قضاوت در مسائل لیاقت و شایستگی می خواهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل دوشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 17 قرآن و آيه 32 سوره مباركه انبيا، گفت: داستان چند نفر از پيامبران الهي بيان شده است كه يكي از اين داستان ها مربوط به حضرت داود و سليمان است.
وي افزود: حضرت داود پدر حضرت سليمان بود و از جمله پيامبراني بود كه ضمن پيامبري حكومت را نيز داشت ‹‹يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ›› ما تو را در زمين جانشين و خليفه و حاكم قرار داديم تا به عدالت حكم كنيد.
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به دو قضاوت از حضرت داود كه خداوند به هردو قضاوت اشكال گرفته است، گفت: يكي از اين قضاوتها در سوره مباركه انبياء و قضاوت ديگر در سوره مباركه صاد آمده است.
وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ›› ما به حضرت سليمان اين حكم را آموختيم ‹‹وَكُلًّا آتَيْنَا حُكْمًا وَعِلْمًا›› ما به حضرت داود و حضرت سليمان علم و حكمت را با هم داديم، بنابراين خداوند علم حضرت داود را رد نمي كند كه او در قضاوت اشتباه كرده است ‹‹وَسَخَّرْنَا مَعَ دَاوُودَ الْجِبَالَ يُسَبِّحْنَ وَالطَّيْرَ›› ما كوهها را در اختيار حضرت داود قرار داديم به طوريكه با حضرت داود تسبيح مي كردند، هر زماني كه حضرت داود سبحان الله مي گفت، كوهها و پرنده ها نيز با حضرت داود تسبيح مي گفتند.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند درباره حضرت داود مي فرمايد ‹‹وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّكُمْ لِتُحْصِنَكُم مِّن بَأْسِكُمْ›› يك صنعتي را تحت عنوان صنعت زره دوزي به حضرت داود آموزش داديم به طوري كه آهن را در دست حضرت داود نرم كرده بوديم تا به هر شكلي كه مي خواهد در بياورد، بنابراين زره دوزي از زمان حضرت داود شروع شد.
حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند براي حضرت سليمان نيز مي فرمايد ‹‹وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ عاصِفَةً›› براي حضرت سليمان هم باد را در اختيارش قرار داديم كه اين باد حضرت سليمان را هر كجا مي خواست مي برد.
وي گفت: در مجموع اين آيات مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه خداوند هر چند كه به قضاوت حضرت داود نقد داشت، اما اينگونه نيست كه عصمت حضرت داود را زير سؤال ببرد و تعاريف زيادي ميكند و مي گويد ما به حضرت داود علم و حكمت داديم.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به مسأله مهم قضاوت در اين آيه، گفت: قضاوت كار بسيار مشكلي است و هر چند ما قاضي نيستيم اما روزانه بيش از 10 بار نسبت به برخي از مسائل قضاوت ميكنيم و هر گونه حرف و سخني در باره هر موضوعي قضاوت و اظهار نظر است.
حجت الاسلام شاه فضل افزود: نكته مهمي كه در اين آيات است، اين است كه هرچند خيلي از قضاوت ها ظالمانه نيست اما قضاوت هاي بهتري هم مي توان داشت، بنابر اين قضاوت حضرت داود قضاوت ظالمانه نبود اما مي شد قضاوت بهتري هم داشت.
وي يادآور شد: در قضاوت هاي خود بايد ببنيم آيا حرف من بهترين حرف است و يا اينكه لياقت و شايستگي اين را دارم كه قضاوت كنم، چرا كه خيلي از مسائل اصلا ربطي به ما ندارد و تخصصي نداريم كه بخواهيم اظهار نظركنيم و در برخي مواقع سكوت بهترين كمك به قضاوت است، اما اگر حرفي زده شد در ادامه هم بايد پاسخگوي حرف خود بود.
دبيرجامعه روحانيت كاشان، گفت: مسأله قضاوت و قضاوت بهتر، به اندازه اي سخت و دشوار است كه حتي پيامبران الهي نيز را مشكل روبرو مي كرده است و حضرت داود با آن همه عظمتي که دارد قضاوتي مي كند كه يك قضاوت بهتر از قضاوتی که حضرت سليمان انجام داد نيز وجود دارد، بنابراين در قضاوت هاي خود خيلي اصرار نكنيم كه حرف من بهترين حرف است.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در آيه 36 سوره مباركه اسراء مي فرمايد ‹‹وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ›› در مسائلي كه علم آن نداريد اظهار نظر نكنيد، چرا كه خداوند از همين سخنان و اظهارنظرهاي ما نيز سؤال مي كند./1307/۲۰۲/ب۲