ارتباط روحی عاطفی با امام زمان را در حد تحلیل روشنفکری و فکری محدود نکنید
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، در کتاب «انسان 250 ساله» براساس بیانات مقام معظم رهبری پیرامون امام زمان(عج) آمده است:
حالا اگر به آیات و روایات مراجعه بکنید - که البته محققین و متتبعین مراجعه کردهاند - خصوصیات بیشتری را هم پیدا میکنید؛ جامعهای که در آن نشانی از ظلم و طغیان و عدوان و ستم نیست؛ جامعهای که در آن اندیشهی دینی و اندیشهی علمی انسان ها در سطح بالاست؛ جامعهای که در آن همهی برکات و همهی نعم و همهی نیکی ها و زیبایی های عالم بروز میکند و در اختیار انسان قرار میگیرد؛ و بالاخره جامعهای که در آن تقوا و فضیلت و گذشت و ایثار و برادری و مهربانی و یکرنگی اصل و محور است. یک چنین جامعهای را شما در نظر بگیرید، این همان جامعهای است که مهدی موعود ما و امام زمان(عج) ما و محبوب تاریخی دیرین ما - که هم اکنون در زیر همین آسمان و بر روی همین زمین زندگی میکند و در میان انسان ها هست - به وجود خواهد آورد و تأمین خواهد کرد. این اعتقاد به امام زمان(عج).
ما ملّت ایران حالا یک انقلابی انجام دادیم، انقلاب ما در راه آن هدفی که امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) برای تأمین آن هدف مبعوث میشود و ظاهر میشود یک مقدمهی لازم و یک گام بزرگ است. ما اگر این گام بزرگ را بر نمیداشتیم یقیناً ظهور ولیعصر صلوات اللَّه علیه و عجّل اللَّه تعالی فرجه الشریف به عقب میافتاد. شما مردم ایران و شما مادران شهید داده و پدران داغدار و افرادی که در طول این مبارزه زحمت کشیدید بدانید، شما یک قدم این بار را به منزل نزدیکتر کردید، با این انقلاب که مانع را - که همان دستگاه و نظام پلید ظلم در این گوشهی دنیا بود و سرطان بسیار خطرناک و موذی و آزاردهندهای بود - این را کندید و قلع و قمع کردید.
خب، حالا باید از این، چه کنیم؟ بعد از این تکلیف ما روشن است. اولا باید بدانیم که ظهور ولی عصر صلوات الله علیه همان طوری که با این انقلاب ما یک قدم نزدیک شد، با همین انقلاب ما باز می تواند نزدیک تر بشود. یعنی همین مردمی که انقلاب کردند و خود را یک قدم به امام زمانشان نزدیک کردند، می توانند باز هم یک قدم و یک قدم دیگر همین مردم خودشان را به امام زمان(عج) نزدیک تر کنند. چطور؟
اولا هر چه شما بتوانید دائرهی این مقدار از اسلامی که من و شما در ایران داریم - مبالغه نمیکنیم، اسلام کامل البته نیست، اما بخشی از اسلام را این ملّت توانسته در ایران پیاده کند - همین مقدار از اسلام را هر چه شما بتوانید در آفاق دیگر عالم، در کشورهای دیگر، در نقاط تاریک و مظلَم دیگر گسترش و اشاعه بدهید، همان مقدار به ظهور ولی امر و حجت عصر کمک کردید و نزدیک شدید.
ثانیا، نزدیک شدن به امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) نه نزدیک شدن در مکان است و نه نزدیک شدن به زمان. شما که میخواهید به ظهور امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک بشوید، ظهور امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) یک تاریخ معینی ندارد که صد سال دیگر مثلاً، یا پنجاه سال دیگر، تا ما بگوئیم که ما از این پنجاه سال یکسال و دو سال و سه سالش را گذراندیم، چهل و شش سال و چهل و هفت سال دیگر باقی مانده، نه. از لحاظ مکان هم نیست که ما بگوئیم ما از اینجا حرکت میکنیم به طرف مثلاً شرق یا غرب عالم، یا شمال یا جنوب عالم تا ببینیم که ولیعصر(عج) کجاست و به او برسیم، نه. نزدیک شدن ما به امام زمان(عج) یک نزدیک شدن معنوی است، یعنی شما در هر زمانی، تا پنج سال دیگر، تا ۱۰ سال دیگر، تا صد سال دیگر که بتوانید کیفیت و کمیّت جامعهی اسلامی را افزایش بدهید امام زمان (صلوات اللَّه علیه) ظهور خواهد کرد.
