توسل هیچ سازگاری با شرک ندارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مدرسه آیتالله گلپایگانی قم برگزار شد، ابراز داشت: بنا بر آیه 40 سوره اسراء انتساب فرزندان به انسان فرقی ندارد که از دختر باشد یا از پسر و در هر صورت نوادگان انسان به شمار میروند.
وی انتساب سادات به پیامبر(ص) را دلیلی بر این مدعا دانست و گفت: قرآن در سوره کوثر به این نکته اشاره کرده است که فرزندان دختر هم از ذریه انسان محسوب میشوند و این تصورات را اعراب جاهلی در آن زمان مطرح کردند که در انتساب اهلبیت(ع) به پیامبر(ص) خدشه وارد کنند.
آیتالله هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: قرآن به زبانهای مختلف مطالب را بیان میکند تا انسانها توجه پیدا کنند؛ کار انبیاء(ص) تذکر دادن است و اگر انسان به فطرتش توجه کند حقانیت انبیاء(ص) را درک میکند.
وی با بیان این که آیات قرآن برای مشرکان چیزی جز دور شدن از خدا به همراه ندارد، ابراز داشت: اگر همراه خدا خدایان دیگری وجود داشته باشد که مستقل از خدا بتوانند کاری کنند آن خدایان هم در تلاش بودند که جایگاه بالاتری را پیدا کنند و بین قدرتهای مستقل درگیری پیدا میشد.
استاد حوزه علمیه قائل بودن به قدرتهایی در سایه قدرت الهی که قدرت خود را از خداوند میگیرند را مخالف با شرک دانست و افزود: اهلبیت(ع) به خاطر جایگاهی که نزد خدا دارند واسطههای فیض الهی هستند که به انتخاب خود این مسیر سخت را رفتهاند و به جایی رسیدند که انسانهای دیگر نرسیدند و این قدرتها در پرتو قدرت الهی است.
وی اظهار داشت: توسل مفهومی است که اصلاً با شرک سازگار نیست زیرا شرک قبول قدرتی مستقل از قدرت خدا است ولی توسل پذیرش توحید ذاتی و صفاتی و افعالی خداوند و پذیرش قدرتهایی به واسطه قدرت خدا که فیض را از مراتب بالا به مراتب پایین میرساند است.
آیتالله هادوی تهرانی در تفسیر این فراز که «و إن من شیء الا یسبح بحمده» تمام موجودات را تسبیحگوی خداوند دانست و گفت: این که ما تسبیح دیگر موجودات را درک نمیکنیم دلیل این نمیشود که وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: یک استدلال این است که همه موجودات نیازمندند و نیاز آنها کاشف از این است که یک بینیاز وجود دارد و همین تسبیح خدا است؛ به همین خاطر است که هرچه علم انسان بیشتر بشود نیاز این موجودات به یک بینیاز را بهتر درک میکند و بیشتر نشانههای قدرت خدا را میبیند.
استاد حوزه علمیه با بیان این که از آیات و روایات استفاده میشود که تسبیح موجودات تسبیح و تنزیه واقعی است، گفت: تمام موجودات مانند ما که با زبان تسبیح میگوییم با زبان وجودشان تسبیح میگویند؛ در واقع این سخن، علم را هم برای موجودات ثابت میکند و این که در حکمت متعالیه ملاصدرا میگوید وجود مساوی با علم است تحلیل همین بیان قرآنی است.
وی با اشاره به شب بیست و سوم ماه رمضان این شب را بنا بر روایات شیعی محتملترین شب قدر عنوان کرد و اظهار داشت: بنا بر برخی روایات هر سه شب مراحل شب قدر است و شب بیست و سوم مقدرات انسان تأیید میشود و باید از خدا بخواهیم چشم دل ما را بینا و گوش دل ما را شنوا کند تا ما هم بتوانیم تسبیح عالم برای خدا را ببینیم و بشنویم./843/پ۲۰۲/ی