۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۰۶۴۰۸
آیت الله عبداللهی در واکنش به سخنان دولتمردان:

تنها حکومت منصوب خداوند مشروعیت دارد

نماینده خبرگان تأکید کرد که تنها حکومت منصوب خداوند مشروعیت دارد و آرای مردم در شکل گری حاکمیت اثر گذار است.
آیت الله محمود عبداللهی

آیت الله محمود عبداللهی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شبهات ایجاد شده برخی از دولتمردان درباره امامت و ولایت گفت: مسأله امامت و ولایت از دیدگاه شیعه امری قطعی و مسلم است.

 در دیدگاه شیعه حاکمیت انحصار به پرودگار اختصاص دارد و این موضوع در آیات قرآن کریم بیان شده است، از دیدگاه کلامی محور اصلی هستی خداوند متعال است بنابراین حق حاکمیت اولا و بالذات برای خداوند است و مردم در انتخاب خود آزاد هستند.

وقتی مردم اسلام را انتخاب کردند در واقع جهان بینی دینی را پذیرفته اند، در دین و شریعت مشروعیت به حاکمیت الهی منتهی می شود از این رو هر حاکمیتی که برخاسته از خداوند متعال است مشروعیت پیدا می کند و هرجا به اراده و حاکمیت الهی منتهی نشود مشروعیت ندارد.

مردم دینی را انتخاب کردند که مشروعیت را براساس حاکمیت خدا می داند، این مسأله یک امر قطعی است، از نظر قرآن و دیدگاه شیعه بین ولایت و حاکمیت پیامبر اسلام، و ولایت امام علی(ع) یا ولایت های بعدی تفاوتی وجود ندارد، آیا درباره ولایت و حاکمیت پیامبر مردم مبنای انتصاب ایشان بودند؟ مسلما اینگونه نیست.

درست است که حضرت در نهج البلاغه درباره حضور و بیعت مردم مطالبی دارند؛ اما ما دو مقام اثبات و ثبوت داریم، در مقام ثبوت ولایت و حاکمیت از آن خداوند است و ولایت علی بن ابی طالب(ع) در همین راستا است و پیامبر در روز غدیر انتصاب الهی را اعلام کردند.

از برخی سخنان دولتمردان در تعجب هستیم، اینان جمله «من کنت مولاه» و جریان روز غدیر را چه می دانند؟ در مقام اثبات یعنی در شکل گیری و تحقق یافتن حاکمیت امام  بیعت و حضور مردم مؤثر است، از این رو بخشی از کلمات علی(ع) می تواند ناظر به این جهت باشد.

 پیامبر خطاب به امیرمؤمنان می فرمایند ولایت الهی از آن تو است، حال اگر مردم آمدند و پذیرفتند حضرت علی(ع) ادامه دهنده خلافت می شوند؛ اما اگر مردم نیامدند حضرت کنار رفتند آیا امام نیستند؟ ما از دولتمردان سؤال می کنیم آیا امام حسین(ع) چون مردم همراهی نکردند ولایت و امامت نداشتند و حاکمیت برای ایشان حاصل نشد، آیا به امامت امام حسین(ع) قائل هستند یا نیستند؟

 امام حسین(ع) امام بودند؛ اما این امامت شکل نگرفت، ما تعجب می کنیم که می گویند مبنای حکومت امام علی(ع) رأی مردم بوده است تحقق یافتن و شکل گیری درست است؛ اما به عنوان مبنا گرفتن اشتباه به شمار می رود.

این مسأله شکل گیری نظام  جمهوری اسلامی همین گونه است، مردم حضور پیدا کرده و همراهی کردند تا حاکمیت ولی فقیه شکل گیرد و در تداوم هم همین است، اگر مردم حضور نداشته باشند حکومت معنا ندارد اما این در شکل گیری است نه این که در اصل و مبنا باشد.

 آیا دموکراسی را در غرب می بینند و می خواهند نظر آن ها را جلب کنند؟ یا این که دموکراسی در نظام اسلامی دیده می شود، در خطبه شقشقیه حضرت علی(ع) امامت و ولایت خود را تصریح کردند بنابراین این خلط در گفتار باید تصحیح شود.

باید توجه کرد گفتارهای حضرت درباره بیعت ناظر به شکل گیری و تحقق عملی است و الا ولایت علی(ع) در روز غدیر از سوی خدا صورت گرفته است، از گفتارهای حضرت مشخص است که ایشان با توجه به شرایط و مخاطبان آن روز و این که مخاطبان مبنا را رأی مردم می دانستند ایشان طبق دیدگاه خود آن ها اتمام حجت می کنند./1323/ ۳۰۱/ص

ارسال نظرات