اگر بتوانید در درون خود جامعهتان - همان جامعهی انقلابی - تقوا و فضیلت و اخلاق و دینداری و زهد و نزدیکی معنوی به خدا را در خود و دیگران تأمین کنید، پایه و قاعده ظهور ولی عصر (صلوات اللَّه وسلامه علیه) را مستحکم تر کردید. و هر چه بتوانید از لحاظ کمیّت و مقدار تعداد مسلمانان مؤمن و مخلص را افزایش بدهید، باز به امام زمان و زمان ظهور ولیعصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک تر شدید. پس ما میتوانیم قدم به قدم جامعهی خود و زمان و تاریخ خود را به تاریخ ظهور ولیعصر (صلوات اللَّه و سلامه علیه) نزدیک کنیم.این یک.
نکته دوم این است که ما امروز در انقلاب خودمان حرکت ها و روش هایی داریم، این روشها باید به کدام سمت حرکت کند؟ این نکته بسیار شایان توجه است. ما یک محصلی را در نظر میگیریم که این محصل مثلاً میخواهد در دانش ریاضی استاد بشود، حالا مقدمات کار او را چگونه باید فراهم کنیم؟ باید جهت تعلیماتی که به او میدهیم جهت ریاضی باشد. معنی ندارد که ما یک نفری را که میخواهیم ریاضیدان بشود بیائیم درس فقه مثلاً به او یاد بدهیم. یا آن کسی که میخواهد فقیه بشود بیائیم درس طبیعی مثلاً به او بدهیم، باید مقدمات متناسب با نتیجه و غایت باشد. غایت، جامعه آرمانی مهدوی با همان خصوصیاتی که گفتم؛ پس ما هم باید مقدمات را همانجور فراهم بکنیم. ما باید با ظلم نسازیم و باید علیه ظلم حرکت قاطع بکنیم، هر گونه ظلمی و از هر کسی. ما باید جهت خودمان را جهت اقامه حدود اسلامی قرار بدهیم، در جامعه خودمان هیچ مجالی به گسترش اندیشه غیراسلامی و ضدّ اسلامی ندهیم. نمیگویم با زور، نمیگویم با قهر و غلبه، که میدانیم با اندیشه و فکر جز از راه اندیشه و فکر نمیشود مبارزه کرد، بلکه میگویم از راههای درست و منطقی و معقول، باید اندیشهی اسلامی گسترش پیدا کند.
باید تمام قوانین ما و مقررات مملکتی و ادارات دولتی و نهادهای اجرایی و همه و همه از لحاظ ظاهر و از لحاظ محتوا اسلامی بشود و به اسلامی شدن روزبهروز نزدیکتر بشود. این جهتی است که انتظار ولیعصر به ما و به حرکت ما میدهد. امام زمان در دعای ندبه میخوانید که در مقابل فسوق و عدوان و طغیان و نفاق مقابله میکند و نفاق و طغیان و عصیان و شقاق و دودستگی را ریشهکن میکند و ازاله میکند. ما هم باید در جامعه مان امروز در آن جهت حرکت کنیم و پیش برویم. این است آن چیزی که ما را به امام زمان صلوات اللَّه علیه از لحاظ معنوی نزدیک خواهد کرد و جامعه ما را به جامعه ولیعصر صلوات اللَّه وسلامه علیه، آن جامعه مهدویِ علویِ توحیدی، نزدیک تر و نزدیک تر خواهد کرد.6/4/1359
یک تاثیر دیگر و نتیجه دیگری که ترسیم این دنیا برای ما دارد این است، که یاس و نومیدی را از دل ملت ها می زداید، می دانیم که مبارزه ما موثر و دارای نتیجه است. گاهی افرادی که با این بعد از تفکر اسلامی آشنا نیستند، در مقابل معادلات عظیم این تکنولوژی پیشرفته، با این سلاح های مخرب، با بودن بمب اتمی در دنیا یک ملت حالا انقلاب هم بکند، مگر چقدر می تواند مقاومت کند؟ احساس می کنند که برایشان استقامت در مقابل فشار قدرت ظلم و استکبار ممکن نیست، اما اعتقاد به مهدی، اعتقاد به روزگار دولت اسلامی و الهی به وسیله زاده پیغمبر و امام زمان این امید را در انسان به وجود می آورد که نه، ما مبارزه می کنیم برای اینکه عاقبت متعلق به ماست؛ برای اینکه نهایت کار ما یک وضع آن چنانی است که دنیا باید در مقابل او خاضع و تسلیم بشود و خواهد شد. برای اینکه روال تاریخ به سمت آن چیزی است که ما امروز پایه اش را ریختیم، نمونه اش را درست کردیم ولو نمونه ناقصش. این امید اگر در دل ملت های مبارز – مخصوصا ملت های اسلامی – به وجود بیاید، یک حالت خستگی ناپذیری به آنها خواهد داد که هیچ عاملی نمی تواند آنها را از میدان مبارزه روگردان کند و آنها را به شکست درونی و انهزام درونی دچار کند.
