۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۳
کد خبر: ۵۰۵۵۷۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

اوصاف شب‌زنده‌داران لیالی قدر از منظر قرآن و روایات

استاد حوزه و دانشگاه با تبیین اوصاف شب‌زنده‌داران لیالی قدر از منظر قرآن و روایات، انتظارات امام علی (ع) از اقشار مختلف جامعه اسلامی را مطرح کرد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم احیاء شب بیست ویکم ماه مبارک رمضان که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به اوصاف شب‌زنده‌داران لیالی قدر از منظر قرآن و روایات اظهار داشت: رسول اکرم (ص) در توصیف این شاخصه‌ها می‌فرمایند«ثلاثةٌ مَعصومونَ مِن إبلیسَ و جنودِهِ؛ الذاكرونَ للّه، و الباکُونَ مِن خَشیَةِ اللّه ِ، و المُستَغفِرونَ بِالأسحارِ؛ سه گروهند که از گزند ابلیس و لشکریان او مصونند؛ کسانی که به یاد خدا هستند، کسانی که از خوف خدا گریانند و آمرزش خواهانِ در سحرگاهان.»

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به تبیین ۵ ویژگی برجسته شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که از لیالی قدر است پرداخت و عنوان داشت: نزول قرآن کریم از برجسته‌ترین ویژگی لیالی قدر است چنانکه خداوند متعال در سوره قدر و دخان به این حقیقت گواه داده است.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 3 سوره دخان می‌فرماید«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ؛ که ما آن را در شبی مبارک (شب قدر) فرستادیم، که ما بیم کننده‌ایم (و خلق را از عذاب قیامت آگاه کنیم و بترسانیم)» این در حالی است که همین تعبیر در سوره قدر چنین آمده است که «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ؛ ما [قرآن را] در شب قدر نازل کردیم».

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) توفیقات مؤمن را برمدار ظرفیت ایمانی او توصیف کرد و گفت: دومین فضیلت شب قدر در منابع ثقلین تعیین سرنوشت مؤمن توصیف‌شده است؛ بر این اساس در منابع مستند تاریخ آمده است که قبل از اسلام همه امت‌ها برایشان شب قدری بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به این‌که نزول وسیع ملائک بر سطح زمین سومین فضیلت لیالی قدر است، ابراز داشت: شب قدر شب ولی خداست؛ این در حالی است که این توصیف از چهارمین ویژگی قدر بوده تا جایی که در روایات به‌صراحت آمده است که با سوره قدر و دخان با مخالفان خود بحث کنید.

وی افزود: ولایت مصداق اصیل ایمان است و منظور از مخالفان و بحث برمدار سوره دخان چیزی نیست مگر آنکه حقیقت ایمان این دسته با محور ولایت موردسنجش و تحلیل قرار گیرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه شهادت امام علی (ع) را پنجمین ویژگی برجسته لیالی قدر دانست و گفت: همزمانی لیالی قدر با ایام سالروز شهادت امیرالمؤمنین مقدمه تبلیغ مبانی می‌شود که حقیقت فهمیدن برمدار آن ممکن و میسر است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ادامه به ارائه آدرس‌هایی پژوهشی برمدار طرح موضوع «انتظارات امام علی (ع) از اقشار مختلف جامعه اسلامی چیست؟» پرداخت و عنوان داشت: انتظارات سی‌گانه امام علی (ع) در نامه امام به مالک اشتر و نامه 69 نهج البلاغه آمده است این در حالی است که انتظارات امام از جوانان در نامه 31 نهج‌البلاغه برمدار 120 انتظار توصیف‌شده است.

وی ادامه داد: انتظارات امیرالمؤمنین از متدینان جامعه اسلامی با محور 110 موضوع در خطبه 192 نهج‌البلاغه تشریح شده است که از مؤمنان جامعه اسلامی انتظار می‌رود برای رفع معضلات موجود به مطالعه این آدرس‌ها تمسک جویند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان به تشریح ۴ انتظار امام علی (ع) از امت اسلام پرداخت و اظهار داشت: تقوای الهی؛ تلاش و کوشش، عفت و اراده پولادین ۴ انتظار ایدئولوژیک امام متقیان از امت اسلام است.

وی افزود: تقوا حقیقت قدرت ترک گناه است بر این مدار در مواقع بحرانی خود را بروز می‌دهد این در حالی است که تلاش و کوشش به مؤمنان می‌آموزد از سطحی اندیشی با تکیه‌بر فضای مجازی دوری جسته و در مسائل عمیق بیندیشند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات