حجاب، هویت ملی زن ایرانی/ بدحجابی موجب سلب آسایش جامعه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، موضوع حجاب و عفاف و پوشش اسلامی یکی از مهمترین مسائلی است که پس از انقلاب اسلامی مورد نزاع و محل چالشهای بسیار بوده است، به ویژه اینکه فعالیتهای کارتلهای رسانهای غربی همواره در تلاش بودهاند تا با راهکارهای بسیار و استفاده از ترفندهای رسانهای به ویژه ابزار سینما و تلویزیون حجاب را دارای مغایرت و تضاد با آزادی جلوه دهند.
از طرفی اغلب جریانهای مذهبی تلاش کردهاند تا موضوع حجاب را از دیدگاه شرع و به صورت نقلی مطرح کنند و همین دستاویزی شد برای جریان معاند دین تا حجاب را بهانهای کنند برای حمله علیه قوانین شرعی دین مبین اسلام و اسلام را در برابر آزادی و انسانیت قرار دهند و رفته رفته با همین شیوه نه تنها که برخی افراد را دلزده از حجاب و متمایل به بی حجابی کنند بلکه یک حس دلسردی نسبت به دین و قوانین دین و گستاخی عدول از قوانین شرعی به عنوان یک آوانگاردیسم آزادی در ایران اسلامی و یک شجاعت جلوه دهند.
از این رو اهمیت و لزوم پرداختن به ادله عقلی پیرامون موضوع عفاف و حجاب و پوشش برای بانوان همچنین جایگاه پوشش و حجاب در تمدن ایرانی و هویت ایرانی موضوعی است که در طول سالهای اخیر باید به آن توجه ویژه میشده است ولی متأسفانه تا حدی این مسأله مغفول مانده است.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان، از جمله علمایی است که هم در زمان شناسی و هم در مخاطب شناسی و تشخیص نیازهای مخاطبان تبحر و جدیت ویژه داشته است، وی چند سالی است که در قالب کرسیهای آزاداندیشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حوزههای علمیه اصفهان و مراسمات مختلف فرهنگی و مذهبی به تبیین ابعاد عقلایی و تکیه شیعه بر عقلانیت پرداخته است، آنچه در ادامه ذکر میشود تلخیصی از مباحث آیت الله مهدوی طی چند سال اخیر پیرامون ادله عقلی حجاب و پوشش است.
یکی از مهمترین مسائلی که آیت الله مهدوی همواره به صورت عقلایی و با ادله عقلانی محکم و قوی به آن پرداخته است موضوع حجاب و پوشش است که این استاد برجسته سطوح عالی و خارج حوزه علمیه اصفهان به آن پرداخته است و مخاطبان بسیاری به ویژه اهالی علم را به خوبی جذب و تحت تأثیر قرار داده است.
احکام شرعی اسلام دارای مصلحت و حکمت هستند
آیت الله مهدوی در مباحث خود بر اینکه تمام احکام شرعی برخاسته از مصالح و حکمتهایی است که دلایل عقلی و قابل پذیرش توسط عقل است تأکید دارد، وی معتقد است کراهت یا حرمت یک عمل به علت مفاسد زیاد موجود در آن عمل است و برعکس زمانی که یک عملی واجب یا مستحب باشد قطعا حکمتی در این موضوع قرار دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری مسأله حجابی که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است را دارای پشتوانه عقلی دانسته و تأکید میکند: سیره عقلای جوامع دیگر نیز همیشه بر داشتن پوشش مناسب زنان و مردان تأکید دارند، لیکن زنها به دلیل جذابیت بیشتری در که در خلقت جسمشان وجود دارد باید این پوشش را بیشتر رعایت کنند.
امام جمعه موقت اصفهان معتقد است دشمنان برنامههای بسیاری برای تخریب جایگاه حجاب و عفاف برای دستیابی به مقاصد شوم خود دارند، وی تصریح میکند: موفقیت دشمن در زمینه تخریب حجاب بانوان به دلیل کم کاری بزرگان کشور در راستای برگزاری همایش هایی با بیان دلایل عقلی وجوب حجاب برای افراد بوده است، حتی بزرگانی همچون آیت الله مطهری با بیان یک سری آیات و روایات سعی در تبیین وجوب حجاب داشته اند و در بیان دلایل عقلی حجاب کم کاری کرده اند.
