۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۵۰۵۹۲۹
معاون پژوهش حوزه علمیه ایلام:

شب قدر یکی از نعمت های بزرگ خداوند است

معاون پژوهش حوزه علمیه ایلام با بیان این که شب قدر یکی از نعمت های بزرگ خداوند است، گفت: شب قدر سومین نعمتی است که حضرت سجاد(ع) در ماه مبارک برای امت پیغمبر متذکر می شود.
شب قدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام محمدحسین سلیمی، معاون پژوهش حوزه علمیه ایلام شب گذشته در مسجد ثقلین و در سومین شب از لیالی قدر، اظهار داشت: در دعای 44 صحیفه سجادیه که دعای ورود به ماه مبارک رمضان است و حضرت تذکراتی را می دهد و یادآور می شود که خدای متعال چه نعمت هایی را در ماه رمضان قرار داده است.

وی افزود: سه نعمت را خداوند در ماه رمضان قرار داده که هر کدام قابل تأمل و توجه است، حضرت سجاد(ع) در  دعای 44 صحیفه سجادیه اولین نعمت الهی را نعمت روزه یاد می کنند، یکی اینکه روزه ریاضت اختصاصی انبیای گذشته بوده است، روزه به این شکلی که در ماه رمضان کسی روزه بگیرد.

حجت الاسلام سلیمی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) می فرماید؛ ماه رمضان ماه شب زنده داری، ماه پاکی، ماه آزمایش و ماه سربلندی است، ماهی که قرآن در آن نازل شد.

وی با بیان اینکه سومین نعمت ماه رمضان شب قدر است، گفت: شب قدر سومین نعمتی است که حضرت سجاد(ع) در ماه مبارک برای امت پیغمبر  متذکر می شود، امام باقر(ع) فرمودند؛ تا زمانی که اذان صبح گفته می شود ملائکه حاوی پیام رحمت هستند، در روایات ما یقین پیدا می کنیم که شب بیست و سوم شبی است که نامه ما امضا می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه ایلام با اشاره به حدیثی، تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند؛ خوش به حال بنده ای که این شب را زنده بدارد در حالی که رکوع و سجده می کند و خداوند را عبادت می کند، گناهان را جلو چشمان خود تصور می کند و به خاطر گناهان اشک می ریزد، امید است که مورد رحمت واقع شوند و دست خالی برنگردند.

وی ادامه داد: این شب برابر با یک عمر 84 ساله است، اگر در این شب یک عمل خیر انجام دهید و در طول 84 سال عمر با عبادت انجام دهید امشب برتری دارد و امشب قرار است اعمال ما را رشد دهند.

حجت الاسلام سلیمی درباره افراد بخشیده نشده در شب قدر، گفت: روایت داریم که چند نفر در شب قدر بخشیده نمی شوند؛ امام رضا(ع) در این باره فرمودند «کسانی که حرمت پدر و مادر را می شکنند و عاق والدین هستند»؛ البته در روایاتی داریم که کسانی که می خواهند بخشیده شوند به پدر و مادر خود احترام بگذارند. دوم کسانی که شراب خوارند و گروه سوم کسانی هستند که صله رحم نمی کنند، علت آن این است که خداوند می فرماید؛ کسی که از رحم (پدر و مادر، برادر و خواهر) خود قطع رحم کند، بخشیده نمی شوند./۸۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات