۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۸
کد خبر: ۵۰۵۰۶۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری مطرح کرد؛

صبر منطق شیعه در مواجهه با آزمایشات الهی

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان لیله‌القدر را شب ولایت خواند و گفت: شیعه در احیای شب قدر می‌آموزد که در مواجهه با آزمایشات الهی با منطق صبر ولایت را همراهی کند تا رستگار شود.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی میرباقری در برنامه احیای شب ۱۹ ماه مبارک رمضان که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به این‌که امتحان در موضوع ولایت اصالت آزمایشات الهی است، عنوان داشت: مؤمن باید توجه داشته که امتحان به توحید خداوند متعال در موضوع ولایت قرار می‌گیرد بر این اساس عاشورای حسینی و همچنین اساس ماجرای سقیفه در حقیقت مسلمانان به توحید الهی آزمایش‌شده و نتیجه این آزمایش را تاریخ ثبت کرده است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری به محتوای خطبه ۵ نهج‌البلاغه اشاره کرد و اظهار داشت:  امام علی (ع) در این خطبه فرموده است «لما قبض رسول الله (ص) و خاطبه العباس و ابوسفیان بن حرب فیان یبایعا له بالخلافة و ذلک بعدان تمت البیعة لابی بکر فی السقیفة و فیها ینهی عن الفتنة و یبیّن عن خُلقه و علمه؛ هنگامی که {رسول خدا}(ص) رحلت فرمود عباس و ابوسفیان به امام علی (ع) عرض کردند که آماده‌اند با او برای خلافت بیعت کنند؛ و این در زمانی بود که بیعت در سقیفه برای ابوبکر پایان‌یافته بود، حضرت نپذیرفت و این خطبه را ایراد کرد و در آن، نهی از فتنه و آشوب می‌کند و از روحیه و آگاهی‌های خود پرده برمی‌دارد».

رییس فرهنگستان علوم اسلامی به توصیف اهل تقوا از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و ابراز داشت: اهل تقوا از منظر شرع مقدس اسلام عبارت است از کسانی که در دنیا دنبال اثبات خود نیستند و برای احیاء امر الهی به حقیقت بندگی سرنهاده‌اند.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۲۰ سوره فرقان می‌فرماید «وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلینَ إِلاَّ إِنَّهُمْ لَیَأْکُلُونَ الطَّعامَ وَ یَمْشُونَ فِی الْأَسْواقِ وَ جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ تَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصیراً؛ و ما هیچ رسولی پیش از تو به خلق نفرستادیم مگر آنکه آنها هم (مانند تو) غذا می‌خوردند و در میان بازارها راه می‌رفتند (پس امّت به این عذر تکذیب رسالت تو نتوانند کرد)، و ما بعضی از شما بندگان را سبب آزمایش بعضی دیگر می‌گردانیم تا آیا صبر (در طاعت خدا) خواهید کرد؟ و پروردگار تو  (به احوال و اعمال همه خلق) بیناست»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری به نکات تفسیری فراز آخر آیه ۲۰ سوره فرقان اشاره کرد و گفت: در تفاسیر روایتی در ذیل این آیه آمده است که به این حقیقت اشاره دارد که روزی رسول اکرم (ص) از آزمایشات الهی اهل‌بیت (ع) را باخبر می‌سازد این در حالی است که روایت صراحت دارد که امام علی (ع) همه این آزمایشات را پذیرفت و به آن‌ها رضایت داد بر این مدار بر اساس صریح این آیه شریفه خداوند متعال آزمایش توحید را در ولایت امیرالمؤمنین (ع) قرار داده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) لیله‌القدر را شب ولایت توصیف کرد و ابراز داشت: شیعه در احیاء شب قدر می‌آموزد که با صبر باید با امام خود بیعت تازه کرده و در مسیر ابتلائات الهی همواره همگام با ولایت با منطق صبر همراه بماند تا رستگار شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که تأخیر در ولایت برای تثبیت توحید حقیقی و برپایی حکومت عدل جهانی است، اظهار داشت: ابتلا شیعه پس از شهادت امام علی (ع) به آزمایشات گوناگون به‌منظور سنجش میزان تحمل و صبر امت است؛ بر این اساس صبر و بردباری اساسی‌ترین ویژگی یک مؤمن معیار و شیعه واقعی است.

وی افزود: در روایات آمده است فردی از خراسان نزد امام صادق (ع) آمد و او را به جنگ برای بازپس‌گیری خلافت دعوت کرد. اما امام به خراسانی دستور داد وارد تنور پر از آتش شود و او از این عمل خودداری کرد، در همین حال هارون مکی وارد شد و امام همان دستور را به او داد و او انجام داده و وارد تنور داغ شد، اما درنهایت هیچ آسیبی به او نرسید؛ بر این اساس می‌توان ابتلا شیعه را برای درک هویت حقیقی لقب امیرالمؤمنین را بهتر دریافت چراکه ظهور لقب حقیقی امیرالمؤمنین پس از رجعت به وقوع خواهد پیوست.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با شاره به اینکه پس از سقیفه آن‌قدر امتحان و آزمایش سخت شد که حتی لحظه‌ای سلمان فارسی نکته‌ای به قلبش خطور کرد، عنوان داشت: نقل‌شده است که ۷۰ هزار منبر امام علی (ع) را لعن می‌کردند و اگر در نماز جمعه لعن حضرت را فراموش می‌کردند نماز خود را قضا کرده و دوباره به‌جا می‌آوردند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی جریان‌های حلال شیعی در کشورهای سوریه، لبنان و یمن را هزینه‌های ولایتمداری عنوان کرد و گفت: ولایتمداری هزینه‌هایی دارد که در ابتلائات و آزمایشات مورد وصف قرآن بیان‌شده است./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات