۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۰۴۴۴۸
آیت الله سبحانی:

تهمت های نسبت داده شده به پیامبر از سوی مشرکان نشانه پاکی آن حضرت است

حضرت آیت الله سبحانی گفت: مشرکان تهمت های بسیار به پیامبر اسلام زدند این تهمت ها در عین حالی که تهمت ناروایی است، بر حقیقت و پاکی رسول اکرم(ص) دلالت دارد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر شانزدهم ماه مبارک رمضان در درس تفسیر سوره ملک که در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، اظهار داشت: رسول گرامی اسلام(ص) را در ایام بعثت با انواع تهمت ها متهم کرده اند؛ تهمت های فراوانی به پیامبر اکرم(ص) زدند؛ او را کاهل و ساحر خطاب می کردند، گاهی اوقات آن حضرت را متهم کردند به این که قرآن را از دیگران تحویل می گیرد و به ما می گوید؛ این نوع تهمت ها از یک حقیقت حکایت می کند و آن به نفع پیامبر(ص) است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: این تهمت ها در عین حالی که تهمت ناروایی است، بر حقیقت پاکی دلالت دارد و آن این که در حیات پیامبر اکرم(ص) نقطه ضعفی ندیدند که بگویند سارق و زانی است؛ اینها دلالت بر پاکی پیامبر اکرم(ص) است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر می توانستند در زندگانی پیامبر اکرم(ص) تهمت های این چنینی را پیدا کنند، بر پیامبر(ص) نثار می کردند؛ از این تهمت ها نتیجه خوبی می گیریم و معلوم می شود که در زندگی پیامبر(ص) نقاط ضعف به نام سرقت، زنا و قتل و غیره پیدا نکردند و صحیفه زندگی پیامبر(ص) به تمام معنا پاک بوده است؛  تهمت هایی می زدند که هم اثبات و هم نفی آن مشکل است. این رقم تهمت ها بیان کردن، از نظر روانشناسی و تاریخی حاکی از طهارت زندگانی پیامبر اکرم(ص) از آن گناهان بد اجتماعی است.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: می گفتند که ما منتظر مرگ این پیامبر هستیم؛ هر تهمتی به پیامبر زدند، نتوانستند ثابت کنند و در نهایت گفتند که مرگ بیاید و این انسان را ببرد؛ این مقدمه بیان شده درباره این آیه، از یک سلب و ایجاب مرکب است، سلبش تهمت هایی که زدند و ایجاب، از همین تهمت ها فهمیدیم که در حیات پیامبر اکرم(ص) از گناهانی که در جامعه وجود دارد، پیدا نکردند.

وی گفت: در این آیه می خوانیم که بگو: «به من خبر دهيد اگر خداوند مرا و تمام كسانى را كه با من هستند هلاك كند، يا مورد ترحّم قرار دهد، چه كسى كافران را از عذاب دردناك پناه مى‏ دهد؟»؛ خداوند در این آیه می فرماید به این ها بگو انتظار مرگ مرا می کشید؟ با مردن مؤمنین مشکل حل نمی شود بلکه گناهان شما در روز قیامت بر گردن شما است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در این آیه می خوانیم که «إِنْ أَهْلَكَنىِ‏َ الله » اگر خداوند مرا بمیراند؛ «اهلک» در اصطلاح ما بد است، اما در اصطلاح قرآن به معنای مرگ است؛ گمان بد نشود که این اهانت به پیامبر اکرم(ص) است، اصطلاحات متفاوت است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ضمن بیان مثالی درباره آیه ذکر شده، افزود: بچه هایی که به مدرسه می روند، معلم سخت گیری می کند و در خانه پشت سر معلم بد می گویند، از خدا می خواهند که این معلم بمیرد، عقلشان نمی رسد که مرگ معلم مشکل اینها را حل نمی کند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه 29 سوره ملک اظهار داشت: بخش دوم این آیه حاکی از آن است که می خواهد بگوید کار دست خدا است و شما هر چه فکر کنید، کار تان به جایی نمی رسد.

وی گفت: علت این که کلمه «رحمان» را بیان می کند، این است که مشرکین از این کلمه ناراحت بودند، هر موقع پیامبر کلمه رحمان را بر زبان جاری می کرد، می گفتند که این رحمان کیست؟ رحمان کلمه ای است که دنیا و آخرت را شامل می شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: گاهی که صدّامیان از صدمه هایی که رزمنده ها می زدند، خیلی ناله می کردند، امام خمینی(ره) فرمودند من یک طلبه هستم، مرگ مرا نخواهید، مرگ و حیات من مؤثر نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در آیه آخر این سوره می خوانیم که اگر خلاق متعال کاری کند که آب های روی کره زمین در دل زمین، فرو رود که حتی نشود با چاه های عمیق هم آب را بیرون کشید، چکار می کنید؟ اگر واقع به خدا معتقدیم باید به ربوبیت خدا هم معتقد باشیم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به تأثیر گفتن ذکر «یا حی یا قیوم» در رفع مشکلات اظهار داشت: امیر مؤمنان(ع) می فرماید در جنگ بدر دیدم که پیامبر سر بر خاک نهاده و سجده می کند و ذکر «یا حی یا قیوم» را بر زبان جاری می کند، رفتم و برگشتم، دیدم که پیامبر(ص) باز هم این ذکر را تکرار می کرد، پیامبر گرامی اسلام(ص) در این ذکر بود که پیروزی نصیب لشکر آن حضرت شد. اگر به این دو اسم متوسل شویم، معتقد به ربوبیت خدا هستیم./822/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات