده است تا امروزه شاهد جمعیت های متعفنی همچون داعش و طالبان باشیم. در روایت آمده است که همانگونه که آتش هیزم را می سوزاند، حسد نیز ایمان را می سوزاند و از بین می برد.

وی در ادامه با اشاره به اثرات زهد خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی در اثرات زهد می فرمایند: «اگر کسی زهد بورزد خداوند در های دانش و حکمت را بر روی قلب او می گشاید و آن را در قلب او تثبیت و استوار می کند. سپس خداوند زبانش را به آن حکمت گویا می کند، عیب های زندگی اش را به همراه راهکار ها و درمان ها به او نشان می دهد و در نهایت او را به سلامت می میراند و وارد بهشت می کند»./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات