ولایت مطلقه فقیه فصل الخطاب قانون اساسی است/ سند ۲۰۳۰ وسیله ای برای نفوذ دشمن است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله سید احمد خاتمی شامگاه شنبه در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) که در آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به اینکه این مراسم بهفرمان امام خامنهای در این آستان مقدس برگزار میشود، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید فرموده است ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری میکند بیآنکه او را ببینند؛ خداوند قوی و شکستناپذیر است.»
عضو هیأترییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه گلستان حوزه و روحانیت گلهای معطری در طول تاریخ در دل خود پرورانده است، عنوان داشت: با تورق تاریخ میتوان بوی گلهای معطری از باغ حوزه را استشمام کرد که همواره در معادلات تاریخ تأثیرات جدی داشته است؛ بر این اساس در طول تاریخ در توصیف آنها کتابها نوشتهشده است و همچنان نکات ناگفته و تحریر آنها ادامه دارد.
امام خمینی جامع علما و فقهای زمان خود بود
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بابیان اینکه علمای اسلام در طول تاریخ مجاهدتهایی در عرصه تاریخ، فقه، اصول و تفسیر داشتهاند که مؤمن باید به آنها مباهات داشته باشد، ابراز داشت: امام راحل جمیع خوبیهای عالمان تاریخ اسلام است تا جایی که هر یک از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) که موردمطالعه قرار میگیرد شخصیتی تمامعیار را میتوان شاهد بود.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در سن ۲۷ سالگی مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة را به رشته تحریر درآوردند، این در حالی است که این کتاب یکی از عمیقترین و درخشانترین آثار عرفان اسلامی در دورهه متأخر است.
آیتالله خاتمی در ادامه به توصیف برخی از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: مجله لبنانی در ابتدای انقلاب در وصف ابعاد شخصیتی امام راحل چنین مینویسید خمینی کسی است که شرق را متحیر کرد؛ غرب را بهزحمت انداخت؛ اعراب را بهدست و پا انداخت و عالمی را به خود مشغول کرد.»
عضو هیأترییسه مجلس خبرگان رهبری به مناقب امام خمینی (ره) اشاره کرد و عنوان داشت: امام راحل فقه را از زاویه مدارس، حجرهها و انزوا به متن زندگی آورد بر این مدار نگاه امام خمینی (ره) به فقه این است که فقه تئوری زندگی بوده و برنامه زندگی انسان از ولایت تا وفات را در متن خود قرار داده است.
استکبار ستیزی تفاوت ماهوی نظام اسلامی با سایر حکومت ها است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایت مطلقه فقیه را نظریه و ابتکار انحصاری امام خمینی (ره) در بین فقهای اسلام توصیف کرد و اظهار داشت: امام راحل در عصر غیبت کبرای امام عصر (عج) نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری و طراحی کرد و خود با تکیهبر این جایگاه به احیاگری مبانی اسلام پرداخت.
امامجمعه موقت تهران به اهمیت و نقش حیاتی انقلاب اسلامی ایران در معادلات سیاسی دنیا اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) در کشور استراتژیک ایران نظامی با هویت و اصالت اسلامی طراحی و در مقابل نظام سلطه فرهنگ مقاومت اسلامی را شکل داد.
وی افزود: این اقدام امام خمینی (ره) ادامه راه انبیا الهی است چنانکه خداوند متعال در آیه ۲۸ سوره حدید چنین میفرمایدفرماید «ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید و به فرستاده او (محمد صلّی اللَّه علیه و آله) ایمان آورید تا شما را دو سهم از رحمت خویش عطا کند (سهمی بر ایمان به او و سهمی بر ایمان به پیامبران گذشته)، و نوری برای شما قرار دهد که با آن راه (زندگی اجتماع در دنیا، و راه بهشت را در محشر) بپیمایید و شما را بیامرزد، و خداوند آمرزنده و مهربان است.»
آیتالله خاتمی با اشاره به اینکه تاریخ گواهی داده است که هر پیامبری که فرصت پیدا میکرد برای احیای امر الهی اقدام به تشکیل حکومتی اسلامی کرده است، ابراز داشت: پیامبران از جمله حضرت داود، یوسف، سلیمان و رسول اکرم (ص) بذر و الگوی حکومت اسلامی را در جوامع انسانی پایهگذاری کردهاند؛ از این رو اقدام استراتژیک امام راحل برخاسته از متن دین مبین اسلام است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بیان تفاوت حکومت الهی با حکومت مادیگرای شیاطین پرداخت و گفت: تجربه تاریخی بشر به او میآموزد که حاکمان حکومت مادی همواره از بدنه قدرت حکومت به دنبال تأمین امیال مادی خود بودهاند.
وی ادامه داد: مفهوم عدالت و هویت حکومت اسلامی در کلام امیرالمؤمنین چنین توصیفشده است که «و شما دانستهاید، که سزاوار نیست کسی که بر ناموسها و جانها و غنیمتها و احکام مسلمین ولایت دارد و پیشوایی مسلمانان بر عهده اوست، مردی بخیل و تنگچشم باشد، تا در خوردن اموالشان حریص شود و نیز، والی نباید نادان باشد تا مردم را با نادانی خود گمراه سازد و نباید که ستمکار باشد تا وظیفه روزی آنان را ببرد و نباید از گردش ایام بترسد تا گروهی را همواره بر گروه دیگر برتری دهد، و نه کسی، که در داوری رشوه میستاند، تا رشوه گیرنده حقوق مردم را از میان برده و در بیان احکام و حدود الهی توقف نماید. و نه کسی، که سنّت را فرومیگذارد تا امّت را به هلاکت اندازد.»
تشکیل حکومت دینی هنر امام راحل بود
عضو هیأترییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تشکیل حکومت برمدار دین هنر امام خمینی (ره) بود، اظهار داشت: امام راحل در شرایطی حکومت دینی را تشکیل داد که اندیشمندان جوامع، دین را افیون تودهها توصیف میکردند در چنین شرایطی دنیای غرب غافلگیر و حکومت و نظام اسلامی در جامعه اسلامی ایران مستقر شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نظام اسلامی ایران بر ۷ رکن اساسی استوار است، گفت: خدامحوری اولین رکن تعیینکننده در نظام اسلامی ایران است چنانچه که قرآن کریم در پایان آیه ۴۰ سوره توبه فرموده است «وَکَلِمَةُ اللّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیم»
وی ادامه داد: امام راحل فرمودند تمام مقصد ما مکتب ما است، بر این مدار هویت توحیدی نظام اسلامی ایران حقیقت قدرت استراتژیک انقلاب را در معادلات سیاسی دنیا تثبیت کرده است.
امامجمعه موقت تهران به انتقاد صریح از محتوای سند ۲۰۳۰ پرداخت و اظهار داشت: دزدان انسانیت که ایران اسلامی را مستعمره خود قرار داده بودند و قدرت ایمان مردم و انقلاب آنها را از این سرزمین بیرون راند امروز میخواهند از پنجره دوباره در این امت نفوذ کنند؛ امضای سندی که اساساً مغایر اسلام است جایز نیست در حالی که امام خامنهای و مراجع تقلید بر هویت بیدین بودن این سند تصریح دارند.
آیتالله خاتمی با تأکید بر این که ما با هیچکسی دعوا نداریم، گفت: وظیفه امربهمعروف و نهی از منکر ما را بر آن داشته است که نکاتی که باید بر آن توجه جدی شود را بازگو کنیم تا محضر امام راحل سربلند بمانیم؛ سربلندی در محضر امام خمینی (ره) هویتی جز دینداری و صیانت از حریم دین و ولایتفقیه نیست.
ولایت مطلقه فقیه فصل الخطاب قانون اساسی است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم دومین رکن اساسی نظام اسلامی را ولایت مطلقه فقیه توصیف کرد و گفت: صاحب کتاب شریف جواهر در کتاب خود مینویسد که اگر کسی اصل ولایتفقیه را رد کند مسلماً از متن دین چیزی نفهمیده است.
وی افزود: امام راحل ولایت مطلقه فقیه را با تمام ابعاد آن تبیین فرمودند؛ ما معتقدیم که ولایت مطلقه فقیه دیگر تئوری نیست که برخی بگویند ما آن را قبول داریم یا نداریم بلکه ولایت مطلقه فقیه نص قانون و فصل الخطاب قانون اساسی است.
عضو هیأترییسه مجلس خبرگان رهبری مشروعیت تمام احکام مسؤولان کشور را ولایت مطلقه فقیه دانست و عنوان داشت: امام خمینی (ره) فرمودند پشتیبان ولایتفقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد؛ با چنین اتمامحجتی دیگر معنا ندارد که برخی هنوز بر کرسیهای همین نظام بگویند که ما ولایت مطلقه فقیه را قبول نداریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اهتمام امام خمینی به حضور مردم و مردمسالاری دینی را سومین رکن تعیینکننده نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: مشروعیت نظام اسلامی متن دین مبین اسلام است این در حالی است که امت شریف ایران باید توجه داشته باشند که حضور همهجانبه مردم است که مقبولیت بینالمللی نظام اسلامی را تثبیت میکند.
امامجمعه موقت تهران بابیان اینکه مردم در نظام اسلامی نقش استراتژیکی دارند، ابراز داشت: هنر امام راحل این بود که مردمسالاری دینی و اسلام ناب محمدی به بشریت عرضه کرد؛ بر این اساس کل ارکان این نظام را مردم با وسطه و در مواردی حساس بیواسطه انتخاب میکنند.
دفاع رهبر معظم انقلاب از آرای مردم در سال 88 مردم سالاری دینی را تثبیت کرد
آیتالله خاتمی به دفاع همهجانبه رهبر معظم انقلاب از آرای مردم در فتنه سال ۸۸ اشاره و تصریح کرد: ایستادگی رهبر معظم انقلاب دفاع از آرای مردم بود و این حقیقت دفاع ولایت از آرای مردم افق روشن مردمسالاری دینی را به جهانیان ثابت کرد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم فرهنگ نفرت از استکبار و استکبارستیزی امام راحل را چهارمین رکن اصولی نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره نحل فرموده است «ما در میان هر امتی فرستادهای برانگیختیم که خدا را عبادت کنید و از طاغوت دوری بجویید، پس خداوند برخی از آنها را (که اصول دعوت را پذیرفتند به مراحل کمال) هدایت کرد و بر برخی از آنها (که دعوت را رد کردند) ضلالت و گمراهی حتمی شد. پس در روی زمین بگردید و بنگرید که عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بود»
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در جریان فتح لانه جاسوسی که نظام اسلامی از سوی کارتر محکومبه قطع رابطه شده بود فرمودند خدا را شکر که هر چه زودتر این رابطه قطع شد، این اقدام امام راحل مشتی محکم بر دهان آمریکا بود.
عضو هیأترییسه مجلس خبرگان رهبری وحدت امت واحده را پنجمین رکن تعیینکننده در الگوی نظام اسلامی ایران دانست و گفت: حمایت از محرومان و ایستادگی بر خط مقاومت اسلامی دور رکن اساسی دیگر از نظام اسلامی است./۸۳۷/200/ج۱