نمیتوانیم ساده از کنار مسائل انقلاب بگذریم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سیدمحمود مدنی، مدیر در نهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا (س)» که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه 17 رمضان مصادف با سالگرد پیروزی مسلمانان در جنگ بدر است، گفت: این جنگ برای مسلمانان در طول تاریخ درس های فراوانی دارد.
وی افزود: امروز منطقه بدر تبدیل به شهری میان مکه و مدینه شده است و باید دقت کرد که شهدای بدر شهدای برجستهای هستند و جایگاه ویژهای دارند و جنگ بدر در نهایت مظلومیت صورت گرفت و خداوند به صورت ویژه مسلمانان را یاری کرد.
مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: شرایط جنگ بدر ویژه است، شهدای جنگ بدر ویژه هستند، نصرت الهی در این جنگ، ویژه است و این جنگ، درسهای خاصی هم دارد.
شناخت، معیار درک درد و رنج های انسان از این دنیا است/ ریشه آلام مردم در عدم درک و شناخت دنیا است
حجت الاسلام مدنی با طرح این سؤال که فرصت عمر و دنیا را چگونه شناختید، ادامه داد: اگر شما شناخت درستی از فرصت عمر و دنیا نداشته باشید، بسیاری از آلام، مصیبتها و دردها را احساس میکنید؛ در حالی که اگر انسان دید دیگری نسبت به دنیا داشته باشد، آلام و مصیبتها را احساس نمیکند.
وی با اشاره به تفاوت عارف و جاهل، افزود: عارف چون شناخت درستی از فرصت عمر و زندگی دنیا دارد، برخورد درستی میکند؛ امروز نیز بسیاری از دردها و گرفتاریهای زندگی ما به خاطر تصور نادرست ما از دنیا و فرصت عمر است.
هیچ خیری بدون شر نیست و هیچ شیرینی دنیا بدون تلخی نیست
مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: برخی تصور میکنند که خداوند ما را آفریده است تا در این دنیا لذت ببریم، خوش باشیم و بخوریم و بخوابیم و با این تصور وقتی وارد زندگی میشویم، میبینیم که هیچ خیری بدون شر نیست و هیچ شیرینی دنیا بدون تلخی نیست و این تصور، کم کم ما را به دنیا بدبین میکند.
حجت الاسلام مدنی اظهارکرد: مضمون فرمایش امام زین العابدین(ع) این است که معمولا مردم در دنیا خوشی را طلب میکنند در حالی که خداوند خوشی را در دنیا نیافریده، این دنیا جای خوشی و لذتخانه نیست، ما برای لذت بردن و راحتی به این دنیا نیامدیم.
دینا محل جبر و لذت گرایی نیست
وی افزود: گروهی معتقد هستند که این دنیا برای ما نیست، به زور ما را آوردند و به زور میبرند، این دنیا حساب و کتاب ندارد که این نوع تفکر با تفکر اسلامی سازگار نیست و قرآن کریم به شدت با این منطق برخورد میکند؛ خداوند در آیه ۲۷ سوره ص میفرماید «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً ذلِکَ ظَنُّ الَّذينَ کَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذينَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ؛ ما آسمان و زمین و آنچه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم این گمان کافران است وای بر کافران از آتش (دوزخ)».
ما در این دنیا وارد یک مسابقه نفسگیر جدی و اساسی شدیم
مدیر جامعه الزهرا(س) در پاسخ به این سؤال که خداوند برای چه ما را به این دنیا آورده است، گفت: خداوند در آیه ۶ سوره انشقاق میفرماید«يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلي رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقيهِ؛ ای انسان، تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت میروی و او را ملاقات خواهی کرد».
حجت الاسلام مدنی ادامه داد: شما در این دنیا وارد یک مسابقه نفسگیر جدی و اساسی شدید، باید مبارزه کنید و زجر بکشید تا پیش بروید؛ همه لذتها و خوشیها آنجا است، در آن دنیا، پیری، درد، گرسنگی، تشنگی و آلام و دردها نیست.
حیات، انتخاب یک عقیده صحیح است با جهاد در راه آن
وی به جمله «اِنَّ الحَیاهَ (حیات) عَقیدَهَ و جَهاد» اشاره کردو افزود: حیات، انتخاب یک عقیده صحیح است با جهاد در راه آن؛ حیات، زندگی و عمر همین است.
مدیر جامعهالزهرا(س) گفت: اگر انسان احساس کند که به این دنیا آمده است تا دوران جهادی را بگذراند، پس غفلت و سستی در این دنیا معنا ندارد؛ غفلت مانند این است که سربازی در خط مقدم جبهه به خواب برود، و لذتها مانند غذاخوردن رزمنده در خط مقدم بدون توجه به دشمن است.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: خداوند در آیه ۷۶ سوره نساء میفرماید: «الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا يُقاتِلُونَ في سَبيلِ الطَّاغُوتِ؛ کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار میکنند و آنها که کافرند، در راه طاغوت»؛ از این آیه چنین استنباط میشود که شما در این دنیا یا در مسیر خدا میجنگید یا در مسیر طاغوت نبرد میکنید؛ اگر ما با این دید نگاه کنیم، بسیاری از شبهاتی که به وجود میآید، پاسخ داده میشود.
حجت الاسلام مدنی ادامه داد: گاهی این شبهه به وجود میآید که چرا در جایی که همه کافر هستند، هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی آید، اما ما که مسلمان هستیم، مشکلات زیادی داریم؛ این شبهه جوابهای زیادی دارد، اما یکی از جوابها این است که بنا نیست که هر که خوب است، در این دنیا راحت باشد.
وی تصریح کرد: هر آن که به دنبال روزی حلال است و به وظیفه دینی خود عمل میکند، بنا نیست که مشکلی در این دنیا نداشته باشد، در این دنیا هر چه هم خوب باشید، باز هم گرفتار هستید.
زندگی در این دنیا به معنای جهاد است
مدیر جامعه الزهرا(س) اظهار کرد: ما باید در این دنیا اهل جهاد باشیم، نمی شود که وسط میدان باشیم، «خاکشیرمزاج» و «با همه بسازیم» نمی شود؛ مقام معظم رهبری که فرمودند: «من دیپلمات نیستم، من انقلابی هستم»، برداشت من از سخن رهبر معظم انقلاب این است که زندگی به معنای جهاد است.
حجت الاسلام مدنی گفت: ما به این دنیا آمده ایم که جهاد کنیم و نمی توانیم در این دنیا بی تفاوت باشیم؛ ما درسی که از زندگی حضرت زهرا(س) گرفتیم این است که در جبهه حق باید حاضر باشیم و نباید غایب بود و حضرت فاطمه زهرا (س) از این جهت، الگوی عجیبی است.
ولادت حضرت زهرا(س) صحنه تقابل حق و باطل است
وی با بیان این که ولادت حضرت زهرا(س) با تقابل حق و باطل شروع میشود، افزود: حتی ولادت حضرت زهرا(س)، صحنه تقابل حق و باطل است؛ چنانچه نقل شده است زمانی که حضرت خدیجه(س) منتظر به دنیا آمدن حضرت زهرا(س) بودند و همه زنان آن حضرت را رها کرده بودند، خداوند متعال چهار زن بهشتی را برای کمک میفرستد.
دستان کوچک حضرت زهرا(س) حامی حضرت رسول(ص)
پژوهشگر و نویسنده حوزوی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) زمانی که به پیامبری مبعوث شدند، مورد اذیت و آزار کفار قرار میگرفتند؛ در مقام ابراهیم بر سر رسول خدا (ص) شکمبه گوسفند میریزند، در این حال، حضرت متوجه میشوند که دستان کوچک حضرت فاطمه زهرا(س)، این آلودگیها را از صورت پیامبر پاک میکند.
حضور حضرت زهرا(س) در غزوات پیامبر(ص)
حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: زمانی حضرت زهرا(س) با کاروانی عازم مدینه میشوند، دشمنان به کاروان فاطمیات حمله میکنند و آن حضرت مورد تهاجم دشمن قرار میگیرند، اما امام علی(ع) از ایشان دفاع میکنند؛ حضرت زهرا(س)در جنگ احد نیز شرکت میکنند و به پرستاری مجروحین میپردازند.
غرب الگوی ما در گرامیداشت روز پرستار نیست
وی افزود: امروز روز پرستار را به خانمی که در جنگ جهانی اول در میدان جنگ حضور داشته، نسبت میدهند و حتی در ایران نیز این روز را گرامی میدارند؛ در حالی که حضرت زهرا(س) در جنگ احد به پرستاری میپرداختند و مجروحین را مداوا میکردند.
مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: در روزی که تمام مردم مدینه النبی ایستاده بودند و حضرت علی(ع) را مظلوم در گوشه ای میدیدند؛ حضرت زهرا(س) به صورت تمام قد، پشت سر امام علی(ع) ایستاد و به تعبیر بنده، سربازی بود که به تنهایی یک پادگان بود.
تا زمانی که حضرت زهرا(س) زنده بود کسی حتی به زور نتوانست از امام علی(ع) بیعت بگیرد
حجت الاسلام مدنی ادامه داد: تا زمانی که حضرت زهرا(س) زنده بودند، نتوانستند از امام علی(ع) بیعت بگیرند؛ آن حضرت با سخنرانی و خطبه خوانی به دفاع از حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) پرداختند.
مدیر جامعهالزهرا(س) اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در مدینه حرمی برپا کردند که تا قیام قیامت برپاست و هر که وارد مدینه میشود، در پی مزار پنهان آن حضرت است.
موضع ما در این دنیا، موضع حق است/انقلابی بودن برای ما یک وظیفه است
وی افزود: همان طور که بیان شد، نگاه ما به اشیا تعیین کننده رابطه، عکس العمل و رفتار ما است؛ نگاه ما به زندگی این است که این دنیا محل لذت و بطلان نیست، بلکه محل جهاد است و ما باید موضع خود را مشخص کنیم و در موضع حق باشیم.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی افزود: ما به عنوان جامعه زهرایی موظف هستیم که در این جبهه حق و باطل وسط میدان حق باشیم؛ انقلابی بودن برای ما یک وظیفه است که نمی توان از آن گذشت.
ما نمیتوانیم ساده از مسائل انقلاب بگذریم
مدیر جامعهالزهرا(س) ادامه داد: چندین هزار جوان تمام آرزوهای خود را فدا کردند تا انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد؛ ما نمی توانیم ساده از مسائل انقلاب بگذریم، ما مسؤولیت و تعهد داریم.
حجت الاسلام مدنی یادآور شد: انقلابی بودن به معنای این نیست که از همه مسؤولین دفاع کنیم، ما احترام همه مسؤولین را داریم، اما انقلابی بودن به معنای تأیید افراد و جناحها و وارد بازی سیاسی شدن و سیاسیکاریها نیست؛ حفاظت از اصول انقلاب و حاکمیت دین الهی برای همه یک وظیفه است/۹۶۸/پ۲۰۲/ج