یک نکتهای که وجود دارد این است، که تبلیغات غلط در ذهن مردم اینجور فرو کرده بود در طول سالهای متمادی، که قبل از قیام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)هر اقدامی و حرکت اصلاحی بیفایده است.استدلال میکردند به این که دنیا باید پر شود از ظلم و جور تا بعد حضرت مهدی ظهور کند و تا دنیا پر از ظلم و جور نشده باشد، حضرت مهدی ظهور نخواهد کرد. میگفتند که آن حضرت ظهور میکند بعد از آنی که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد. نکته ای که اینجا وجود دارد این است که در تمام روایاتی که در باب حضرت مهدی هست این جمله اینجوری است « یَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً».
در یک جا بنده تا حالا ندیدم و گمان نمیکنم«بعد ما ملئت ظلما و جورا» وجود داشته باشد در روایات. با توجه به این نکته من مراجعه کردم به روایات گوناگون در ابواب مختلف هیچ جا نداریم که «بعد ما ملئت ظلما و جورا»، همه جا این جوری است«کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً ». یعنی پر کردن دنیا از عدل و داد به وسیله حضرت مهدی، بلافاصله بعد از آن نیست که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد نه، بلکه همان طوری که در طول تاریخ بارها، نه یک بار نه در یک زمان، در زمان های گوناگون دنیا پر بوده از ظلم و جور؛ در دوران فراعنه، در دوران حکومت های طاغوتی، در دوران سلطنت های ظالم که همه دنیا زیر فشار ظلم ودر سایه ابر تاریک جور و عدوان پوشیده شده بود و سیاه بود، وهیچ جا نوری وجود نداشت که نشانه عدالت و آزادی باشد، یک چنین روزی را همچنان که دنیا دیده، یک روزی را هم خواهد دید که در سرتاسر آفاق این عالم پهناور یک جا نباشد که نور عدل در آن نباشد. یک جا نباشد که ظلم در آنجا حکومت داشته باشد. یک جا نباشد که انسانها از فشار، از ظلم، از جور حکومتها، از جور گردن کلفت ها، از تبعیض ها رنج ببرند. یعنی این وضعی که امروز در دنیا اغلبیت دارد و یقیناً یک روز در دنیا عمومیت داشته، این تبدیل خواهد شد به عمومیت عدل.21/1/1366
امروز با انقلاب اسلامی ما که در خط ایجاد عدالت در سطح جهان هست، انقلاب حضرت مهدی (عج) یک گام بزرگ به هدف خود نزدیک شد. نه فقط به وجود آمدن حکومت اسلامی، آن عاقبت موعود را به عقب نمی اندازد؛ بلکه آن را تسریع هم می کند و این است معنای انتظار.انتظار «فرج» یعنی، انتظار حاکمیت قرآن و اسلام. شما به آنچه فعلا جهان در آن قرار دارد، قانع نیستید. حتی به همین پیشرفتی هم که با انقلاب اسلامی به دست آوردید، قانع نیستید. میخواهید باز هم به حاکمیت قرآن و اسلام، نزدیکتر بشوید. این انتظار «فرج» است. انتظار فرج، یعنی، انتظار گشایش از کار انسانیت.
