۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۰۹۱۴۵

مراسم تجیل از اهل قلم و رونمایی از كتاب یادگار ماندگار برگزار شد + اسامی برگزیدگان

مراسم تجیل از اهل قلم و رونمایی از كتاب یادگار ماندگار با حضور جمعی از شخصیت های برجسته قلم و نشر كشور ظهر امروز در كتابخانه ملی برگزار شد.
یادگار ماندگار

به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، مراسم تجلیل از اهالی قلم و رونمایی از كتاب یادگار ماندگار امروز در سالن قلم كتابخانه ملی برگزار شد.

براساس این گزارش، در ابتدا این مراسم پس از پخش سرود ملی و تلاوت كلام الله مجید تیزی از درگذشتگان اهل نشر برای حضار به نمایش در آمد.

در ادامه مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه كتاب با اشاره به اینكه در سال گذشته مجموعه ای از عكس های نویسندگان در بخش های مختلف در كتابی به نام یادگار ماندگار آماده سازی شده است، اظهار داشت: در جلد اول این كتاب ١١٠ عكس و رزومه كوتاه از نویسندگان منتشر شده است، در بسیای از مجلات و كتاب ها یك خلاء بسیار عجیبی برای به تصویر كشیدن این افراد وجود دارد و این در حالی است كه در حوزه های دیگر این خلاء وجود ندارد.

وی ادامه داد: دفتر دوم این كتاب در حال آماده سازی است، لازم به ذكر است در دفتر اول كتاب یادگار ماندگار تمام كسانی كه حضور دارند نویسندگان متولد قبل از ١٣٠٠ شمسی هستند، ما وظیفه خود می دانیم كه از همه اهالی قلم عكسی به یادگار تهیه كنیم و این كمتین كار از سوی ما است، همچنین موضوع كپی رایت در مورد این عكس ها وجود ندارد و ما در داخل سایت عكس های یادگای را با كیفیت بالاتی قرار می دهیم تا همگان استفاده كنند.

پس از سخنرانی مدیر عامل خانه كتاب تیزی مربوط به روز قلم كه مصادف با ١٤ تیر است پخش شد.

در ادامه رضا امیر خانی معاون كتابخانه ملی با بیان اینكه امروز با یك كپی رایت به راحتی زحمات یك نویسنده از بین می رود، تصیح كرد: متاسفانه حق و حقوق نویسندگان در كشور ما رعایت نمی شود و قانون كپی رایت رعایت نمی گردد و این موضوع باعث شده كه كتاب فروشی های ما یا جمع شوند و یا تغییر كاربی بدهند.

وی در مورد حفظ یادمان پیشكسوتان اهل قلم نیز افزود: امید است شورای شهر تهران با اعضای جدید خود بیشتر به اهالی قلم بپردازند و خانه ها و كتابخانه های شخصی آنها به عنوان یك بنای تایخی حفظ كنند.

پس از این سخنرانی دكتر سمیعی از نویسندگان برجسته كشور لحظاتی را در مورد فضای نشر ایران سخنرانی كردند و سپس دو هنرمند موسیقی كشور دقایقی به اجرای آهنگی سنتی پرداختند.

خانم منصوره اتحادیه تایخ نگار برجسته كشور نیز در ادامه مراسم لحضاتی را برای حضار در مورد تایخ و مزایا آن در زندگی امروز سخن گفته و شرایط تایخ در كشور را تشیح نمود.

در ادامه همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه در طول ٨ ماه گذشته روند تغییر كاربی در كتاب فروشی ها كاهش پیدا كرده است، تصیح كرد: ما بحث تسهیلات اهل قلم را در ظرف یك ماه آینده آغاز می كنیم تا مشكلات روزمره اهل قلم تا حدودی مرتفع شود، بنابراین تا یك ماه آینده سعی می شود این تسهیلات به اهل قلم ارائه شود.

در پایان این مراسم با حضور اشرف بروجردی ییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی، ژاله آموزگار، احمد سمیعی گیلانی، حسن بلخای، امید تای فر عكاس اثر، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه كتاب از كتاب "یادگار ماندگار" رونمایی شد.

لازم به ذكر است كه مراسم رونمایی كتاب یادگار ماندگار قرار بود با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود كه به علت حضور ایشان برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتفی شد.

اسامی برگزیدگان اهل قلم به شرح ذیل است:

غلامحسین صدی افشار

علی بلوكباشی

عبدالله انوار

میرجلال الدین كزازی

ضیاء موحد

عبدالحسن بصیره

اسماعیل كهرم

راضیه تجا

یعقوب آژند

منوچهر صدوقی سها

علی اصغر حداد

سید علی موسی گرمارودی

موسی اسوار

جواد صفی نژاد

علی صابی

احمد سمیعی گیلانی

لطیف كاشی گر

محمد منصور فلامكی

ژاله آموزگار

جواد مجابی

منیژه رهبر

احمد پوی

منصوره اتحادیه

مجید صفرزاده

اصغر طالبی نژاد

هومن پناهنده

نور الله مرادی

پیروز سیار

علی درویش زاده

فتح الله مجتبایی

رضا شعبانی

محمد جواد یاحقی

محمد باقی

نجف قلی حبیبی

هوشنگ مرادی كرمانی

اصغر دادبه

نوش آفرین انصاری

مهدی محقق/۸۱۶/۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات