۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۵۰۶۳۱۸
در درس تفسیر قرآن کریم مطرح شد؛

پاسخ ‌آیت الله سبحانی به شبهاتی درباره کتاب های آسمانی

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به شبهه ای مبنی بر این که پیامبر در قران چگونه انجیل و تورات را تصدیق می کند، در حالی که انجیل و تورات محرف شده اند، گفت: این نوع تصدیق ها تصدیق های تفصیلی نیست، بلکه اجمالا مورد تصدیق است اما جزئیاتی که بعدا در این دو کتاب وارد کرده اند، مورد نظر او نیست.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر سوره صف که در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، اظهار داشت: در بخشی از آیه 6 این سوره می خوانیم «مُّصَدِّقًا لِّمَا بَينْ‏َ يَدَىَّ مِنَ التَّوْرَئةِ »؛ چگونه می فرماید که توراتی که در کنار من است را تصدیق می کنم، حال آنکه توراتی که در زمان حضرت مسیح(ع) بوده، تورات محرّف بوده است؛ چگونه حضرت عیسی(ع) تورات محرف را تصدیق می کند؟ در اینجا جواب های مختلفی می توان داد اما جواب این است که اجمالا اصول تورات(توحید، معاد، عدل و...) را تصدیق می کند، نه تمام جزئیات را؛ اگر می گوید که تورات را تصدیق می کنم، می خواهد بگوید من مخالف این کتاب نیستم و اجمالا مورد تصدیق من است. اما جزئیاتی که بعدا در آن وارد کرده اند، مورد نظر او نیست.

این مرجع تقلید ضمن پاسخ به شبهه ای تصریح کرد: در آیه 31 سوره فاطر می خوانیم که پیامبر می فرماید «مُصَدِّقًا لِّمَا بَينْ‏َ يَدَيْه»، من تصدیق کننده هستم؛ پیامبر چگونه انجیل و تورات را تصدیق می کند در حالی که انجیل و تورات محرف شده اند؟ این نوع تصدیق ها تصدیق های تفصیلی نیست، حتی کُشتی گرفتن خدا با حضرت یعقوب در تورات کنونی است که خدا از عالم بالا در خیمه یعقوب آمد و با وی کشتی گرفت و نزدیک بود که یعقوب بر خدا پیروز شود، اما خلاق متعال ضربه فنی زد و یعقوب بر زمین خورد، این در تورات بیان شده که محال است که حضرت عیسی(ع) یا رسول گرامی اسلام(ص) این جزئیات را تصدیق کنند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: در آیه مبارکه 6 سوره صف در عین حالی که مسیح تورات را تصدیق کرد، از پیامبر آینده هم به اسم خبر داده است و می فرماید «مُبَشِّرَا بِرَسُولٍ يَأْتىِ مِن بَعْدِى اسمُْهُ أَحْمَد»؛ در این جا سؤالی مطرح می شود که نام پیغمبر شما که احمد نبوده است، اگر هم حضرت مسیح خبر داده، از احمد خبر داده و چه ارتباطی به پیامبر شما دارد که در قرآن از محمد یاد شده است؟ در پاسخ باید گفت که پیامبر گرامی اسلام(ص) 5 نام دارد که برخی از آنها در قرآن و برخی دیگر در روایات آمده است، یکی از نام های پیامبر(ص) در دوران کوچکی احمد بوده است؛ در گذشته رسم بوده است که پدرها و مادرها هر کدام به صورت جداگانه نامگذاری می کردند، گویا مادر حضرت، نام ایشان را احمد نهاده، این در حالی است که جد بزرگوارشان نام ایشان را محمد گذاشته است. حصان بن ثابت، شاعر عصر رسالت بوده و درباره هر حادثه ای شعری گفته است و حتی در حادثه غدیر نیز اشعاری دارد که در اشعار خود، پیامبر اکرم(ص) را با نام احمد خطاب می کند.

وی با اشار به نام های پیامبر گرامی اسلام(ص) در انجیل گفت: چهار انجیل وجود دارد که سه مورد آن برای ما مطرح نیست، انجیل یوحنا به زبان های فارسی و عربی است، در باب 14 تا 16 کلمه فارقلیت آمده است، اما این کلمه کلامی نبود که حضرت عیسی(ع) گفته باشد، بلکه ایشان به زبان عبری سخن گفته است، بعدها انجیل عبری به سنیانی و سپس به یونانی ترجمه شده است، به هر حال در این اناجیل کلمه فارقلیت است؛ کشیش ها می گویند این فارقلیت عبارت از مسلی و روح القدس است؛ آنها سه خدا(خدای پدر، خدای پسر و خدای روح القدس) قائل هستند.

این مرجع تقلید گفت: خدای روح القدس که گاهی بر شاگردان حضرت مسیح نازل می شد و به اینها تسلیت می گفت و گاهی نیز مطالبی را تعلیم می کرد، اما ما می گوییم که این کلمه به معنای روح القدس نیست، بلکه نام شخصی به نام احمد و ستوده است و در زبان عرب احمد گفته می شود، البته ترجمه ها به هم ریخته و تغییر یافته است. اما کلمه فارقلیت معرب پاراکتوس است؛ در باب 14 بخش 17 آمده است که روحی که جهان نمی تواند آن را بپذیرد که خدا نیست، بلکه پیامبری است، بنابراین پیامبر اکرم(ص) این مقدار جنگ کرد و جهان آن را پذیرا نبود؛ در باب دیگری آمده است که روح القدس یک بار بر حواریون نازل شده است، مسیحیان می گویند که بعد از فوت مسیح یک بار آمد و تسلیت گفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: فخر الاسلام مؤلف کتاب انیس الاعلی، در دروان ناصری کشیشی بود که بعدا مستبصر شده و سپس این کتاب را نوشته است و می گوید که جوان بودم و در مدرسه مسیحیان تحصیل می کردم که به کشیش شوم، روزی استادمان بیمار بود و من بیرون رفتم و دیدم که شاگردان درباره موضوع فارقلیت بحث می کنند، جریان را به استاد گفتم، همین که متوجه شد که از فارقلیت به عنوان تسلیت کننده تعبیر می کنند، اشک از گوشه چشمانش آشکار شد و به من کلید داد و گفت برو آن صندوق را باز کن، انجیل را بیاور، انجیل را باز کرد که این انجیل مربوط به قبل از پیامبر اسلام(ص) بود و دیدم که بالای فارقلیت، کلمه «احمد» و «محمد» نوشته شده است؛ به استاد گفتم شما که به واقع خبر داری که فارقلیت به معنای احمد و ستوده است، چرا اسلام نمی آوری؟ گفت اگر اسلام بیاورم، جانم در خطر است اما تو مستبصر باش.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر بخواهیم انبیا را بشناسیم، چند راه داریم، یکی معجزات، دیگری پیامبر پیشین پیامبر پسین را تعیین کند و راه دیگر این است که قرائن و شواهد جمع شود که از صحت و سقم سخنان آن پیامبر مطلع شویم./822/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات