خطبه فدکیه اقیانوس فضایل امام علی در کلام حضرت زهرا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمود مدنی، مدیر جامعهالزهرا(س) در یازدهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(س)» که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به سالروز شهادت امام علی(ع) گفت: فضایل امام علی(ع) در دو بخش عمده تقسیم بندی میشود، یک بخش از فضایل امام علی(ع فضایل نقلی و مبتنی بر نقل است و بخش دیگر فضایل عملی آن حضرت است.
امام علی(ع) در نگاه قرآن و رسول الله
وی با اشاره به فضایل نقلی امام علی(ع) افزود: فضایلی برای حضرت امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است که خداوند و پیامبر گرامی اسلام(ص) از جمله گویندگان این فضایل هستند که از این لحاظ دارای اهمیت ویژه ای است.
مدیر جامعه الزهرا(س) به آیاتی از قرآن کریم در شأن امام علی(ع) اشاره کردند و گفت: خداوند در آیه هشت سوره انسان میفرماید«وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْکيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً؛ و غذای(خود) را با اینکه به آن علاقه دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند» همچنین در آیه ۵۵ سوره مائده آمده است: «إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ؛ سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند همانها که نماز را برپا میدارند و در حال رکوع، زکات میدهند».
اعتراف علمای شیعه و اهل سنت و حتی خوارج به فضایل امام علی(ع)
حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: خداوند در آیه سه سوره مائده میفرماید«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا؛ امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم»؛ این آیات کلام حق تعالی درباره امام علی(ع) است و شیعه، اهل سنت و حتی خوارج که امام علی(ع) را به شهادت رساندند، اعتراف کردند که این آیات در شأن حضرت علی بن أبی طالب(ع) بیان شده است.
وی به روایات پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره امام علی(ع) اشاره کردند و افزود: روایاتی از رسول خدا(ص) نقل شده است که جزء فضایل نقلی است، از جمله آن حضرت فرمودند:«مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» که این حدیث از جمله احادیث متواتر است، اگرچه بخاری آن را نیاورده است.
مدیر جامعه الزهرا(س) ادامه داد: حدیث منزلت از دیگر روایاتی است که از پیامبر گرامی(ص) در بیان فضائل امام علی(ع) نقل شده است و می فرمایند «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی؛ جایگاه تو و من جایگاه حضرت موسی و هارون(ع) است».
50 منبر از اهل سنت در استناد به اخوت امام علی(ع) و حضرت رسول(ص)
نویسنده و پژوهشگر حوزوی به روایت «أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ؛ ای علی! تو برادر من در دنیا و آخرت هستی» اشاره کرد و گفت: علامه امینی ۵۰ منبر از اهل سنت برای این روایت که درباره عقد اخوت است، نقل میکند.
حجت الاسلام مدنی اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) میان افراد مختلف عقد اخوت خواندند، از جمله میان ابوبکر و عمر؛ ابوذر و عبدالله بن مسعود؛ مقداد و عمار؛ عایشه و حفصه و ام سلمه و صفیه عقد اخوت جاری شد.
وی افزود: رسول خدا(ص) بر اساس یک توافق روحی و زمینههای روحی بین افراد مختلف، عقد اخوت خواندند و در این میان، تنها امام علی(ع) ماندند، در این هنگام پیامبر اکرم(ص) به آن حضرت فرمودند«أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ».
مدیر جامعهالزهرا(س) بر لزوم بیان فضایل نقلی اهل بیت(ع) تأکید کرد، افزود: امام علی(ع) دارای فضائلی هستند که نقلی نیستند، بلکه عملی هستند؛ به عنوان مثال، پیامبر گرامی اسلام(ص) در دوران صدر اسلام با دشمنیهای بی شماری مواجه شدند، در دوران حیات پیامبر اکرم(ص)، حدود ۸۰ جنگ رخ داد که همه آنها دفاعی بود و کفار به مسلمانان حمله میکردند.
حجت الاسلام مدنی اظهار کرد: در آن دوران، هر جا که رسول خدا(ص) برای جنگ آماده میشدند، امام علی(ع) در همه جنگها به جز جنگ تبوک حضور داشتند.
وی افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) در جنگ تبوک با توجه به توطئه ای که توسط دشمنان صورت گرفته بود، به امام علی(ع) فرمودند«یا من باید در مدینه بمانم یا تو باید بمانی» که در این میان، امام علی(ع) ماندند.
کسی نمی تواند منکر فضایل امام علی(ع) شود
مدیر جامعهالزهرا(س) افزود: گاهی پیامبر اکرم(ص) با عمل، فضایل امام علی(ع) را به مردم نشان میدادند؛ امام علی(ع) عملا فضائلی دارند که کسی نمی تواند منکر این فضائل باشد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: امام علی(ع) در همه جنگهای رسول خدا(ص) حاضر بودند و هیچ گاه فراری برای ایشان نوشته نشده است.
مدیر جامعه الزهرا(س) به جریان جنگ احد در اوایل تاریخ اسلام اشاره کرد، گفت: در جنگ احد هفتاد ضربه شمشیر به بدن مبارک امام علی (ع) وارد شده بود و آن حضرت را با بدن پاره پاره به مدینه بردند؛ به طوری که امام علی(ع) در کوفه، بعد از ۲۵ سال فرمودند «اگر الان لباسم را کنار بزنم هنوز آثار شمشیرهایی که در احد خوردم وجود دارد».
مدیر جامعهالزهرا(س) اظهار کرد: در جنگ احد، دو شمشیر امام علی(ع) شکست و پس از آن، پیامبر اکرم(ص) ذوالفقار خود را به آن حضرت دادند و از آنجا ذوالفقار به شمشیر امام علی(ع) ملقب شد.
فدکیه زیباترین خطبه در بیان فضایل امیرمؤمنان(ع) است
حجت الاسلام مدنی ادامه داد: هیچ فردی همانند حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه که آتشفشان علوم زهرایی(س) است، درباره فضائل حضرت امیرمؤمنان(ع) زیبا بیان نکرده است.
وی با اشاره به بخشی از خطبه فدکیه گفت: حضرت زهرا(س) در این خطبه می فرمایند«وْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّیْطانِ، اَوْ فَغَرَتْ فاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ، قَذَفَ اَخاهُ فی لَهَواتِها، فَلا یَنْکَفِیءُ حَتَّى یَطَأَ جِناحَها بِأَخْمَصِهِ، وَ یَخْمِدَ لَهَبَها بِسَیْفِهِ، مَکْدُوداً فی ذاتِ اللَّهِ، مُجْتَهِداً فی اَمْرِ اللَّهِ، قَریباً مِنْ رَسُولِاللَّهِ، سَیِّداً فی اَوْلِیاءِ اللَّهِ، مُشَمِّراً ناصِحاً مُجِدّاً کادِحاً، لا تَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةَ لائِمٍ وَ اَنْتُمَ فی رَفاهِیَّةٍ مِنَ الْعَیْشِ، و ادِعُونَ فاکِهُونَ آمِنُونَ، تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوائِرَ، وَ تَتَوَکَّفُونَ الْاَخْبارَ، وَ تَنْکُصُونَ عِنْدَ النِّزالِ، وَ تَفِرُّونَ مِنَ الْقِتالِ؛ هر هنگام که شیطان سر برآورد یا اژدهائى از مشرکین دهان باز کرد، پیامبر برادرش را در کام آن افکند، و او تا زمانى که سر آنان را به زمین نمىکوفت و آتش آنها را به آب شمشیرش خاموش نمىکرد، باز نمىگشت، فرسوده از تلاش در راه خدا، کوشیده در امر او، نزدیک به پیامبر خدا، سرورى از اولیاء الهى، دامن به کمر بسته، نصیحتگر، تلاشگر، و کوششکننده بود، و در راه خدا از ملامت ملامتکننده نمىهراسید؛ و این در هنگامهاى بود که شما در آسایش زندگى مىکردید، در مهد امن متنعّم بودید، و در انتظار بسر مىبردید تا ناراحتىها ما را در بر گیرد، و گوش به زنگ اخبار بودید، و هنگام کارزار عقبگرد مىکردید، و به هنگام نبرد فرار مینمودید».
توافق در مسیر تکلیف، درسی بزرگ از سیره زندگی حضرت زهرا(س) است
مدیر جامعه الزهرا(س) ادامه داد: فضایل عملی امام علی(ع) آنچنان گویا است که نمیتوان آنها را نفی کرد و اگر کسی بخواهد فضایل آن حضرت را نفی کند، باید احد، بدر، حنین، و خندق را نفی کند.
حجت الاسلام مدنی افزود: همراهی، همدلی و همکاری حضرت فاطمه زهرا(س) با همسر در مسیر اهداف، درسی است که ما میتوانیم از سیره حضرت زهرا(س) بگیریم؛ در این مسیر، فقط بحث جنگ نیست، پیامبر اکرم(ص) اولین کسی را که به میان دریای شمشیر میفرستادند، علی(ع) بودند، اما حضرت زهرا(س) هیچ گاه اعتراضی نکردند.
وی با اشاره به جود و بخشش امام علی(ع) اظهار کرد: بخشش امام علی(ع) همیشه به گونه ای بوده که نان داخل سفره اش را بخشیده است و در این میان، توافق در مسیر تکلیف موجب شد که همراهی و همدلی حضرت زهرا(س) نیز وجود داشته باشد.
مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان این که در زندگی و در مسیر تکلیف سعی در توافق و همکاری داشته باشیم، گفت: این درس بزرگ ما از زندگی حضرت زهرا(س) است که در مسیر تکلیف مانع نباشیم و مشوق و همراه باشیم./968/پ۲۰۱/ی