موضوع حجاب و پوشش نظیر مسأله حفاظت از محیط زیست است
آیت الله مهدوی مسأله حجاب و پوشش اسلامی را موضوعی نظیر هوای پاک و اهمیت اهتمام جامعه به جلوگیری از آلودگی محیط زیست و هوا دانسته و اظهار میکند: عقل انسان به انسان می گوید، گرانبهایی شیء سبب حفاظت بیشتر از آن شیء می شود، مثلاً افراد میوه فروش، کالای خود را در دسترس مستقیم خریداران قرار می دهند ولی افراد طلا فروش، طلاهای خودشان را پشت ویترین و به دور از دسترس عموم افراد قرار می دهند، این رفتار از عقل آنها نشأت می گیرد و نیاز به آموزش ندارد.
وی حجاب و پوشش را یکی از مسائل آمیخته با فرهنگ و هویت ایرانی و دارای ریشه در ایران باستان توصیف میکند، موضوعی که به استناد سنگ نوشتهها و تصاویر حک شده به روی سنگ بناهای تخت جمشید مشهود است.
آیت الله مهدوی با تأکید بر فطری بودن و مرسوم و لازم بودن حجاب و پوشش در ایران باستان می گوید: روی سنگهای تخت جمشید نیز هرگز عکس کنده کاری یک زن را نخواهید یافت چرا که آنان نیز با پیروی از دستورات عقل می دانستند که شیء گرانبها نیاز به حفاظت بیشتری نسبت به شیء کم ارزش یا بی ارزش دارد.
این استاد برجسته حوزه علمیه حفظ حجاب را در راستای حفظ فرهنگ ایرانی مطرح کرده و معتقد است: آثار هویتی معنوی و فکری مهمتر از آثار فیزیکی است و باید نسبت به حفظ آن جدیت داشته باشیم، باید به حجاب و پوشش افتخار کنیم چرا که این تمدن گذشته ما است و نشان میدهد فرهنگ اروپا و آمریکا از 3 هزار سال پیش ما عقبتر است، ما باید آثار فرهنگی و معنوی خود را به درستی به حهان عرضه کنیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری به مصالح فردی و اجتماعی حجاب اشاره کرده و مطرح میکند: برای مثال اگر یک میکروب مسری در وجود من باشد هم برای من و هم برای جامعه و محیط اطراف ضرر دارد و در دیگر مثال کسی که عطری بر خود زده اطراف خود را نیز خوش بو می کند و این به این معناست که حجاب نیز هم مصلحت فردی و اجتماعی دارد، در اکثر موارد گناه حق الله و حق الناس جدا از یکدیگر هستند اما در برخی از موارد حق الله و حق الناس با یکدیگر هستند و حجاب زمانی که رعایت شود هم حقوق مردم را رعایت می کند و هم حق خداوند و کسانی که رعایت نمی کنند با آسیب رساندن به جامعه و خانواده حق الله را نیز ضایع می کنند.
پوشش اسلامی موجب دورماندن فکر افراد از افکار مسموم میشود
وی با بیان اینکه دین اسلام دین استدلال است، نخستین دلیل عقلی بر اهمیت حجاب و پوشش را آزادی فکری معرفی میکند، آیت الله مهدوی با بیان اینکه فکر در اثر پوشش کامل از افکار مسموم آزاد می شود اظهار میکند: در این مسأله جنسیت ملاک نیست و اگر در ارتباط ها ذهن درگیر شهوت شد مانند تلفن اشغالی میشود که دیگر نمیتوان با مقصد صحبت کرد و درگیری ذهن در اثر بیحجابی سبب میشود تا ذهن آشفته به دنبال شهوت باشد و از هدف دور شود.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به شرایط پوشش و حجاب در جوامع غربی، خاطرنشان میکند: غرب آزادی را آزادی ظاهر میداند مانند نداشتن روسری، اما آزادی فکر عکس این مسأله است و زمانی که پوشش وجود دارد فکر زن و مرد آزاد خواهد بود، از نظر فرهنگی جوامع غربی صدسال عقب تر از ابتدای اسلام ما هستند و تا صدسال آینده نمیتوانند آزادی فکری ایجاد کنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از دلایل عقلانی برای وجود حجاب را فطرت عنوان کرده و با اعتقاد بر اینکه بر اساس فطرت خلقت انسان در پوشش است و ذات انسان به گونهای است که از برهنگی مداوم بیزار است و در فطرت انسان پوشش وجود دارد، عنوان میکند: البته درمورد دلیل دیگر عقلی پوشش باید گفت عقل، داشتن حیا را لازم میداند و حیا از حیات است به این معنا که اگر شخصی می خواهد از نظر روحی زنده بماند باید حیا داشته باشد و حیا ارمغانی است که به واسطه چادر مشکی به دست میآید و در مردان نیز به همین گونه است.
بدپوششی و بدحجابی موجب سلب آزادی دیگران میشود
یکی از دلایل مهمی که در زمینه حجاب و پوشش اسلامی آیت الله مهدوی بر آن تأکید دارد مسأله آزادی اجتماعی و عدم ورود به حریم دیگران و ایجاد مزاحمت برای دیگران در اجتماع تبیین میکند، وی توضیح میدهد: این مسأله در همه جای دنیا وجود دارد مانند رانندگی که شخص پیاده یک نوع آزادی دارد و زمانی که سوار بر خودرو میشود بر اساس محدودیت در قوانین آزادی دیگری دارد و یا بوق زدن نوعی ازادی است اما تا زمانی که مزاحم دیگران نشود مانند مقابل بیمارستان بوق زدن و این نشان دهنده این است که آزادی هر فرد نیز محدودیتهایی دارد، این واضح است که برهنگی حقوق مردم را ضایع می کند و افراد مجرد را به روابط نامشروع ترغیب می کند و در افراد متأهل نیز سبب از بین رفتن بنیان خانوادهها می شود پس مسلم است که پوشش چادر مشکی است که می تواند حقوق زن را حفظ کند.
حفظ سلامت جسمی و روحی و روانی را از دلایل عقلانی حفظ پوشش و حجاب توصیف میکند، این استاد برجسته حوزه علمیه معتقد است بنابر اظهارات متخصصین پزشکی و روانپزشکی و روانشناسی هیجانات و استرسها یکی از مهمترین عوامل در آسیب زدن به روح و جسم انسان هستند، حال اینکه در زمینه پوشش و حجاب تحریک جنسی و درگیری ذهن افراد به زیباییها و جذابیتهای ظاهری میتواند آثار مخربی به روی روح و جسم افراد داشته باشد و این موضوع یک مسأله علمی اثبات شده در تمام دنیا است.
منظور غرب از آزادی، تنها آزادی جنسی است
آیت الله مهدوی با اشاره به مغالطه غرب در قرار دادن آزادی در برابر حجاب و مغایر دانستن حجاب با آزادی، تصریح میکند: برخی دستور دین اسلام برای رعایت عفاف و حجاب را مغایر با آزادی و حقوق بشر می دانند که تصوری کاملاً غلط و غیرعقلانی است، با وجود زندان های متعدد، دادگاه های پیگیری جرایم و پلیس های سر چهار راه ها، آزادی مطلق در غرب وجود ندارد، بلکه منظور غربی ها از آزادی، تنها آزادی جنسی است، حتی باید متذکر شویم که از لحاظ جنسی نیز محدودیت هایی برای افراد گذاشته شده است و مطرح کردن این گونه مسائل از طرف غربی ها فقط برای سوءاستفاده هر چه بیشتر از زنان است.
وی همواره بر اهمیت ارائه ادله عقلی برای نوجوانان و جوانان پیرامون مسأله حجاب و پوشش تأکید دارد، ضمن اینکه آیت الله مهدوی پوشش نامناسب را چراغ سبزی برای ایجاد مزاحمتهای خیابانی و تعرضات و هوس بازی جنس مخالف معرفی میکند.
امام جمعه موقت اصفهان بدحجابی را به علت درگیر کردن ذهن افراد یکی از مصادیق سلب آسایش عمومی دانسته و اظهار میکند: مردم باید از لحاظ روحی آرام باشند و یکی از راههای رسیدن به این مطلب استفاده از حجاب و پوشش مناسب نظیر چادر است.
آیت الله مهدوی با بیان اینکه برهنگی و آزادی جسمی بانوان موجب میشود که افراد ناخواسته مانند هیپنوتیزم جذب شوند، تصریح میکند: آزادی جسمی، خمودی فکر و عدم پیشرفت را به دنبال خواهد داشت، در تاریخ آندلس میتوانیم ببینیم که دشمنان بعد از چند قرن که میخواستند آندلس را از مسلمانان بازپس بگیرند با استفاده از زنان بیحجاب شهوت پرستی و بیحجابی را در جامعه رواج دادند و در نهایت توانستند بر مسلمانان غلبه پیدا کنند و قتل عامی فجیع در آندلس به راه انداختند و آندلس را از مسلمانان بازپس گرفتند./502/1304/ب1