۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۵۰۳۴۲۷
آیت الله مکارم شیرازی:

زحمات بسیاری برای انقلاب کشیده شده است/ مردم و مسؤولان قدر انقلاب را بدانند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که قیام خونین ۱۵ خرداد سرآغاز نهضت بود و منجر به پیروزی انقلاب شد، گفت: باید قدر این انقلاب را بدانیم که برای آن بسیار زحمت کشیده شده است.
ضبط برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به راه های پیشگیری از گناه در اسلام گفت: احکام به 5 قسمت واجب، حرام، مستحب، مکرو ه و مباح  تقسیم می شود.

وی افزود: به ما فرموده اند که تا جایی که امکان دارد از مکروهات پرهیز شود، مانعی برای انجام مکروهات وجود ندارد اما بهتر است که انسان از آن ها پرهیز کند، اگر انسان از مکروهات بپرهیزد از محرمات و گناهان بهتر پرهیز خواهد کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مواردی از مکروهات در معاملات اظهار داشت: از اموری که در معامله مکروه به شمار می رود مدح فروشنده و ذم مشتری است، فروشنده نباید جنس را مداحی کرده و خریدار هم نباید مذمت کند، اوصاف وعیوب چنس باید بیان شود اما مذمت و مدح بی جا ممنوع است.

وی ادامه داد: اگر انسان جنس را در جایی بفروشد که عیب آن معلوم نشود کراهت دارد، پارچه هایی وجود داشت که اگر در سایه می فروختند بسیار جالب بود اما اگر در روشنایی این  کار را می کردند آن جاذبه را نداشت که فروختن آن در سایه سبب گمراهی خریدار می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: امروزه هم در برخی جاها معمول است که روی میوه ها چراغ های پرنور قرار می دهند که کیفیت میوه های را به گونه ای دیگر نشان می دهد اما وقتی انسان می خرد می بیند که کیفیت ندارد، این کارها از نظر اسلام ممنوع است.

وی عنوان کرد: سود بالاگرفتن از دیگر موارد است، انسان به مقدار نیاز باید روی کالا سود بکشد، اسلام تأکید می کند که سود باید عادلانه بوده و در حدی باشد که هزینه کار و صاحب کار را تأمین کند، مسأله دیگر که از آن نهی شده این است که انسان از همه زودتر به بازار برود و از همه دیرتر خارج شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: افرادی که حریص هستند گاهی خانواده خود را در زمان بیداری نمی بینند، درست است که باید فعال بود و کسب و کار انجام داد اما کارها باید روی حساب و کتاب باشد، مسأله دیگری که کراهت دارد این است که وقتی معامله تمام شد خریدار دیگر نباید تقاضای تخفیف کند؛ انسان قبل از قرارداد و معامله می تواند تقاضای تخفیف کند.

وی اضافه کرد: کار دیگری که مکروه محسوب می شود این است که انسان در معامله دیگران دخالت کند و داخل شود یعنی اگر انسان بخواهد در معامله ای بالادست خریدار واقع شود کراهت دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات حضرت خدیجه(س) به اسلام گفت: فداکاری های این بزرگ بانوی اسلام واقعا بی نظیر است، ایشان دوران سختی عمر پیامبر را مشاهده کرد اما دوران پیروزی حضرت را ندید، دیگران دوران پیروزی های درخشان پیامبر را دیدند اما خدیجه این گونه نبود و با این وجود دست از دامان پیامبر اسلام(ص) بر نداشت.

وی با گرامیداشت قیام خونین 15 خرداد 42 افزود: آغاز نهضت از 15 خرداد بود که در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، بنده خاطرات بسیاری از 15 خرداد و رفتن به زندان شاه دارم، باید قدر این انقلاب را بدانیم که برای آن بسیار زحمت کشیده شده است./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات