تحول در حوزه میراث امام صادق است
حجت الاسلام علی مخدوم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به شرایط جامعه اسلامی در دوران امام صادق(ع) عنوان کرد: آن حضرت در یک برهه تاریخی با شرایط خاصی قرار داشتند که در فاصله دو خلافت بنی امیه و بنی عباس، فرصت استثنایی پیش آمد تا آن امام معصوم بتوانند نهضت علمی خود را پایه گذاری کنند.
وی افزود: امام صادق(ع) از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را بردند و نهضت عظیم تولید علم و پرورش شاگردان متخصص در علوم مختلف دستاورد این دوران از زندگی ایشان است.
رییس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: پرورش شاگردان با اتکا به شناخت ضرورت ها و ظرفیت های جامعه و از سویی با آینده نگری و استعدادیابی شاگردان صورت گرفت و همین موضوع سبب شد گستره وسیعی از ستارگان در آسمان علم و معرفت به وجود بیایند.
وی تقویت مبانی اسلام را از مهمترین دستاوردهای این نهضت علمی دانست و خاطرنشان کرد: زمینه سازی تولید علم وتحول علوم اسلامی موجب شد تا مبانی اسلام تقویت شده و از سویی دیگر چارچوب مبانی شیعه نیز گسترش یابد به گونه ای که شیعه را امروز با عنوان شیعه جعفری می شناسند و از این منظر نه تنها تشیع بلکه جهان اسلام مدیون تلاش ها و فعالیت علمی امام صادق(ع) است.
حجت الاسلام مخدوم اضافه کرد: موضوع تحول در حوزه که رهبر انقلاب از آن سخن گفته اند موضوع جدید و نوپدیدی نیست و این میراث از امام صادق(ع) به یادگار مانده است و در واقع تحول در حوزه به معنای بازگشت به آموزه های حقیقی ائمه (ع) است.
وی تأکید کرد: حوزه انقلابی ترجمان همان تحول در حوزه است و اگر همان آموزه های اهل بیت (ع) با عنوان تحول در حوزه و شرایط روزآمد و پویا به لحاظ دانش و فعالیت و بروندادهای آن که جنبه انقلابی حوزه است محقق شود در واقع حوزه در راستای نهضت علمی امام صادق(ع) حرکت خواهد کرد.
رییس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی ابراز کرد: در واقع تحول در حوزه و انقلابی بودن آن دو روی یک سکه هستند که تأمین کننده زیرساخت های نظری و جنبه های رشد علمی در نظریه تحول شکل می گیرد و خروجی و برونداد این زیرساخت ها در حوزه در شرایطی با عنوان حوزه انقلابی شکل می گیرد.
حجت الاسلام مخدوم ادامه داد: اگر شرایطی فراهم شود که قرائتی از دین ارائه شود که عطش جامعه نسبت به مبانی دینی رفع شود در حقیقت اهداف عالی نظام الهی و اسلامی محقق خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه ها با پشتوانه تحول و برونداد انقلابی گری به صورت پویا و روزآمد می تواند نیازهای جامعه را با استفاده از ظرفیت های بالای تمدن سازی علوم اسلامی پاسخ دهد./872/ت۳۰۲/ی