امروز کار انسانیت، در گره های سخت، پیچیده و گره خورده است. امروز فرهنگ مادی، به زور به انسان ها تحمیل شده است؛ این یک گره است. امروز در سطح دنیا، تبعیض انسان ها را میآزارد؛ این گره بزرگی است .امروز کار ذهنیت غلط مردم دنیا را به آن جا رسانده اند که فریاد عدالت خواه یک ملت انقلابی، در میان عربده های مستانه قدرت گرایان و قدرتمندان گم میشود؛ این یک گره است. امروز مستضعفان آفریقا و آمریکای لاتین و میلیون ها انسان گرسنه آسیا و آسیای دور، میلیون ها انسان رنگین پوستی که از ستم تبعیض نژادی رنج می برند؛ چشم امیدشان به یک فریادرس و نجات بخش است و قدرت های بزرگ نمیگذارند، ندای این نجات بخش به گوش آنها برسد؛ این یک گره است. فرج؛ یعنی، باز شدن این گره ها. دید را وسیع کنیم؛ به داخل خانه خودمان و زندگی معمولی خودمان محدود نشویم. در سطح دنیا «انسانیت» فرج میطلبد؛ اما راه «فرج» را نمیداند.
شما ملت انقلابی مسلمان، باید با حرکت منظم خود در تداوم انقلاب اسلامی، به فرج جهانی انسانیت نزدیک بشوید و شما باید به سوی ظهور مهدی موعود(عج) و انقلاب نهایی اسلامی بشریت که سطح عالم را خواهد گرفت و همه این گرهها را باز خواهد کرد ، قدم به قدم، خودتان نزدیک بشوید و بشریت را نزدیک کنید. این است انتظار «فرج». در این راه لطف پروردگار و دعای مستجاب ولی عصر(عج) پشتیبان ماست و ما باید خود را با آن حضرت و با یادش هرچه بیشتر آشنا کنیم. امام زمان را فراموش نکنیم.مملکت ما ، مملکت امام زمان است. انقلاب ما ، انقلاب امام زمان است ، زیرا انقلاب اسلام است. یاد ولی الله اعظم را در دل های خودتان داشته باشید. دعای «اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه» را با همه دل و با نیاز کامل بخوانید. هم روحتان در انتظار مهدی باشد، هم نیروی جسمی تان در این راه حرکت بکند. هر قدمی که در راه استواری این انقلاب اسلامی بر می دارید، یک قدم به سوی ظهور حضرت مهدی نزدیک تر می شودید.29/3/1360
حکومتی که امروز در دست شما مردم است آرزوی هزار ساله مومنان بالله بوده است. امامان همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی بر جامعه ها حکومت بدهند.تلاش ها شده است،جهادها شده است،زجرها کشیده شده است. زندان ها و تبعید ها و شهادت های پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. امروز این فرصت را شما پیدا کرده اید؛ همچنانی که بنی اسراییل پس از قرن ها این فرصت را در زمان سلیمان پیغمبر و داوود پیغمبر پیدا کردند.آنچه را که دارید ای امت مسلمان،ای ملت قهرمان و مبارز ایران قدر بدانید تا ان شاالله این حکومت به حکومت ولی عصر ،مهدی موعود،صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف منتهی بشود.18/2/1360
این راهی است که شما ملت عزیز ایران در پیش گرفتید، دنبال می کنید، حرکت می کنید و به توفیق الهی این راه را ادامه خواهید داد و این راهی است که خوشبختانه امروز مشاهده می کنیم ملتهای مسلمان در گوشه و کنار جهان اسلام، بتدریج و آرام آرام دارند به این سمت حرکت می کنند. خدای متعال فرموده است: «و العاقبة للمتّقین».(6) اگر چنانچه این تقوا را ما شیوه عمل خودمان قرار بدهیم، مسلّم عاقبت و سرانجام کار، متعلق به امت اسلامی خواهد بود و این آینده به امید خدا چندان دور نیست.2/12/1389
یک جمله در پایان عرض بکنم در مورد لزوم ارتباط عاطفی، معنوی، روحی با آن امام بزرگوار و ولی معصوم الهی برای یکایک ما. مسئله را در حد تحلیل روشنفکری و فکری محدود نکنید. آن معصوم برگزیده خدا، امروز در میان ما انسان ها، در یک جای دنیا که ما نمی دانیم، زندگی می کند. او وجود دارد، او دعا می کند، او قرائت قرآن می کند، او تبیین مواضع الهی می کند، او رکوع و سجود می کند، او عبادت می کند، او دعا می کند، او در مجامع ظاهر می شود، کمک به انسان هایی می کند. او وجود خارجی دارد، وجود عینی دارد، منتهی برای ما ناشناخته است. این انسان برگزیده پروردگار، امروز هست و ما باید رابطه مان را بصورت شخصی، بصورت قلبی، بصورت روحی نیز علاوه بر شکل اجتماعی و سیاسی اش – که بحمدالله نظام ما در جهت خواست آن بزرگوار ان شاء الله هست- باید تقویت بکنیم. یعنی تک تک افراد جامعه ما توسل به ولی عصر و آشنایی با آن حضرت و راز و نیاز با آن بزرگوار و سلام به آن حضرت و توجه به آن حضرت را بایستی یک وظیفه و یک فریضه خودشان بدانند و دعا کنند برای آن حضرت همچنانی که ما در روایات داریم و این دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ» یکی از انواع دعاهای فراوانی است که وجود دارد و زیارتی که در کتاب ها هست که همه این زیارات علاوه بر اینکه بعد فکری و آگاهی بخشی و معرفت دارد، برای ما که آنها را بخوانیم، بعد روحی و قلبی و عاطفی و احساسی هم دارد و ما به این احتیاج داریم. بچه ها ما، جوان های ما، رزمندگان ما در جبهه با توجه و توسل به امام زمان روحیه می گیرند، شاداب می شوند، امید پیدا می کنند. با گریه شوقی که می کنند و اشک شوقی که می افشانند، دل های خودشان را به آن حضرت نزدیک می کنند، خودشان را مورد توجه و عنایت خدا و آن بزرگوار قرار می دهند و این بایستی وجود داشته باشد. 21/1/1366
ای امام زمان،ای مهدی موعود محبوب این ملت، ای سلاله پاک پیامبران و ای میراث برِ همه انقلاب های توحیدی و جهانی .این ملت ما با یاد تو و با نام تو، از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگی خود و در وجود خود آزموده است . ای بنده شایسته صالح خدا ما امروز محتاج دعایی هستیم که تو از آن دل پاک الهی و ربانی و از آن روح قدسی، برای پیروزی این ملت و پیروزی این انقلاب بکنی و به دست قدرتی که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملت و راه این امت کمک بفرمایی. «عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری» ای امام زمان! برای ما خیلی سخت است که در این جهان، در این طبیعت بی پایان که متعلق به صالحان است، متعلق به بندگان خداست، دشمنان خدا را ببینیم، آثار وجود دشمنان خدا را لمس بکنیم، اما تو را نبینیم و فیض حضور تو را درک نکنیم.
پروردگارا! به محمد و آل محمد، تو را سوگند می دهیم، دل های ما را با یاد امام زمان همواره با طراوت بدار.
پروردگارا! چشم های ما را به جمال ولی عصر منور بگردان.
پروردگارا! این جنود الله، این انسان هایی را که در راه تو مبارزه کرده اند، سربازان و جانبازان امام زمان قرار بده. 6/4/1359
پروردگارا! به محمد و آل محمد، قلب مقدس ولی معصوم خودت را از ما راضی کن. ما را جزو متوجهین و متوسلین به آن حضرت قرار بده.
پروردگارا! به حرمت محمد و آل محمد، فرج آن حضرت و قیام حکومت الهی را هر چه نزدیک تر کن.
پروردگارا! به ما توفیق تشبه به آن روزگار و به آن نظام را در سازماندهی و بنای این جامعه نوبنیاد اسلامی عنایت بفرما.
پروردگارا! به محمد و آل محمد، ما را از یارانش، از شیعیانش در همه احوال و در همه کارها قرار بده. 21/1/1366
/۱۳۲۵//۱۰۲/خ