۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
کد خبر: ۵۰۲۸۶۴
کارشناس دینی مطرح کرد؛

فرهنگ روزه داری بسترساز رعایت حقوق شهروندی

حجت الاسلام رنجبرماهانی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی یک نوع حقوق شهروندی در اسلام است، گفت: اگر سبک زندگی، اسلامی و دینی باشد، می توان از آن فرهنگ به خوبی یاد کرد، که منطبق بر شرع و قانون اساسی است.
حقوق شهروندی

حجت الاسلام علی رنجبرماهانی امام جمعه ریگان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، به تبیین حقوق شهروندی پرداخت و اظهار کرد: حقوق شهروندی یک واژه کلی و عمومی است که این واژه بستگی به این دارد در کجا می شود از آن استفاده کرد، حال این سوال مطرح است که آیا تابه حال ما حقوق شهروندی نداشتیم که دولت ما این بحث حقوق شهروندی را مطرح می کند؟

وی بیان کرد: مگر ما در قانون اساسی حقوق شهروندی نداریم؛ مگر در دیگر موارد حقوق شهروندی نادیده گرفته شده است که در حال حاضر بحث حقوق شهروندی مطرح است، از این رو بحث حقوق شهروندی در صورتی که در جامعه ای اقشار فقیر، ضعیف و مستمند زندگی می کنند اگر ما بتوانیم آن حقوقی که آنان به گردن جامعه اسلامی دارند را  پرداخت کنیم؛ این بهترین گزینه در واژه حقوق شهروندی است.

امام جمعه ریگان با بیان اینکه اسلام توجه ویژه ای به اقشار مستضعف دارد، تصریح کرد: حتی روزه گرفتن هم یک نوع حقوق شهروندی است که خدای تبارک و تعالی در دین و شرع ما را ملزم به آن قرار داده است.

حجت الاسلام رنجبرماهانی ادامه داد: در روایات وارد شده است که که یکی از فلسفه های روزه گرفتن این است که اغنیا و ثروتمندان فقرا را درک کنند و در شرع مقدس، خداوند متعال وجوب روزه را حقوق شهروندی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در بعضی اوقات از حقوق شهروندی استفاده های نابجا می شود، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برای بخشی از معضلات جامعه و بعضی از افکار اشتباه، شرط های زندگی غربی در حقوق شهروندی گنجانیده می شود و زندگی غربی را یک نوع حقوق شهروندی به مردم معرفی می کنند.

امام جمعه ریگان با بیان اینکه اسلام برای زن در جامعه و خانواده ارزش زیادی قائل است، یادآور شد: اما غرب آن ارزش، عزت و احترام را برای زن در جامعه و خانواده قائل نیست؛ بنابراین سبک زندگی اسلامی یک نوع حقوق شهروندی در اسلام است.

حجت الاسلام رنجبرماهانی اضافه کرد: معرفی سبک زندگی غربی در جامعه به مردم به عنوان یک حقوق شهروندی قابل قبول نیست؛ بلکه حقوق شهروندی حقوقی است که اسلام و مبانی شرع اجازه آن را داده است و اگر سبک زندگی، اسلامی و دینی باشد می توان از آن فرهنگ به خوبی یاد کرد که منطبق بر شرع و قانون اساسی است.

وی ابراز کرد: سبک زندگی اسلامی، حقوق شهروندی در اسلام است و حقوق شهروندی آن حقوقی است که اسلام و مبانی شرع آن را اجازه داده است و نباید سبک اسلامی با احکام و مبانی شرع فاصله داشته باشد و اگر ما بخواهیم حقوق شهروندی را خارج از مبانی شرع تعریف کنیم غرب از آن استفاده های زیادی خواهد داشت./۹۷۰۹/ت302/س

ارسال نظرات