اسلام فراتر از عدل ما را به رعایت فضل در روابط اجتماعی دعوت می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی در مجتمع فرهنگی مذهبی بنی فاطمه گفت: انسان ها از منظر کرامت به دو دسته کریم و لئیم تقسیم می شوند.
وی با بیان اینکه از ویژگی های انسان کریم، عدم کینه توزی است، افزود: هر اندازه حِقد و کینه در وجود ما باشد از صفت کرم و کرامت دور هستیم و هرچه عفو و بخشش ما بیشتر باشد، به کرم نزدیکتر هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی ادامه داد: انسان های کریم، بدی ها و خطاهای مردم را زود فراموش می کنند اما انسان های لئیم حتی از نزدیکانشان گذشت نمی کنند در حالی که دین توصیه می کند طوری خود را تربیت کنید که به سادگی و راحتی بتوانید از خطای انسان ها بگذرید و فراموش کنید.
استاد حوزه علمیه در تبیین ویژگی انسان های کریم اضافه کرد: فرد کریم وقتی قدرت بر انتقام از کسی که خیانتی به او کرده پیدا می کند، به جای انتقام عفو می کند و می بخشد.
وی با اشاره به اینکه خداوند شکر نعمت تسلط بر دشمن را عفو و بخشش او قرار داده است، تصریح کرد: انسان کریم وقتی فرد مقابل را ذلیل می بیند، به جای جری شدن نسبت به او، می بخشد و می گذرد، همچنین وقتی کسی به او نیازمند می شود، به جای اینکه خود را بگیرد و فخرفروشی کند بیشتر تواضع می کند.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی افزود: انسان کریم هرچه احتیاج مردم را بیشتر ببیند لطفش بیشتر می شود و اجازه نمی دهد کسی به او التماس کند زیرا به فرموده ائمه اطهار(ع) اگر به این مرحله برسد، انسان هر چه هم به او کمک کند، جبران آبروی ریخته فرد درخواست کننده نمی شود.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مسلمانان در روابط اجتماعی، به رعایت فضل به عنوان یک قاعده دعوت شده اند؛ فضل فراتر از عدل است زیرا در آن مازاد برحق افراد به آن ها عطا می شود.
وی در ادامه به عظمت و سختی سؤال و جواب در قیامت اشاره و تصریح کرد: خداوند نه تنها از امت که از پیامبران هم سؤال می کند و این سؤال و جواب آنقدر سخت و سنگین است که پیامبر مقرب و آبرومند خدا هم می ماند چگونه پاسخ دهد.
حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به اینکه سؤال خدا از بندگان به معنای عدم اگاهی نسبت به اعمال آن ها نیست، افزود: خداوند خیلی کریم است و ناامید شدن در برابر کرامت او معنا ندارد؛ کرم کریم ایجاب نمی کند حتی دشمنش را بیچاره و مستأصل کند چنان که در سیره ائمه اطهار(ع) بارها نمونه های آن را شاهد بوده ایم./202/930/ب1