۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۰۳۰۳۲
حجت الاسلام علوی تهرانی:

حسن خلق برترین چیز در میزان قیامت است

استاد حوزه علمیه گفت: حسن خلق نخستین چیزی است که قیامت در میزان قرار داده شده و برترین است.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه امروز 14 خرداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و گفت: رسول گرامی اسلام فرمودند: حسن خلق نخستین چیزی است که قیامت در میزان قرار داده شده و برترین است.

وی با بیان اینکه در میزان عمل بندگان چیزی برتر از حسن خلق وجود ندارد، عنوان کرد: رسول خدا می‌فرمایند محبوب‌ترین شما نزد من نمازخوان‌ها، جهادگران، روزه‌داران نیستند بلکه خوش خلق‌ترین شما نزد من محبوب‌تر از همه است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی افزود: ما همواره از خداوند شفاعت، عنایت و زیارت رسول خدا(ص) را خواستیم اما تا به حال نگفتیم که خدایا اخلاق ما را شبیه پیامبر(ص) قرار بده.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی براینکه شبیه‎ترین شما به من خوش‌اخلاق‌ترین شما است، اظهار داشت: تلاش کنید که شبیه پیامبر(ص) شوید اجابت دعا، شفاعت، عنایت و زیارت با معرفت هم خواهد آمد.

وی افزود: پیامبر(ص) عاشق حسن خلق است در جنگ خاندان حاتم طایی را که اسیر کرده و نزد پیامبر(ص) آوردند بدون دادن جزیه یا اسلام آوردن فرمودند که آنها را آزاد کنید؛ اصحاب علت را پرسیدند؛ پیامبر(ص) پاسخ دادند به این علت که آنها خاندان سخاوت هستند؛ یعنی پیامبر(ص) سخاوت را دوست دارند اگر چه از اهل ایمان نباشد، وقتی خبر به خاندان حاتم طایی رسید همه مسلمان شده و بعدها از فداییان امیرمومنان علی(ع) شدند.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه کامل‌ترین افراد در ایمان خوش خلق‌ترین آنها است، عنوان کرد: در عرضه اعمال بعد از واجبات محبوبترین آنها نزد خداوند حسن خلق است، بنابراین ابتدا باید به واجبات، بعد حسن خلق و سپس متسحبات توجه کرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: نباید در واجبات توقف کرد امام صادق(ع) فرمودند که انسان در قیامت با بیشترین چیزی که نزد خداوند قرب پیدا می‌کند حسن خلق است.

وی با بیان اینکه حسن خلق انسان را به درجه عابدان می‌رساند، گفت: حسن خلق مجموعه صفات و رفتارهای مثبتی است که در تعامل با انسان‌های دیگر باید رعایت شود، به این مجموعه قاعده زرین گفته می‌شود که حضرت عیسی(ع) درباره آن فرموده است که این قاعده عصاره همه کتب آسمانی است./۲۰۲/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات